"מודל הוותיקן": היוזמה להשבת השקט להר הבית

לוואלה! חדשות נודע כי המשטרה והשר לביטחון הפנים מקדמים הפעלת שורת אמצעים ביטחוניים שימנעו הכנסת זיקוקים ואבנים, בעלות של כ-4 מיליון שקל ■ "להפוך את ההר לאזור הנשמר בידי הטובים ביותר"

בעקבות שורה ארוכה של מקרי הפרות סדר בהר הבית, המשטרה והשר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' מבקשים להחיל על הר הבית את "מודל הוותיקן", כך נודע לוואלה! חדשות. במסגרת היוזמה יוקמו שערים לגילוי מתכות בכל הכניסות להר, ואלה יסייעו בבדיקה ביטחונית קפדנית ברחבי המתחם. "הרעיון הוא להפוך את הר הבית למתחם כמו בוותיקן", סיפרו גורמים המקורבים לשר, "אזור קדוש שעליו יש שמירה מדוקדקת של השומרים הטובים ביותר".

היוזמה נידונה בימים אלה בלשכתו של השר אהרונוביץ' ובדרג הפיקוד הבכיר במשטרה. על פי התכנון, יוצבו בכל השערים למתחם הר הבית שוטרים שיהיו אחראים לבידוק ביטחוני במשך כל שעות היום. נקודות הבידוק יוצבו לא רק בשערים המוסלמיים של הר הבית, אלא גם בשער המוגרבים, שממנו מתאפשרת כניסה למבקרים יהודיים ותיירים.

מטרת המהלך היא למנוע הכנסת חפצים העלולים לסכן את חייהם של השוטרים ושל המתפללים, בדגש על זיקוקים, שהפכו בגל ההסלמה האחרון לכלי נשק המסכן את חייהם של השוטרים המגיעים לטפל בהפרות הסדר. כמו כן, יפעלו הכוחות למניעת החדרה של אבנים למתחם.

לצורך קידום היוזמה הקימו במשטרה צוות מטה חשאי, והוקצו לכך כ-4 מיליון שקל. אף שהיוזמה נמצאת בשלב מתקדם, הצוות פועל בחשאיות רבה שכן כל שינוי במתחם הר הבית נתפס בעיני המתפללים המוסלמים כהפרה של הסטטוס קוו. על כן, מתנהל בידי המשטרה ערוץ תיאום חשאי עם אנשי הווקף והמשטר הירדני.

מטרה נוספת של היוזמה היא להביא לכניסה "יפה יותר" להר הבית, בדיוק כמו בוותיקן. "אנשים עומדים בתור שם שעות, לכן אין שום סיבה שאנשים בהר הבית לא יתאזרו בסבלנות ויחכו עד הכניסה", הוסיפו גורמים המעורים בפרטי היוזמה.