"כשאתה למעלה, נוח לך. אתה הופך לשמן ועצלן"

טייקון המדיה האינדונזי אריק טוהיר, שהשתלט על אינטר לפני כשנה, מסביר למה הכדורגל האיטלקי איבד מיוקרתו

אריק טוהיר הבעלים של אינטר, סרייה A / צלם: רויטרס
אריק טוהיר הבעלים של אינטר, סרייה A / צלם: רויטרס

כשאריק טוהיר, הבעלים של אינטר מילאן, מגיע לפגישה שלנו במסעדה האיטלקית היוקרתית שבג'קרטה, הפמליה שלו בולטת במיוחד. בהיעדרותה. רוב הטייקונים האינדונזים לא מעזים לחצות את הכביש ללא כת של מאבטחים ועוזרים חנפנים סביבם. אבל טוהיר, נאמן למוניטין ה"רגליים-על-הקרקע" שלו, מגיע סוליקו.

בפני טוהיר עומדת משימה לא פשוטה בכלל: להפוך את אינטר מילאנו, אחד ממועדוני הכדורגל האייקונים ביותר באיטליה, שסובל מנסיגה מתמשכת - לעסק בינלאומי משגשג.

***

"זה קורה להרבה חברות", מסביר טוהיר את הדעיכה של הסרייה A, על הדשא עצמו וגם במובנים הכלכליים. "כשאתה למעלה, נוח לך. אתה הופך לשמן ועצלן, ופתאום יש חברה אחרת ברקע, היא עובדת קשה ונלחמת על הזכות שלה להתחרות. במקרה 'שלנו', אלו הפרמיירליג האנגלית והבונדסליגה הגרמנית".

טוהיר, 44, נכנס לעולם הממוסחר של הספורט האמריקאי, לאחר שב-2011 השקיע בקבוצת ה-NBA פילדלפיה 76', וב-2012 בקבוצת ה-MLS די.סי יונייטד. בשנה שעברה הגיעה קפיצת המדרגה המשמעותית - לאחר שביחד עם שותף מאינדונזיה, רכש 70% מאינטר שהיו בידיו של מאסימו מוראטי, טייקון האנרגיה האיטלקי. על-פי מקורבים לעסקה, היא שיקפה למועדון מוכה החובות שווי של 375 מיליון אירו. לאחר הרכישה, טוהיר מכר את חלקו בפילדלפיה 76'.

אינטר, סרייה A / צלם: רויטרס
 אינטר, סרייה A / צלם: רויטרס

***

עסקי התקשורת האינדונזים צומחים במהירות, מה שלא ניתן להגיד על אינטר, שזכתה בחמש אליפויות בין השנים 2006-2010, ועל הדרך הניפה גם את גביע ליגת האלופות עם ז'וזה מוריניו - אך מאז לא ממש עמדה בציפיות הגדולות של אוהדיה: בשלוש העונות הקודמות לא סיימה מעל המקום החמישי בליגה. גם בדירוג הכלכלי נפלו ה"נראזורי" למקום ה-15 ברשימת המועדונים המכניסים של דלויט, עם מחזור של 169 מיליון אירו בלבד.

בזמן שהפרמיירליג הפכה מזמן לצעצוע עבור מיליארדרים ומנהלי קרנות השקעות מרחבי העולם, הסרייה A, עם השחיתות שהתפשטה בה, פתחה את עצמה רק לאחרונה להזרמת הון זר: טוהיר הוא בסך הכל הבעלים השני בליגה האיטלקית שמוצאו מחוץ לארץ המגף, מלבד קבוצת אנשי העסקים האמריקאית שרכשה את רומא ב-2011. למרות אהדתו לספורט, טוהיר טוען שההשתלטות על אינטר הגיעה ממניעים עסקיים, בדיוק כמו במקרה של השקעות הספורט האמריקאיות שלו. הוא מעט מהסס כשהוא עושה זאת - אבל הוא צוחק על השיטה של סילביו ברלוסקוני, ראש ממשלת איטליה לשעבר ובעליה של מילאן - "שבתור בעלים מבזבז ערימות של כסף, אבל לא מרוויח כלום בתמורה. הכדורגל הוא תחום שמשתנה. אני רוצה לאמץ את המודל האמריקאי, שם הספורט הוא בדיוק כמו עסקי התקשורת, עם הכנסות שמגיעות מתוכן ומפרסום, משולבות עם תעשיית צרכנות בריאה של מכירת חולצות ומוצרים רשמיים".

הבעיה היא שגם בליגות יותר מצליחות באירופה, רק מיעוט מהמועדונים רושמים רווחים באופן קבוע. האתגר באיטליה אפילו יותר גדול, עם הקבוצות האנדר-אצ'יבריות שלה, והאצטדיונים המזדקנים שלא ממש מושכים משפחות (או קהל תאגידי עשיר ומכובד).

לפני שיהפוך את מצבה הכלכלי הרעוע של אינטר, טוהיר חייב לשנות את התרבות הארגונית של המועדון. במה שמהווה שינוי דרמטי ביחס לעבר הכל-איטלקי של הקבוצה, טוהיר הנחית במילאנו מנהלים נחשבים מתחום הספורט והמדיה, דוברי אנגלית שוטפת. אחד מהם הוא מייקל בולינגברוק, לשעבר סמנכ"ל תפעול במנצ'סטר יונייטד, שהפך באוגוסט למנכ"ל החדש של אינטר. הוא גייס מנהלת שיווק שעבדה בעבר ב-iTunes של אפל; ראש שת"פים בינלאומיים שהביא את ניסיונו מ-AEG (חברת הספורט האמריקאית של המיליארדר פיליפ אנשוץ, המחזיקה בקבוצות ספורט, אצטדיונים ומתקנים); סמנכ"ל כספים ששימש בתפקיד זהה בדי.סי יונייטד. "יש בתוך החברה (אינטר) הרבה אנשים טובים, אבל הם צריכים מומחים שישמשו להם דוגמה", הוא מסביר את ניקוי האורוות. "הרבה אינדונזים שרוכשים עסקים בחו"ל חושבים, 'עכשיו אני הבעלים, אז אני אביא לכאן אינדונזים'. אותי זה לא מעניין: אני יודע שאני צריך להביא אנשים טובים, בעלי רקע מקצועי מתעשיות שונות".

אחד מאיזורי ההתמקדות הראשיים של המומחים יהיה באסיה, שם אינטר, כמו קבוצות הצמרת האחרות של איטליה - מפגרת אחר קבוצות כמנצ'סטר יונייטד, ליברפול וריאל מדריד. "מתוך כ-280 מיליון אנשים ברחבי העולם המוגדרים כאוהדי אינטר, 60% מרוכזים באסיה, כשרק באינדונזיה יש 18 מיליון כאלו", מדגיש טוהיר. כלומר: בהתחשב בכוח המותג, בהחלט ישנה הזדמנות להגדיל את מכירות המרצ'נדייז של אינטר באסיה, לחתום שם על עסקאות ספונסרשיפ ולייצר יותר הכנסות ממסעות ראווה ברחבי היבשת.

טוהיר היה כנה עם אוהדי אינטר: הוא הודה למשל, שחלק מהשיקולים בהחתמתו בקיץ של נמניה וידיץ', הבלם הוותיק של מנצ'סטר יונייטד - היו לא מקצועיים. "וידיץ' הוא מותג טוב בשביל השוק האסייתי", אמר להם. איך מחתימים כיום שחקנים באינטר? "אני מדבר עם מוראטי, ואז יושב עם ההנהלה", מתאר טוהיר את התהליך, "ושואל: האם השחקן הזה יעזור לנו להתקדם מקצועית, וחוץ מזה, מה לגבי הצדדים השיווקיים?".

***

למרות השינויים המעמיקים שבדרך, ואולי בגללם - מטוהיר בינתיים נחסכו ההשמצות מצד תקשורת הספורט הקוטלת של איטליה. גם קריאות שונות מצד אוהדי האולטראס הגזעניים שמהווים נדבך משמעותי בסרייה A - פסחו עליו בינתיים. "זה לא אומר שאין עליי לחץ, אבל אני מוכן לכל מה שעשוי לקרות. כשאתה עומד על פסגת ההר, הרוח מנשבת בחוזקה".

טוהיר נהנה מכל הסיפור הזה. בזמן שהוא קם מהשולחן, הוא שולף כרטיס ביקור של עסקי התקשורת שלו - "זה כרטיס הביקור האמיתי", הוא אומר, ואז מוציא עוד אחד - של אינטר: "וזה בשביל ההתרברבות".