מי שעובד במשמרות טיפש? "זה נותן בוסט למשכורת"

מחקר שפורסם בשבוע שעבר קבע כי עבודה במשמרות משבשת מנגנונים בגוף ובמוח, אבל עובדים כאלה נהנים מחלוקה יעילה יותר של היממה ולעתים מיותר ימי חופש בשבוע ■ אלה המשרות הפנויות לעבודה במשמרות

מוריה הלפון / צילום: אמיר המאירי
מוריה הלפון / צילום: אמיר המאירי

מחר בחצות תגיע מוריה הלפון (24) לבית הקפה לנדוור בכיכר רבין בתל-אביב, כדי להתחיל את משמרת הלילה שלה. היא תעבוד בבית הקפה עד 08:00 בבוקר, ואז תלך הביתה לישון, עד הצהריים. ב-16:00 ביום ג' תתייצב שוב למשמרת עד חצות, וביום ד' שלאחר מכן תלך ללימודים.

הלפון היא אחראית משמרת בלנדוור והיא גם סטודנטית לפרסום ותקשורת שיווקית בקריה האקדמית אונו. היא לומדת שלוש פעמים בשבוע ועובדת בין חמש לשש משמרות בבית הקפה: לפעמים בבוקר, עד 16:00, לפעמים בערב, עד חצות ושלוש פעמים בממוצע במשמרת לילה.

הלפון אוהבת את עבודתה, שבה היא עובדת בשנה וחצי האחרונות, ובמיוחד את משמרות הלילה, שמתחילות במפגש עם הזוגות האוהבים, ממשיכות עם הבליינים ומסתיימות עם אנשי הבוקר, שבאים לשתות קפה עם העיתון. "אני פוגשת המון אנשים מעניינים, במיוחד במיקום של הסניף, שעוברים בו בכל פעם אנשים אחרים", היא מספרת.

- והעבודה במשמרות לא משבשת לך את החיים?

"אם את אוהבת את העבודה שלך, זה לא יכול לשבש לך את החיים".

יותר ימי חופש

הלפון לא מתרשמת מהמחקר שפורסם בשבוע שעבר ב"אינדיפנדנט" הבריטי, הקובע כי עבודה במשמרות שאינה בתבניות זמן קבועות במשך שנים ארוכות עלולה לפגוע לא רק בבריאות הגוף אלא גם בתפקוד המוח - בזיכרון וביכולות המנטליות של העובדים.

העבודה במשמרות מאפשרת לה ללמוד במקביל ומאוד נוחה לה. גם א' (30), נשוי ואב לתינוקת, מרוצה מעבודתו בארבע שנים האחרונות כראש צוות ביטחון בנתב"ג, דווקא בגלל משמרות הלילה הארוכות, שנותנות לו הרבה זמן פנוי במשך השבוע.

א' עובד ארבע משמרות בשבוע, שתיים בוקר ושתיים לילה, שתיים ארוכות ושתיים קצרות. משמרת ארוכה נמשכת מ-8:00 עד 20:00 או מ-20:00 עד 8:00. ומשמרת קצרה נמשכת שמונה שעות וחצי.

"כשאני עובד בלילות, יש לי את כל היום שלפני להיות בבית עם המשפחה וחלק גדול מהיום אח"כ. אני הולך לישון ב-9:00 אחרי המשמרת, ישן עד 13:00-14:00 - ואז יש לי שוב זמן. בגלל המשמרות הארוכות, שאחת מהן היא בסוף השבוע, אני עובד במשרה מלאה ומקבל יותר ימי חופש בשבוע, שמשאירות לי זמן לסידורים ולקניות, וגם למנוחה".

- משמרת לילית ארוכה כזו היא לא מאוד קשה?

"על משמרות הלילה אני מרוויח יותר כסף, וזה כיף שזה נותן קצת בוסט למשכורת. הלילה עמוס בעבודה, אבל זה משתלם".

למרות האידיליה, גם א' רואה בעבודה הזו עבודה זמנית, עד שיסיים ללמוד, ואפילו המעסיקים שלו מתייחסים אליה כך. החוזה שעליו הוא חתם יוארך לכל היותר עד תשע שנים - "כדי לשמור על כוח אדם צעיר ורענן", הוא מוסיף בחיוך.

ומה עם מי שאצלו המקצוע כרוך בעבודה במשמרות ולא רק באופן זמני "עד סיום התואר"? ד' (48) עובדת כאחות בבית חולים כבר 14 שנה. כשעזבה את הקיבוץ, שם שימשה כמטפלת בבית הילדים - ומאז כבר הפסיקה לחזור אליו - הבינה שבלי מקצוע לא תוכל לשרוד, ועם שני ילדים קטנים החלה בלימודי הסיעוד. שנתיים לאחר הסמכתה נולדה הילדה השלישית, תוך כדי עבודה של חמש משמרות בשבוע, בוקר, ערב ולילה לסירוגין. בשנה האחרונה התחיל בעלה לעבוד במרכז והיא ירדה לשלושת רבעי משרה.

"אני מוצאת המון יתרונות בעבודה במשמרות", אומרת ד'. "אני אוהבת את התמרון בין שעות היממה. כשיש לי בוקר פנוי זה מאוד נוח. אלא שהלילות נורא קשים לי. לילה מתחיל ב-23:00 ומסתיים ב7:00, וב3:00-4:00 לפנות בוקר אני מוצאת את עצמי פשוט נכבית".

- לא מוותרים לך בזכות הוותק שלך?

"אני משתדלת לא לעשות הרבה לילות, ומשתדלים לא לתת לי. ואם נותנים לי אני מחליפה - השכר בלילה הוא הרבה יותר גבוה ויש אנשים שאוהבים לעשות לילות - אז אין בעיה לעשות החלפה. יש איזו הסכמה שמי שהרבה זמן לא עושה לילות, לא חוזר לעשות לילות".

- את מרגישה שעבודה בלילות משפיעה עלייך לרעה?

"זה גורם לי ללחץ לפני המשמרת, שאפילו מפריע לי לנוח לפני. באחרונה הונהגו אצלנו משמרות הביניים, שנועדו לתגבר את התפר בין משמרת הערב למשמרת הלילה וזו עבודה מ-18:00 עד 2:00, שמאפשרת לי להיות יותר אפקטיבית".

מלבד ניהול הזמן היעיל בחלוקת היממה ליותר משני חלקים, בחלק מהמגזרים עובדי לילה מרוויחים יותר. לדברי עורכת הדין גלי שטיינברג, מנהלת תחום דיני עבודה במשרד עורכי הדין יובל לוי, ככלל עובדי משמרות אינם זכאים לשכר גבוה יותר על פי החוק, אך עובדים במשמרת לילה (המוגדרת כמשמרת שלפחות שעתיים ממנה הן בין השעות 22:00 ל-6:00) זכאים לשעות נוספות החל מהשעה השמינית במקום החל מהשעה התשיעית (כולל). "קיימים הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה שמעניקים גמול גבוה יותר לעובדי משמרות והדבר ניתן כמובן להיות פרי הסכמה בחוזה עבודה בין העובד למעסיקו".

- קיימת מגבלה על מספר המשמרות?

"לא קיימת מגבלה על מספר המשמרות שניתן להעסיק בשבוע, אך חלות המגבלות הרגילות על שבוע העבודה שלא יחרוג מ-43 שעות שבועיות וככל שקיימת חריגה יש לשלם בגינה תמורה עבור עבודה בשעות נוספות. כמו כן, בין יום עבודה אחד למשנהו צריכה להיות הפסקה של שמונה שעות לפחות.

"לגבי משמרות לילה, חוק שעות עבודה ומנוחה קובע כי אין להעביד עובד בעבודת לילה יותר משבוע אחד בתוך שלושה שבועות. על פי הפסיקה, אם השתרש נוהג בלתי חוקי שבו הועסקו עובדים במשמרות אך ורק בעבודת לילה והמעסיק משנה את העבודה כך שתתאים למגבלות החוק, גם אם המשמעות היא שהעובד יפסיד מכך גמול כספי, בית הדין לעבודה לא יאכוף נוהג בלתי חוקי והפיצוי שהעובד יקבל יהיה פיצוי כספי חד-פעמי בגין השינוי".

ניהול עסק במשמרות הוא עבודה מורכבת וניהול נכון עשוי לחסוך למעסיק כסף רב. לדברי אסף אלפרט, מנהל אגף שיווק ומכירות בחילן, הנותנת פתרונות לניהול ההון האנושי בארגונים, הבסיס לניהול משמרות אפקטיבי הוא סידור העבודה המתוכנן של העובדים, שחשוב שיתחשב בשלושה היבטים מהותיים: האחר הוא צורכי המעסיק, השני הוא בקשות העובדים והשלישי עמידה בתנאים הרגולטוריים. שיבוץ נכון יכול למקסם את התפוקות במשמרת ובאמצעות מערכת בינה עסקית ניתן להשוות את התפוקות מול העלויות ולמצוא איזו משמרת היא בעלת התפוקה הגבוהה ביותר. המערכת אף מוודאת שלא נעשו חריגות מהוראות החוק.

אלפרט מביא דוגמה לחיסכון באמצעות מערכת ממוחשבת. "ארגון גדול מבין לקוחותינו ביקש לבדוק כיצד ניתן לחסוך בעלויות השכר. אחד הממצאים שהתגלו באמצעות מערכת ה-BI נראה שולי במבט ראשון, אך למעשה הביא לחיסכון רב: הסעות העובדים הגיעו למקום כרבע שעה בטרם התחילה המשמרת. מאחר שהשכר חושב לפי זמן ההגעה לעבודה, החברה שילמה גם על זמן ההמתנה. ניתוח המצב הוביל לחיסכון מאות אלפי שקלים בשנה".

היצע משרות - עבודה במשמרות
 היצע משרות - עבודה במשמרות