"מערכת החינוך מקבעת פילוג. בי"ס נקבע לפי אורך החצאית"

פרופ' מנואל טרכטנברג בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה: "אני עוסק רבות בהשכלה גבוהה כדי להנגיש את ההשכלה למיעוטים, חרדים וערבים"

מנואל טרכטנברג / צילום: איל יצהר
מנואל טרכטנברג / צילום: איל יצהר

"לצערי מערכת החינוך בישראל בנויה בצורה כזו שהיא מנציחה ומקבעת את הפילוג שבין המגזרים בישראל". כך אמר היום (ג') פרופ' מנואל טרכטנברג בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה. לדבריו, "אורך החצאית קובע לאיזה בי"ס ילדה כזו או אחרת תלך, וכך הלאה".

טרכטנברג, יו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב במועצה להשכלה גבוהה, אמר כי "אני עוסק רבות בהשכלה גבוהה כדי להנגיש את ההשכלה למיעוטים, חרדים וערבים. בתוך זה נודע לי שתלמידי מערכת החינוך הערבי מסיימים בי"ס בלי לדעת עברית. איך אתם מצפים ש-26% מהאוכלוסייה יוכלו להשתלב בכל מובן שהוא, אם במערכת החינוך לא סופק להם הכלי הבסיסי של שפה?

"זה מתחיל בהכשרת המורים. מערכת נפרדת. עניין התקציב זה קצה הקרחון לבעיה הרבה יותר עמוקה, ואל לנו להסתפק או להתמקד בתקצוב בלבד. אין ספק, וכיום אנחנו יודעים על זה הרבה יותר, שיכולות קוגנטיביות של ילד נקבעות בשלב מאוד מוקדם. אם צריך לבחור איזשהו מקטע, למאמץ, צריך להיות הכי רציני בשלב הזה. והשלב הזה היה מופקר לחלוטין, רק היום התחלנו לטפל בו".