יבואנים לאהרונוביץ: הגבלת יבוא זיקוקים תפגע במאות עסקים

יו"ר פורום יבואני הזיקוקין באיגוד לשכות המסחר בתל אביב, ירון מור: "בארץ רק מוצרים ששייכים לקטגוריה הנמוכה ביותר מותרים למכירה לציבור הרחב והם כוללים זיקוקים לעוגות"

יצחק אהרונוביץ / צילום: יוסי כהן
יצחק אהרונוביץ / צילום: יוסי כהן

חשש בקרב יבואנים בעקבות בחינה שנעשית במשטרה ובמשרד לביטחון פנים להגבלת הייבוא של זיקוקין לישראל: בחינה האפשרות נעשית בין השאר בידי השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ, בעקבות השימוש הנרחב שעושים פלסטינים מירושלים בזיקוקים - במסגרת הפרות הסדר התכופות במזרח העיר. חלק מהזיקוקים נורים בידי המתפרעים לעבר כוחות הביטחון הישראליים בכינון ישיר וכבר גרמו לפציעתם של שוטרים.

בעקבות הכוונה להגביל או לאסור לחלוטין יבוא הזיקוקין לארץ, פנה היום (ד') יו"ר פורום יבואני הזיקוקין באיגוד לשכות המסחר בתל אביב, ירון מור לשר לבט"פ, אהרונוביץ ולמפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו בבקשה להימנע ממה שהגדיר "עליהום" על הענף כולו: "הקריאות לאסור לחלוטין את יבוא הזיקוקים לישראל - תיפגע בפרנסתם של מאות עסקים קטנים וזעירים ולא תשרת את התכלית המבוקשת של מניעת השימוש באמצעים אלו", אמר מור.

לדברי מור הלך הרוח התקשרותי על סוגיית השימוש בזיקוקין במהלך הפרות הסדר - יצא בימים האחרונים מפרופורציה: "להבדיל מהנעשה במדינות אחרות בעולם, בהן זיקוקים מסוגים שונים נמכרים ללא כל פיקוח לציבור הרחב - בארץ רק מוצרים ששייכים לקטגוריה הנמוכה ביותר מותרים למכירה לציבור הרחב והם כוללים זיקוקים לעוגות. כל שאר המוצרים מותרים לשימוש רק בקרב בעלי רישיון- שעברו קורסים במוסד לבטיחות וגהות ומבוקרים בידי הרשויות".

מור הוסיף והזהיר מן האיסור לייבא פריטים אלה ואמר: "אין סיבה לסגור את שערי המדינה מול אלה שעובדים על פי החוק - אלא לאכוף את כל החוקים הקיימים היום. זאת ועוד, כשתחום זה הוא אחד המפוקחים והמבוקרים בכל שלב - מאישור הייבוא, בדיקת המוצרים המיובאים, הובלת הזיקוקים בכלי רכב המיועדים לכך, אחסונם בבונקרים מיוחדים ובמכירתם למפעילים שמחזיקים ברישיון מתאים".

גם נשיא איגוד לשכות המסחר בתל אביב, אוריאל לין הצטרף לקריאה להימנע מהגבלת יבוא הזיקוקין ואמר: "כדי להגן על ביטחון הפנים, אין לאסור יבוא זיקוקין שמיועדים למטרות לגיטימיות. זו הדרך הקלה והפופוליסטית - אך היא לא הדרך הנכונה. יש להגביר את האכיפה למען סיכול ההברחות של זיקוקין- ולא לפגוע בענף עסקי לגיטימי שפועל כדין מתחת להוראות רגולציה ברורות".