תתכוננו: חוק מע"מ אפס יאושר בכנסת בעוד שבועיים

התקציב יגיע לכנסת בשבוע הבא ■ ההצבעה על חוק "ישראל היום" נדחית שוב ■ חוק ההסדרים לשנת 2015 יהיה מינימליסטי ויכלול חקיקה תקציבית בלבד ו-4 רפורמות בסך-הכול

יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור
יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור

תקציב המדינה וחוק ההסדרים לשנת 2015 יובאו להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת ביום שני הבא. את ההצבעה צפוי להקדים פיליבסטר של סיעות האופוזיציה שיתקיים שעות ספורות בלבד. עם תום ההצבעה יפוצלו הצעות חוק ההסדרים לדיונים בוועדות הכנסת השונות לפי נושאי הדיון.

במהלך החודש הקרוב ידונו ועדות הכנסת בהצעות החוק עד להכנתן הסופית לקריאה שנייה ושלישית בסוף דצמבר. בעקבות החלטתו של שר האוצר, יאיר לפיד, בניגוד לשנים קודמות, חוק ההסדרים לשנת 2015 יהיה מינימליסטי ויכלול חקיקה תקציבית בלבד ו-4 רפורמות בסך-הכול. צמצום חוק ההסדרים אמנם יחסוך ללפיד את הביקורת הציבורית על החקיקה האנטי דמוקרטית, אולם בהיעדר "עזים" לאוצר לא תהיה כרית ביטחון וחברי הכנסת שיבקשו לגזור הישגים עלולים להביא לפערים תקציביים.

גורמים ותיקים בקואליציה, שהתנסו באישור כמה תקציבים, מתחו ביקורת על ההחלטה של שר האוצר להביא לכנסת חוק מצומצם. לדבריהם, שר האוצר מביא במו ידיו לקיצוצים רוחביים נוספים על משרדי הממשלה במקום להכניס עוד חקיקה שתהיה פתוחה למשא ומתן בכנסת.

בשבוע שלאחר מכן, יובא לאישור מליאת הכנסת חוק מע"מ אפס בקריאה שני ושלישית. קודם לכן, בשבוע הבא תדון ועדת הכספים בכל הסעיפים שעוד נותרו. חברי הכנסת החרדים הבטיחו אמש כי ימשיכו להיאבק בחוק. "אנחנו צריכים להשקיע את כל המאמצים להמשיך להיאבק במע"מ אפס. אנחנו נמשיך את המאבק הלאה", אמר ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה), וקרא לחברי הכנסת להגיש עוד הסתייגויות לחוק.

בתוך כך, הצעת החוק שנועדה למנוע את הפצתו של החינמון המזוהה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו,"ישראל היום", לא תועלה השבוע להצבעה כמתוכנן, בשל לוח הזמנים הקצר במליאת הכנסת מחר על רקע קיומו של "יום רבין". לאחר שביום א' העניקה ועדת השרים לחקיקה חופש הצבעה לחברי הכנסת, צפויה הצעת החוק לעבור בקריאה טרומית אולם ככל הנראה ההצעה לא תקודם מעבר לכך.