טסים לתפוח הגדול: כמה יעלה לכם לטוס החורף לניו-יורק?

מאות אלפי הישראלים הטסים לניו-יורק נהנים בימים אלה מתחרות עזה בין חברות התעופה ■ "גלובס" בודק כמה תעלה טיסה ישירה וכמה תחסוך עצירת ביניים, ומגלה כי אל-על אטרקטיבית דווקא לנוסעים במחלקת עסקים

טיימס סקוור ניו יורק, ארהב / צלם: רויטרס
טיימס סקוור ניו יורק, ארהב / צלם: רויטרס

כשנה וחצי אחרי שמשרד התחבורה חתם על הסכם לפתיחת השמיים מול האיחוד האירופי, נראה כי המרוויחים הגדולים החורף הם בכלל הנוסעים לארה"ב. הגידול בהיצע המושבים לישראל, שעליו הודיעו באחרונה חברות תעופה כמו לופטהנזה, בריטיש איירווייס, אליטליה ואייר פראנס - ינחית עוד כמה ישראלים ברחבת מוזיאון הלובר בפריז או בביג בן בלונדון, אולם לא לשם הן מכוונות. המטרה היא צפון אמריקה. וליתר דיוק, ארה"ב - יעד הנחשב לרווחי במיוחד עבורן.

העלייה האמורה בהיצע המושבים בטיסות הישירות ובאלה המצריכות עצירת ביניים מובילה החורף למבצעים ולירידת מחירים. כך למשל, חברת התעופה הירדנית רויאל ג'ורדניאן - המנסה להשיב את אמונם של הנוסעים הישראלים בעקבות אירועי "צוק איתן" (ג'ורדניאן הייתה בין חברות התעופה האחרונות שחידשו את טיסותיהן לנתב"ג אחרי הפסקת הטיסות הזמנית בעקבות "צוק איתן") - מפרסמת בימים אלה כרטיס טיסה לניו-יורק דרך עמאן במחיר התחלתי של 700 דולר בלבד במחלקת תיירים, לעומת מחיר מקורי של כאלף דולר; ו-1,100 דולר במקום 1,300 דולר ליעדים כמו סן פרנסיסקו, לוס אנג'לס, לאס וגאס ומיאמי.

הטיסה ליעדים אלה מתבצעת מעמאן באמצעות אמריקן איירווייס. המחירים בג'ורדניאן תקפים לכרטוס עד 30 בנובמבר ולהמראות עד סוף מארס, וכוללים שתי מזוודות במשקל 23 ק"ג (בנוסף למזוודת יד אחת עד 8 ק"ג). זאת, בניגוד למרבית חברות התעופה הגובות תשלום עבור מזוודה שנייה.

גם איירופלוט הרוסית מציעה בין החודשים נובמבר-מארס כרטיס טיסה לניו-יורק ב-743 דולר, אם רק תהיו מוכנים לעצור לכמה שעות במוסקבה הקפואה. שכנתה האוקראינית, אוקריאן אינטרנשיונל, מציעה כרטיס טיסה ב-670 דולר דרך קייב.

אל-על יקרה יותר - במיוחד למי שמזמין כרטיס הלוך-חזור. החברה, שארה"ב נחשב לקו הרווחי ביותר שלה, מפרסמת בימים אלה כרטיס טיסה לתפוח הגדול החל מדצמבר במחיר של החל מ-930 דולר וללוס אנג'לס החל מ-1,110.

אולם בבדיקה שערכנו באתר האינטרנט של אל-על מתבררת התמונה הבאה: בחודש דצמבר ניתן להשיג כרטיסי טיסה הלוך במחיר מוזל - אך לא בחזור.

"הסיבה", כך אומרת מיכל בן-יעקב, מנהלת נתיבי צפון אמריקה באל-על, "נעוצה בעובדה שדצמבר הוא חודש כיווני. כלומר, היציאות לניו-יורק חלשות, ולכן יש זמינות של כרטיסים מוזלים; ואילו הכניסות משם חזרה ארצה חזקות מאוד בגלל חופשת הכריסמס בארה"ב המביאה יהודים-אמריקאים רבים לחופשה בארץ, ולכן המחירים יקרים יותר".

עוד מתברר כי בינואר זמינות הכרטיסים המוזלים רלבנטית בעיקר בשבועיים האחרונים של החודש; בפברואר - חודש ללא חגים/כנסים וכיו"ב - הזמינות מתפרסת על פני כל החודש; ואילו במארס רק בשבועיים הראשונים של החודש ניתן לשים את היד על כרטיס מוזל.

כך או כך, בן-יעקב טוענת כי אל-על מקצה בעונת החורף כ-30%-40% מסך המושבים שלה לארה"ב במחירים נמוכים.

משתלם לטוס ביזנס באל-על

לזכות אל-על ייאמר כי בכל הנוגע לטיסה ישירה לניו-יורק במחלקת עסקים, היא המשתלמת ביותר בבדיקה שערכנו באתר הנסיעות גוליבר: החברה גובה 3,101 דולר בנובמבר, זאת לעומת 5,952 דולר לטיסה ישירה עם דלתא ו-5,253 דולר לטיסה ישירה עם יונייטד. טיסת ביזנס באל-על זולה גם בהשוואה למספר חברות אחרות שטסות לא ישיר לניו-יורק, כמו למשל איירופלוט שגובה בנובמבר 3,843 דולר עבור כרטיס בביזנס.

בתוך כך, אל-על הודיעה בשבוע שעבר על הרחבת הסכם הקוד-שייר שלה עם חברת התעופה האמריקאית ג'ט בלו - הסכם שצפוי להוזיל כבר מהיום את הטיסות המוצעות מישראל ל-38 יעדי המשך בארה"ב.

בכמה יוזיל? אל-על מפרסמת החל מ-990 דולר לכרטיס טיסה ליעדים כמו אורלנדו, שיקגו ופורט לודרדייל דרך נמלי התעופה של ניו-יורק (JFK ו-ניוארק); החל מ-970 דולר לוושינגטון; והחל מ-1,190 דולר ללאס וגאס וסיאטל, כאמור עם עצירת ביניים בניו-יורק.

"ההסכם החדש יאפשר לנוסעי אל-על להגיע למאות יעדי המשך בחיבוריות נוחה וירחיב את סל המוצרים שמציעה אל-על לנוסע הישראלי", אמר דוד מימון, מנכ"ל אל-על, שאף צוטט השבוע באתר האינטרנט של העיתון "בוסטון הארלד" כאומר כי אל-על מתכוונת לפתוח בקיץ הבא (ביוני) קו תעופה ישיר (3 טיסות שבועיות) לבוסטון.

רויאל נגד טורקיש

נובמבר נחשב לחודש מנומנם יחסית: שבא אחרי חופשת הקיץ והחגים ולפני הפיק של חג המולד החל בדצמבר. על הנמנום היחסי הזה מעידים גם נתוני רשות שדות התעופה מחודש נובמבר אשתקד, במהלכו הסתכמה תנועת הנוסעים בין ישראל לארה"ב ב-113,614 נוסעים לעומת 114,285 בדצמבר אשתקד, חודש הנחשב כאמור אטרקטיבי לחופשות חג מולד.

"עונת החורף, שהחלה עם סיום החגים, מסמלת את תחילת המערכה התחרותית בזירת המחירים לטיסות לארה"ב ובפרט לניו-יורק. ביקוש נמוך ומזג-אוויר קר ופחות נוח מייצרים עודף היצע במושבים ליעד זה. כתוצאה מכך, חברות תעופה מגבירות את המבצעים ומציעות מחירים נמוכים בין החודשים נובמבר-מארס", אומר רונן זאבי, מנהל טיסות סדירות בסוכנות הנסיעות גוליבר תיירות און ליין.

עם זאת, אומר זאבי, המחירים המוזלים לא יחולו על תקופות כמו חנוכה, חג המולד, סילבסטר וחג ההודיה. לדבריו, "רוב המבצעים נעצרים כבר באמצע מארס, אז מתחילים להתכוונן לחופשת הפסח".

פרט לעובדה שמחירי הטיסות יורדים בעונת החורף באופן מסורתי - תזמון ועומק המבצעים אינו מקרי. ענף התעופה שוחר לטרף, ממתין לרגע בו חברת התעופה הטורקית טורקיש איירליינס, המצליחה בשוק הישראלי, תאבד עוד יותר גובה על רקע הקרע הפוליטי בין ישראל וטורקיה. מאז "צוק איתן" צנח מספר הנוסעים של טורקיש בקו איסטנבול-תל-אביב בעשרות אחוזים, וזה מספיק כדי לשלוף חרבות.

"אנחנו מנסים לנגוס משהו מנתח השוק שטורקיש מאבדת בגלל המצב הפוליטי", מודה דבורה ברוכשטיין, מנהלת רויאל ג'ורדניאן בישראל. בהקשר זה יודגש כי למרות האמור, טורקיש עדיין שומרת על מעמדה מתחילת השנה כחברת התעופה הזרה הגדולה בישראל.

לפי נתוני רש"ת, בחודש אוקטובר האחרון רשמה טורקיש עליה של 4.5% במספר הנוסעים לעומת החודש המקביל אשתקד. אמנם מדובר באחוז נמוך לעומת עליות של עשרות אחוזים לפני "צוק איתן", אך עדיין קשה לומר שהישראלים מענישים את החברה על ההשתלחות ודברי-הבלע של הנשיא הטורקי ארדואן או נרתעים מריענון אזהרת המסע של המטה ללוחמה בטרור למדינה המוסלמית.

ברוכשטיין מונה סיבה נוספת מדוע ג'ורדניאן מוזילה כעת מחירים לארה"ב: "רויאל ג'ורדניאן מזוהה מזה שנים בקרב ציבור הנוסעים הישראלי בטיסות ההמשך למזרח הרחוק. אנחנו רוצים שהישראלים יידעו שאפשר לטוס איתנו גם לארה"ב במחירים אטרקטיביים ובמטוסים חדישים ומרווחים, כמו ה'דרימליינר' שנקלט בצי לפני כחודשיים".

כמה עולה טיסה לניו יורק בנובמבר במחלקת תיירים
 כמה עולה טיסה לניו יורק בנובמבר במחלקת תיירים

כמה עולה טיסה לניו יורק בנובמבר במחלקת תיירים
 כמה עולה טיסה לניו יורק בנובמבר במחלקת תיירים

ארצות הברית
 ארצות הברית