מיני מבחן: פיז'ו 308 בגרסת 1.2 ליטר אוטומטית - דוז פואה

מדובר במכונית השנה, בזכות ולא בחסד

כשהפיז'ו 308 החדשה קיבלה בסוף השנה שעברה את הפרס היוקרתי "מכונית השנה באירופה", קיבלנו את הבשורה בחשדנות. פיז'ו נמצאה באותה תקופה במשבר קיומי, כשברקע חגים סביבה משקיעים סיניים, שרוצים להכניס באמצעותה רגל לשוק האירופאי. מכיוון שהתחרות היוקרתית אינה אדישה לפוליטיקה, הענקת התואר ל-308, כך סברנו, הייתה סוג של צעד עידוד והבעת תמיכה פוליטית מצד חבר השופטים.

העיצוב החיצוני רק חיזק את הרושם המוקדם, עם מראה "גם אני" זהיר ובטוח, קווי מתאר, שמנסים לא לפגוע באף אחד ואלמנטים מוכרים מפולקסווגן גולף, ב.מ.וו 1, סיאט ליאון ועוד. מכונית ההדגמה שלנו יצאה בעיצומו של קמפיין החדרה ענק והייתה אחת הראשונות על הכביש, אך עדיין זכתה להתעלמות גורפת.

תא הנוסעים טרנדי. לוח המחוונים כולל שני שעונים מסורתיים עם מסך גדול במרכז וכל המתגים ואמצעי השליטה הועברו לאזור ההגה ולמסך מגע ענק, ששולט בכל הפונקציות החיוניות. התוצאה היא קונסול מרכזי אסתטי ונקי כמעט ממתגים. אנחנו לא משוכנעים שלקוחות גיל הזהב יצליחו להסתגל לבלעדיות של מסך המגע מכיוון שדרכו מופעלות אפילו פעולות בסיסיות כמו שליטה בעוצמת המזגן.

פרט לכך, התא מייצג קפיצת דרך מרשימה עבור המותג. סביבת הנהג והנוסעים עטויה בחומרים איכותיים, בידוד הרעשים מצוין והכל מרגיש מוצק ומחובר היטב למקום. המרחב בתא הנוסעים אינו עצום כמו בחלק מהמתחרות מהדור האחרון אבל מספק את כל הדרישות הסבירות של תא משפחתי ממוצע, כולל אפשרות לאכלס שלושה מבוגרים מאחור.

כל זה הוא בבחינת יישור קו מבורך וחיוני עם המיטב של תעשיית הרכב אבל הייחוד האמיתי נמצא על הכביש. מנוע בנזין בנפח 1.2 ליטר עם שלושה צילינדרים הוא לא בדיוק אלמנט מכירות היסטרי בשוק הישראלי, אבל למנוע הזה יש טורבו, שמקפיץ את ההספק ל-130 כ"ס ומעניק מומנט שופע מסל"ד נמוך, ובעיקר תיבת הילוכים פנטסטית - לא CVT צווחני, לא מצמ כפול קופצני, אלא תיבה אוטומטית יפנית עדכנית בת 6 מהירויות, שתפורה במדויק למנוע.

המנוע הקטן מאיץ את המכונית בקצב מרשים מאד בעליות תלולות עם חמישה נוסעים, מייצר תאוצות ביניים מענגות בין 80 ל-130 קמ"ש, מוריד הילוכים כהרף עין ומרגיש מצוין בשיוט של 150 קמ"ש. כל זה ביחד עם צריכת דלק מצוינת, שמגיעה ל-15 קילומטר לליטר תחת עומס.

המנוע ארוז בתוך שלדה, שהחזירה אותנו לימים הטובים של פיז'ו: ספיגת זעזועים פנטסטית על כל סוגי המהמורות, כולל פסי ההרעדה המרושעים ביותר, היגוי חד ומדויק - למרות שאנחנו לא חסידים של הממדים הפיזיים הזעירים של ההגה - ומתלים שממש, מתחננים בפני הנהג לצאת לשעשועי כביש בפניות ועדיין מתנהגים כמו גרמנים טובים בנהיגה יום יומית רגועה.

אז אנחנו לא יודעים האם "האריה חזר", כמאמר הקמפיין של פיז'ו, ומה צופן העתיד למותג (או לשמירת הערך שלו בשוק המשומשות), אבל נכון להיום ה-308 האוטומטית החדשה, עם מנוע ה-1.2 טורבו, היא המכונית המהנה והמגובשת ביותר שמוצעת בפלח שלה. "דוז פואה".