גד זאבי מגייס 100 מיליון שקל ממיטב דש כנגד ש עבוד ביה"ח ומגדלי אלישע בחיפה

מדובר בהלוואה בריבית שנתית של כ-6% לתקופה של כ-5 שנים ■ בשנים האחרונות נאלץ זאבי לממש את רוב החזקותיו, לאחר שהתמנף יתר על המידה

גד זאבי / צלם: סיון פרג'
גד זאבי / צלם: סיון פרג'

אין זה סוד שהשימוש בהלוואות פרטיות מגופים מוסדיים הולך וגובר, אך כעת מתברר כי הן מספקות חמצן גם לאנשי עסקים הנתונים ככל הידוע בחובות כבדים לבנקים. בימים אלה מנהל בית ההשקעות מיטב דש מו"מ מתקדם להענקת הלוואה פרטית של 100 מיליון שקל לגד זאבי. מדובר בהלוואה בריבית שנתית של כ-6% (צמוד) לתקופה של כ-5 שנים, הכוללת שעבוד ראשון על בית החולים אלישע בחיפה, וכן על מגדלי הדיור המוגן אלישע שמעל ביה"ח.

בשנים האחרונות נאלץ איש העסקים החיפאי לממש את רוב החזקותיו, לאחר שהתמנף יתר על המידה והתקשה לפרוע חובות. כדור השלג החל ב-2003, כשמניותיו של זאבי בחברת התקשורת בזק (20%) עברו לידי כונס נכסים מטעם הבנקים - שארבע שנים קודם לכם העמידו לו הלוואות בהיקף של כ-650 מיליון דולר למימון הרכישה.

לא כל המימושים של זאבי נעשו מרצון. את מניותיו במרכז המסחרי "גרנד קניון" בחיפה (30%) מכר זאבי לאחר שלא עמד בתנאי הלוואה שהעמידה לו שותפתו בנכס, חברת בריטיש ישראל. מהנכס המרכזי האחרון שלו, חברת יפנאוטו - יבואנית רכבי סובארו - נפרד לפני כשנה, לאחר שהחברה התקשתה לעמוד בהתחייבויותיה לנושי האג"ח. בסופו של דבר תמורת המכירה - יותר מ-100 מיליון שקל - כיסתה את מלוא החוב.

בתחילת 2013 ניסה זאבי למכור את בית החולים אלישע - הנכס המשמעותי היחיד שנשאר ככל הידוע בידיו - תמורת כ-85 מיליון שקל, לידי קרן הריט סלע קפיטל.

העסקה לא הבשילה, לאחר שהמוכרת התקשתה להסיר הערות אזהרה ומשכנתה שרשומות על הנכס (ככל הידוע, במסגרת תנאי ההלוואה למיטב דש יש שעבוד ראשון על בית החולים).

מיטב דש לקח חלק אקטיבי בכמה מהסדרי החוב הגדולים בתקופה האחרונה (לרבות אי.די.בי ואמפל), ומנכ"ל בית ההשקעות, אילן רביב, אף התבטא בעבר בנושא. בין היתר אמר רביב, כי "בעל שליטה שלא עמד בתשלומי האג"ח וביצע תספורת, צריך לשלם מחיר גם ברמה האישית".

כאמור, במקרה זה במיטב דש לא רואים בעייתיות בהיסטוריה של זאבי או בעובדה כי בעבר התקשה בפירעון חובותיו. לגישתם, הנכסים המשועבדים במסגרת ההלוואה (בית החולים ומגדלי היוקרה לדיור מוגן, כאמור) הם נכסים איכותיים, אשר מתאפיינים בתזרים מזומנים שוטף, כך שעמיתי הגמל והפנסיה של בית ההשקעות ייהנו בפועל מתשואה גבוהה.

בהקשר זה נזכיר כי בעבר העניקה מיטב הלוואה פרטית של 80 מיליון שקל לרשת בתי הדיור המוגן מגדלי הים התיכון, שבשליטת מוטי קירשנבאום. השקעה זו הניבה לעמיתי הגמל תשואה של כ-25% על ההלוואה, בעיקר הודות לקנס בגין פירעון מוקדם, של כ-14 מיליון שקל.