שנתיים להקמת ועד עובדים: סכסוך עבודה הוכרז ביובנק

ההכרזה על רקע תוכנית לאיחוד פונקציות בין הבנק לבין הבינלאומי ומחלוקות בגיבוש הסכם קיבוצי

נמשכת ההחרפה ביחסי העבודה בבנקים. אמש (ב') הודיעה ההסתדרות על סכסוך עבודה ביובנק, מקבוצת הבינלאומי. ההכרזה על הסכסוך נעשתה על רקע מהלכים של הבנק הבינלאומי לאיחוד פונקציות ביובנק ובבנק וכן על רקע המחלוקות בגיבוש הסכם קיבוצי. הסכסוך נובע גם מהודעת הבנק על סגירת סניף ראשון לציון; בהסתדרות אומרים כי הצעד נעשה באופן חד-צדדי וללא קיום דיון מקדים עם נציגות העובדים. משמעות ההכרזה על הסכסוך היא שייתכן והחל מעוד שבועיים יוכל הועד להוביל לשיבושים ועיצומים בעבודת הבנק.

"לצערי, מאז התארגנות העובדים, ההנהלה מתקשה להפנים את עובדת קיומו של ועד העובדים בבנק. החברה מתנהלת באופן שאינו מקובל ביחסי עבודה קיבוציים ומעמיקה את משבר האמון עם העובדים", אמר ראש חטיבת עובדי הבנקים חברות האשראי והביטוח בהסתדרות, עו"ד מנחם מליק.

ביובנק הופתעו מההכרזה על סכסוך העבודה, שכן לדברי גורמים בבנק דווקא מתקיימות שיחות ויש התקדמות בין הצדדים. מיובנק נמסר בתגובה להחלטה על סכסוך העבודה: "הסלמת יחסי העבודה אינה במקומה, מיותרת ועלולה לפגוע בבנק, בעובדים ובלקוחות. אנו נמצאים במשא ומתן מתמשך עם נציגות העובדים מאז ההודעה על התארגנותם, ואת השיחות מנהלים בתום לב ובגישה עניינית. ההחלטות העסקיות שהנהלת הבנק מקבלת מתבססות על שיקולים ענייניים במסגרת הניהול השוטף והסיכונים העומדים בפני הבנק".

נכון לסוף שנת 2013 יש 266 עובדים ביובנק. עלות השכר הממוצעת לעובד בבנק עמדה אשתקד על כ-25 אלף שקלים בחודש. לפני כמה חודשים מונה לבנק מנכ"ל חדש - אבי שטרנשוס, שכיהן לפני כן כראש החטיבה הפיננסית בבנק הבינלאומי.

יובנק נחשב לבנק שונה במערכת הבנקאות הישראלית: הוא פונה בעיקר לקהל לקוחות אמידים, ומתמחה בבנקאות פרטית. בהתאם לאופיו הייחודי, בבנק לא היה קיים עד לאחרונה ועד, וכל העובדים בו היו על בסיס חוזה אישי, מה שאפשר גמישות גבוהה להנהלה. לפני קרוב לשנתיים הוקם בבנק ועד, ומאז ניסו הצדדים לגבש הסכם קיבוצי, אם כי לא בהצלחה עד כה.

יובנק (לשעבר בנק אינווסטק) נרכש ע"י הבנק הבינלאומי לפני כעשר שנים. מאז ביצע הבינלאומי רכישה של מספר בנקים נוספים, ובהם מסד ואוצר החייל. בשנים האחרונות, החליטו בבנק הבינלאומי לבצע מהלכי התייעלות לאיחוד פונקציות בין החברות בנות לבינלאומי, ובימים אלה הם מבצעים זאת מול יובנק. בניגוד לרוב החברות הבנות האחרות, שבהן יש לבינלאומי שותף, ביובנק הוא מחזיק ב-100%, ולכן תיאורטית יכול לבצע בקלות יחסית מהלך של איחוד מלא בין הבנקים (עם השארת המותג יובנק). עדיין לא ברור מה יהיה היקף איחוד הפונקציות בין הבנקים ומה יהיו ההשלכות על העובדים, אך לפי ההכרזה על סכסוך העבודה, נראה כי זה מטריד אותם למדי.

בתוך כך נזכיר כי סכסוך העבודה ביובנק הוא חלק ממגמה רחבה יותר של הרעה ביחסי העבודה בבנקים, הנובעת מתהליכי התייעלות הקיימים ברמה זו או אחרת כמעט בכל הבנקים, וזאת על רקע יחסי היעילות החלשים שלהם.

על רקע מצב זה מחר יתכנסו למשך יומיים ראשי הוועדים בבנקים במלון כרמים, ובין היתר יבחנו אפשרות לשתף פעולה. נזכיר כי באחרונה התכנסו ראשי הוועדים בקבוצת דיסקונט (ועד העובדים של דיסקונט עצמו, הוועד של מרכנתיל והוועד של חברת כרטיסי האשראי כאל), והחליטו לגבות אחד את השני במקרה של סכסוך עבודה.