חוק חדש ינסה למנוע את עמלת האינטרנט של בתי הקולנוע

החוק החדש של ח"כ מיקי רוזנטל מציע לאסור, ברכישה אלקטרונית של כרטיסי קולנוע, על מחיר גבוה יותר מהמחיר ברכישה בקופה

מיקי רוזנטל / צילום: איל יצהר
מיקי רוזנטל / צילום: איל יצהר

עמלת דמי הטיפול שבתי הקולנוע גובים בארץ היא שערורייתית ומרגיזה, בעיקר כי בתי הקולנוע מצאו בעמלה הזו דרך לייקר את מחיר הכרטיסים.

ח"כ מיקי רוזנטל חוזר לקרב נוסף נגד בתי הקולנוע, והפעם עם הצעת חוק שתעלה ביום ראשון לוועדת השרים ותנסה לאסור על גביית עמלות ברכישה אלקטרונית.

החוק החדש מציע לאסור ברכישה אלקטרונית על מחיר גבוה יותר מהמחיר ברכישה בקופה, והוא בא לפתור את "הטריק" שמצאו בתי הקולנוע בארץ, בכך שחיברו את מחיר העמלה עם מחיר הכרטיס באינטרנט - מה שייצר מצב בו מחיר הרכישה באינטרנט יקר יותר ממחיר הרכישה בקופה הפיזית.

לדברי רוזנטל, "בתי הקולנוע ומשרדי הכרטיסים המשתמשים במערכת גבייה אלקטרונית אוטומטית, לא בלבד שאינם מייקרים לעצמם עלויות, אלא אף מוזילים אותן ומייעלים את ההליך תוך חיסכון משמעותי בזמן ובכוח-אדם. למרות זאת, רכישה אלקטרונית מלוות בעמלות גבוהות באמתלת סתמית של 'דמי טיפול'.

"יתרה מכך, אם לקוח בחר לקנות כמה כרטיסים ברכישה אחת, נותני השירות גובים בדרך-כלל עמלה עבור כל אחד מן הכרטיסים בנפרד. לעיתים לא קיימת אופציה אחרת לרכישת כרטיסים מלבד הרכישה באינטרנט".

ח"כ רוזנטל קידם בעבר חקיקה בנושא זה, אולם לאחר שהודיעה לו הרשות לסחר הוגן כי ניתן להביא לשינוי באופן מידי על-ידי צו מטעמה, הופסק קידום החוק. כעת, לאחר שהוראת הרשות לא הניבה תוצאה מספקת, הגיש רוזנטל את הצעת החוק.

כזכור, לפני כמה חודשים, במקום לבטל את עמלת ההזמנה באינטרנט - כפי שהכריזה בגאווה הממונה על הגנת הצרכן - כל בתי הקולנוע הכניסו את העמלה לתוך המחיר ומחקו את המילה "עמלה". הנושא הועבר לטיפולו של הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה.

"לא מצאנו שם הפרה. הם בעצם עשו את מה שרשות הגנת הצרכן ביקשה מהם לעשות, ולא מצאנו ראיות ליותר מזה", אמר גילה בראיון ל"גלובס" בחודש שעבר. "אם יש בעיה תחרותית בשוק הקולנוע שאנחנו נוכל לפתור - נפתור אותה בנחישות, אבל אם אין הפרה של החוק - לנו אין סמכות להתערב, ואם יקר לצרכן - הוא לא חייב לקנות. אם הוא ערני - זה כשלעצמו מרסן את המחיר של הספק".