אולמרט על בני שטיינמץ: סייעתי לו עם צו חיפוש

ערוץ 10 חשף חלק מההקלטות של שולה זקן בעת שיחותיה עם אהוד אולמרט, בהן רה"מ לשעבר טוען כי לטייקון בני שטיינמץ יש "בעיות עם מס הכנסה" - ואולמרט סייע לו ■ רשות המסים: לא הוצאנו צווי חיפוש בעניינו של שטיינמץ

בני שטיינמץ  / צלם: סיון פרג`
בני שטיינמץ / צלם: סיון פרג`

בהקלטות שפורסמו ביום שישי האחרון בערוץ 10 נשמע ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, מתרברב בפני מזכירתו לשעבר, שולה זקן, בכך שסייע למיליארדר בני שטיינמץ בהסתבכות משפטית.

בין היתר סיפר אולמרט בהקלטה מיולי 2011 כי הוא עזר לשטיינמץ עם צו חיפוש "שכלל גם את שטיינמץ" עצמו, וציין כי לשטיינמץ יש "בעיות עם מס הכנסה".

רשות המסים אכן מנהלת בשנים האחרונות מאבק משפטי נגד שטיינמץ במטרה לשים יד על כספי מסים שלטענתה הוא חייב בתשלומם, בסכומים העלולים להגיע למליארדי שקלים.

לפי בדיקה שערך "גלובס", "צו החיפוש" שאולמרט מזכיר בדבריו נותר בגדר תעלומה, ואין קשר בינו לבין "הבעיות של שטיינמץ עם מס הכנסה", כלשונו של אולמרט.

בנוסף, נשאלת השאלה כיצד כל זה מתקשר לתיק טלנסקי, שבו התחדש משפטו של אולמרט בשבוע שעבר, לאחר שהוא כבר זוכה בתיק זה לפני כשנתיים?

‏לא הרבה פעמים זוכים אזרחי מדינה כלשהי לשמוע את ראש ממשלתם לשעבר מספר בקולו כיצד הוא מסייע למיליארדר, המסוכסך עם רשויות המדינה, עם בעיותיו החוקיות. נדירה לא פחות היא עדותו של אולמרט על עצמו, כי שהה כמה פעמים על ספינת הענק של שטיינמץ, ספינה אשר נרכשה - בל נשכח - כדי להתחמק מתשלום מסים.

"מרכז חייו בארץ, אז הוא... עכשיו נמצא רוב הזמן... על האונייה שלו, יש לו אונייה של 60 מטר, זו יאכטה ענקית" אמר אולמרט לזקן. "הוא מביא אנשים במטוס שלו לניס. לוקח אותם בסירת מירוץ מוטור כזאת מהירה, 5 דקות מהספינה שחונה במפרץ. הוא נפגש אתם שמה... 3 ימים, 4 ימים, אני הייתי הרבה פעמים בספינה", אמר אולמרט.

‏‎‎מתגורר ביאכטה ענקית

‏‎‎כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס" בפברואר 2012, רשות המסים הוציאה לשטיינמץ שומת מס ענקית בעקבות המחלוקת בין הצדדים בקשר לשורת נאמנויות שהקים בחו"ל כדי לחמוק מתשלום מס.

מהבדיקה שקיימה רשות המסים אז עלה כי שטיינמץ יצר מארג של חברות ושותפויות המוחזקות באמצעות נאמנויות, ואלה איפשרו לו לשלם מס נמוך באופן משמעותי בישראל, בין היתר משום שלכאורה הוא אינו הבעלים, המנהל או השולט באותם עסקים. בפועל, טוענת הרשות, שטיינמץ הוא הבעלים של עסקים אלה, מקבל ההחלטות המרכזי בהם והאחראי על העסקאות הגדולות המתבצעות בהם.

‏גורם המקורב לפרשה מסר היום (א') ל"גלובס" כי בעקבות המחלוקת בין שטיינמץ לבין רשות המסים עזב שטיינמץ את הווילה העצומה שבה התגורר ביישוב היוקרתי ארסוף והחל לבלות את מרבית ימות השנה על יאכטה, בדיוק כפי שתיאר אולמרט באוזני זקן. אלא ש"היאכטה הענקית" של שטיינמץ אינה פותרת את המחלוקת בין רשות המסים לבינו, משום שאותה מחלוקת נוגעת לשנים שקדמו להעתקת מגוריו אל לב ים.

‏אולמרט מציין ענייו נוסף בדבריו - "צו חיפוש שכלל גם את שטיינמץ", שבעניינו "עזר" אולמרט לשטיינמץ כדבריו. מרשות המסים נמסר ל"גלובס" כי "חד-משמעית - רשות המסים לא ביקשה כל צו חיפוש נגד שטיינמץ במסגרת ההליכים המתנהלים נגדו".

‏אם כן, באיזה צו חיפוש מדובר? האם בהליך אחר שאינו קשור לשטיינמץ ישירות - או שמא מדובר בפרשת הענק בה הסתבך שטיינמץ בקשר למכרה העפרת בגינאה שבאפריקה?

בשנים האחרונות מתנהלים הליכים משפטיים שונים המלווים בקרב איתנים המתנהל בתקשורת הבינלאומית בין ממשלת גינאה ולצידה המליארדר ג'ורג' סורוס, לבין שטיינמץ. במוקד המחלוקת - זכויות הכרייה בסימנדו, מרבץ עפרת שנחשב מן הגדולים בעולם. נגד שטיינמץ נטען כי זיכיון שקיבלה חברת ‏BSGR‏ (בני שטיינמץ גרופ) שבשליטתו לכרייה בסימנדו הושג באמצעות שוחד.

‏שטיינמץ קיבל את הרישיון בתקופת שלטונו של לנסנה קונטה, נשיאה הקודם של המדינה שמת בסוף 2008. מאז שעלה לשלטון הנשיא הנוכחי, אפלא קונדה, נפתחה נגד ‏BSGR‏ חקירה בחשד למעשי שוחד שהביאו לקבלת הזיכיון.

סורוס באופן רשמי מייעץ לממשלת גינאה באמצעות הקרנות שבבעלותו, אך לפי פרסומים, הוא מממן את החקירה נגד שטיינמץ באמצעות ארגונים שלא למטרות רווח שבשליטתו.

‏מקורות מימון אצל חברים

‏‎‎ואיך כל זה מתקשר לפרשת טלנסקי? בהקלטה דנים זקן ואולמרט במקורות למימון הוצאותיה המשפטיות או הפרטיות של זקן ומעלים שמות של אנשים עשירים שהם מכירים.

כפי שפורסם בעבר, זקן הועסקה אצל "חברים" עשירים של אולמרט, בהם אודי אנג'ל, מבעלי זכיינית ערוץ 2 רשת ובעל מניות בקבוצת האחים עופר; ואלפרד אקירוב. מתוכן הקלטות עולה לכאורה כי שיטת העברת הכספים מ"ידידים" המשיכה, כך נראה, עוד שנים רבות לאחר שנחשפה פרשת טלנסקי, במסגרתה הואשם אולמרט בקבלת כספים מאיש העסקים היהודי-אמריקאי מוריס טלנסקי שעה שכיהן בתפקיד ציבורי. במקרה זה עולה לכאורה מדברי אולמרט בהקלטה כי שטיינמץ "עשה איתו הסכם העסקה", לאחר שאולמרט "עזר לו עם צו חיפוש".

‏מרשות המסים נמסר: "כפי שעולה מהחלטות בית משפט שפורסמו, רשות המסים מנהלת הליך שומה אזרחי בבית המשפט מול בני שטיינמץ, לכן ניתן לתמוה על הטענות. במסגרת זו לא הוצאו על-ידי רשות המסים צווי חיפוש בעניינו של שטיינמץ, ולא התקבלה ברשות כל פנייה מאהוד אולמרט בעניין. כל אמירה אחרת טועה ומטעה". ‏‎‎‏

‎‎‏"מה את צריכה, שולה? בני לא יעזור לך"

‎‎השיחה בין ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, לבין מזכירתו לשעבר, שולה זקן, העוסקת בבני שטיינמץ, הוקלטה בידי זקן ביולי 2011. הקלטת לא צורפה לחומר הראיות החדש שהביא לפתיחת משפט טלנסקי מחדש בשבוע שעבר, לאחר שאולמרט וזקן כבר זוכו בתיק ביולי 2012. חומר הראיות כולל קלטות שהקליטה שולה זקן ואת יומניה.

להלן תמליל השיחה בעניין שטיינמץ:

‎‎זקן: בני נתן לך כסף?

‏אולמרט: בני לא נתן לי אגורה בשביל העניין הזה.

‏זקן: אתם בקשר בכלל?

‏אולמרט: אנחנו בקשר.

‏זקן: אבל לא כמו פעם.

‏אולמרט: לא כמו פעם.

זקן: אתה חושב שכדאי לי להרים אליו טלפון להוריד את זה ממך?

‏אולמרט: לא יעזור לך.

‏זקן: שלך.

‏אולמרט: מה את צריכה שולה, הוא לא יעזור לך...אמרתי לך, בני.

‏זקן: הוא פחדן?

‏אולמרט: הוא דיבר עם כמה אנשים, ידידים שלי, אז הוא דיבר אתם ואנשים העבירו... תשמעי, אני כבר שילמתי הרבה כסף...

‏זקן: אתה רוצה, השאלה אם מה שהוא העביר זה כסף שלו?

‏אולמרט: לא, לא, לא, כסף שלו, אמרתי לו... אז הוא אמר תשמע מה שהיה היה, הסתבכות אני עזרתי לו, הוצאתי אותו מצרה... הסתבכות להוציא צו חיפוש שכלל גם אותו, והוא היה בלחץ ועניינים וזה. אז הוא עכשיו בכלל, וכדי להוכיח שהוא לא, הוא הרי לא עובד אצל עצמו...

‏זקן: נכון.

‏אולמרט: הוא עשה אתי הסכם העסקה ביוזמתו, לא וזה פה ושם.. הוא בהיסטריה כי מס הכנסה מחפש אותו. למה? הוא לא משלם מסים בארץ. אז הם רוצים שהוא ישלם, הם רוצים שהוא ישלם מסים. כי מה שהוא מרוויח כאן זה קשקוש, זה כלום. מרכז חייו בארץ, אז הוא טוען שהוא... אז הוא עכשיו נמצא רוב הזמן. אז הוא על האונייה שלו, יש לו אונייה של 60 מטר, זו יאכטה ענקית.

‏זקן: אז מה הוא עושה שם?

‏אולמרט: הוא שמה עושה את הכול. הוא מביא אנשים במטוס שלו לניס. לוקח אותם בסירת מירוץ מוטור כזאת, מהירה, 5 דקות מהספינה שחונה במפרץ. הוא נפגש אתם שמה... 3 ימים, 4 ימים. אני הייתי הרבה פעמים בספינה.

שטיינמץ: "מעולם לא נתבקשה עזרתו או מעורבותו של אולמרט"

‏‎‎דוברו של בני שטיינמץ מסר בתגובה: "כפי שכבר פורסם בעבר, בין רשות המסים לבין שטיינמץ מתקיימים דיונים בנוגע לשומות עבר שטרם נפתרו. האמירות שנשמעו מטעם אולמרט וזקן אינן אלא גיבוב דברים חסרי אחיזה במציאות. צר לנו על שרבוב שמו של שטיינמץ לפרשה שבינה לבינו אין דבר או חצי דבר.

‏‏"למען הסר כל ספק, מובהר כי אין ולא היה שום קשכ בין אולמרט לבין הדיונים שמנהל שטיינמץ מול רשות המסים. מעולם לא נתבקשה עזרתו או מעורבותו, והדברים מוכחשים מכל וכל".