פרויקט "הרמת מסך": 11 עבודות בכורה של יוצרי מחול צעירים

"הרמת מסך", פרויקט הדגל של משרד התרבות להצמחת אמנים בתחום המחול, חוגג 25 שנה

יצירה של איריס ארז / צילום: גדי דגון
יצירה של איריס ארז / צילום: גדי דגון

"מחול, ככל אמנות, משתנה עם הזמן. עליו לשאול את עצמו באופן תדיר מה מקומו בתקופה הנוכחית? איך עליו להביע את עצמו? מהו מחול עכשווי? ועל ידי כך לקדם את עצמו ולשמור על הרלוונטיות האמנותית שלו", אומר איציק ג'ולי, המנהל האמנותי של "הרמת מסך", פרויקט הדגל של משרד התרבות לגילוי ותמיכה ביוצרי מחול צעירים. 11 עבודות בכורה של יוצרי מחול צעירים יעלו השנה במסגרת "הרמת מסך", ב-6 תוכניות (שישה "מסכים" כנהוג לכנותם), בתל-אביב ובירושלים.

ג'ולי, שנבחר לאחרונה לתפקיד המנהל החדש של פסטיבל ישראל, הוא דרמטורג ואיש תיאטרון, בן זוגה לחיים וליצירה של הכוריאוגרפית יסמין גודר. ג'ולי וגודר יסדו יחד את "מנוע חיפוש", קבוצת יצירה ומרכז הכשרה במחול ותיאטרון. כניסתו לניהול האמנותי של הרמת מסך מאותתת על הניסיון להביא אל הבמה כוחות רב-תחומיים, שיצירתם מעוגנת לא רק במחול העכשווי - המופשט יותר - אלא גם בכלי התיאטרון, הנרטיב, ההצבה הבימתית ועוד.

המסגרת של "הרמת מסך" לעידוד יצירה חדשה במחול חוגגת 25 שנה. השנה, נפתחה האפשרות ליוצרים לקיים מופעים בחללים אלטרנטיביים, לחרוג ממשך הזמן המוגבל וליצור עם פרפורמרים מקהילות ייחודיות - על מנת לאפשר בדיקה של גבולות המדיום.

כך, יתקיימו חלק מההופעות בסטודיו וחלקן באולם. במקביל, יתקיים כנס אקדמי על יצירה עכשווית ותיאוריה במחול, עם הדרמטורגית והיוצרת הבינלאומית מרים ואן אימאשוט; יהיו מפגשי לימוד של היוצרים עם קהל מקצועי ומעבדת מחקר יצירתי, בניהולו של הכוריאוגרף-אמן ארקדי זיידס.

בין היצירות שיוצגו במסגרת "הרמת מסך": איריס ארז מציגה יצירה הבודקת את מורכבות היחסים האינטימיים בעידן שבו הציבורי והאינטימי חיים בערבוביה. מירב כהן יצרה "מכונה אנושית" המקיימת דיאלוג בין אישה שחיה בתוך גוף מכני לבין רובוט מתוכנת שחי בתוך גוף של אישה. עדו פדר עוסק במפגש שבין האמן והמציאות, באמצעות שתי דמויות ייצוגיות.

שני גרנות ונבו רומנו מעלים עבודה שתבוצע על ידי קבוצת ילדים בני 10-13 ועוסקת ב"מאחורי ולפני הקלעים". גם תמי לבוביץ עוסקת בילדות - או ליתר דיוק בין נעורים ובגרות. מיכל סממה תעלה עבודת סולו "חלק ממשהו קטן יותר", הבוחנת את המתח בין חלקי הגוף הפונקציונליים לבין הגוף ההרמוני, השלם, הפועל כיחידה אחת.

גלית ליס מעלה יצירה לקבוצת נשים בגיל השלישי - בנות 60-80, החוקרת את ההתבגרות והזקנה כחלק מתהליך אמנותי. ועד מציגים ענת גריגוריו, לילך פנינה ליבנה, ארקדי זיידס וטליה דה פריס ועוד.

החל מ-13 בנובמבר, מרכז סוזן דלל ותיאטרון ירושלים.