לא ייאמן: עכשיו יו"ר הכנסת עוצר את חוק מע"מ 0%

ביש עתיד ובליכוד ממשיכים להתווכח על סעיפים שונים בחוק ההסדרים - ויו"ר הכנסת "מעניש" את יש עתיד

יאיר לפיד יולי אדלשטיין / צילום: רוני שיצר יוסי כהן
יאיר לפיד יולי אדלשטיין / צילום: רוני שיצר יוסי כהן

הייסורים בהעברת חוק מע"מ 0% על דירות לא נגמרים: ועדת הכספים אמנם אישרה הבוקר (ד') את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית בכנסת, אולם כעת יו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין תוקע את הצעת החוק. הסיבה: הקפאת הליך העברת תקציב 2015, אותו מתנה מפלגת יש עתיד בהעברת חוק מע"מ 0%.

"קשה לנו להאמין שיו"ר הכנסת יפגע במעמד הכנסת ובממלכתיות תפקידו וישמש כלי שרת בידי אינטרסים פוליטיים, המבקשים לבטל רפורמות חיוניות לצמיחה והורדת יוקר המחיה בישראל", נמסר בתגובה ממפלגת יש עתיד. "בהחלטתו ישפוך יו"ר הכנסת דלי מים צוננים על זיק התקווה שניצת הבוקר אצל זוגות צעירים, כאשר הסתיימו הדיונים על חוק מע"מ 0% בוועדת הכספים. יש עתיד תמשיך במאבקה לפתור את משבר הדיור מחד ולהעביר תקציב חברתי ואחראי מאידך".

אדלשטיין מסר מנגד כי "יו"ר הכנסת לא מוכן לפזר צ'קים ללא כיסוי. הוא לא יכול להבטיח שחוק מע"מ 0% יעבור מכיוון שנכון לעכשיו אין תקציב למדינה, וזאת בגלל שהאוצר לא עומד בסיכומים הנתמכים ע"י היועץ המשפטי לכנסת - לקיים דיון ראוי בחוק ההסדרים כפי שהיה תמיד".

כאמור, הבוקר אישרה ועדת הכספים לקריאה שנייה שלישית את חוק מע"מ 0%, אולם עד שראשי הקואליציה לא יגיעו להבנות עם יש עתיד על נושאים השנויים במחלוקת בחוק ההסדרים - קרי חוק קק"ל, פרק הבריאות בחוק ההסדרים והתיקון לחוק החברות הממשלתיות - לא יעלה החוק לקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת לאישורו הסופי.

במקביל, הגישו חברי האופוזיציה בוועדת הכספים בקשה להצבעה חוזרת על חוק מע"מ 0% שאושר היום. ההצבעה תתקיים רק ביום שני הבא. עד אז ינסו בקואליציה לשנות סעיפים שונים בחוק וכן להפר את מאזן הכוחות בהצבעה. עם זאת, בקואליציה מניחים כי הצעת החוק תאושר, לפחות בוועדה.

השלב הבא הוא הבאתה של ההצעה לקריאה שניה שלישית במליאת הכנסת אלא שכאמור שיו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין הודיע הבוקר כי עד שלא יפתרו המחלוקות על חוק ההסדרים, לא תקודם החקיקה.