ביקורת חריפה בכנסת על רפורמת הסיעוד של סלינגר

יו"ר ועדת הרווחה והבריאות של הכנסת ח"כ חיים כץ: "התכנית שאת מציגה היא רעה והיא בחסר... ניצלתם את סמכותכם כריבון בצורה בריונית... יש לממונה על שוק ההון והביטוח כוח בלתי סביר ואין מעליו ביהמ"ש"

דורית סלינגר / צלם: תמר מצפי
דורית סלינגר / צלם: תמר מצפי

המפקחת על הביטוח דורית סלינגר זכתה היום לביקורת חריפה מחברי הכנסת, בנוגע לשינויים שבכוונתה להחיל על הביטוחים הסיעודיים הקבוצתיים בישראל. למרות שהסמכות לאישור התקנות שהוציאה סלינגר בנושא לא זקוקות לאישור הכנסת על מנת להפוך למחייבות, ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת קיימה היום דיון מיוחד בנושא.

במהלך הדיון אמר לסלינגר יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ, כי "התכנית שאת מציגה היא רעה והיא בחסר... ניצלתם את סמכותכם כריבון בצורה בריונית... יש לממונה על שוק ההון והביטוח כוח בלתי סביר ואין מעליו ביהמ"ש. נגיש הצעת חוק שתקבע כי כל שינוי בתקנות הביטוח ידרוש אישור של ועדת העבודה והרווחה של הכנסת".

לפני ימים לא רבים הוציאה סלינגר טיוטת תקנות להסדרת שוק ביטוחי הבריאות הקבוצתיים, ובמסגרת זו גם ליצירת פוליסה עם תנאי כיסוי אחידים לארבע הקופות. במקביל, היא קבעה שהמבוטחים שחברים בביטוחים קבוצתיים שאינם של קופות החולים שלא יחודשו עוד בהוראת האוצר וזאת החל מאמצע 2015 - יוכלו למצוא מענה ביטוחי חלקי באמצעות הצטרפות לביטוחים שיציעו קופות החולים. מבחינת הח"כים המענה של סלינגר חלקי ובעייתי ביותר.

ח"כ איציק שמולי אמר כי "מדובר במעשה ההונאה הכי גדול שהיה כאן והכי חמור שהוא קרה בחסות המדינה. במשך שנים מכרו לאנשים ביטוח סיעודי רק שכחו לספר להם שהוא לא יהיה בתוקף בנקודה הכי קריטית מבחינתם- בזקנה... יש כאן חברות ביטוח שנתנו להן לאכול את השמנת ורגולטור שנרדם בשמירה עליה, או שבמקרה גרוע יותר, ממש הגיש אותה לחברות הביטוח... האגף שכח שתפקידו לשמור גם על הציבור ולא רק על חברות הביטוח. לפי המודל שלכם, חברות הביטוח לא נדרשות להכניס את היד לכיס, אבל מטילים את הגזרה הזאת על 4 מיליון מבוטחים בקופות החולים".

גם ח"כ יעקב מרגי תקף את סליגנר ואמר כי "המפקחת מייצגת נאמנה את חברות הביטוח באינטרסים שלה".

מהודעת הוועדה עולה שסלינגר הגיבה באומרה ש"אני לא מגנה על חברות הביטוח, אלא על המבוטחים. יציבות חברות הביטוח חשובה לנו רק במובן שהיא מסוגלות לתת מענה למבוטחים... התקנות שהצגתי מאוד מפורטות ומובנות".

לדברי כץ הפתרון בכלל טמון במקום אחר: "על משרד האוצר להחיל ביטוח בריאות סיעודי ממלכתי לכלל אזרחי ישראל באמצעות הוספת חצי אחוז למס הבריאות".