האוצר: "משכנתא של עד 90% תעלה מחירי הדיור"

האוצר במסמך שהגיע לידי "גלובס": "ההצעה תביא לעלייה מיידית בביקוש לדירות, לצד קשיחות בהיצע" ■ "תגביר הביקוש לדירות יקרות וגדולות ותדיר לחלוטין העשירונים התחתונים" ■ "הסתברות שהלווים לא יחזירו ההלוואה"

אורלי לוי-אבקסיס / צילום: איל יצהר
אורלי לוי-אבקסיס / צילום: איל יצהר

משרד האוצר מתנגד להצעת החוק של ח"כ אורלי לוי אבקסיס לאפשר מתן משכנתא במימון של עד 90% לרכישת דירה ראשונה בסיוע ערבות מהמדינה. באוצר הכינו באחרונה מסמך בנושא שהגיע לידי "גלובס" ובו הם מנמקים את התנגדותם.

"סיוע דרך ערבות במשכנתאות מהווה התערבות מיותרת ולא נכונה", נכתב במסמך. "החלטה לא רק שתומכת מלכתחילה רק במי שיש לו משאבים לרכוש דירה, אלא שהיא מדירה לחלוטין את העשירונים נטולי האמצעים", כותבים באוצר, על רקע מבנה הצעת החוק המציע את המימון לבעלי שכר של 10,000 שקל לפחות.

באוצר מציגים כמה נימוקים להתנגדותם. ראשית, הם חושבים שהצעה זו תביא לעלייה במחירי הדירות. "קבלת הצעת החוק מהווה לדעתנו דרך בטוחה ליצירת עלייה במחירי הדיור. יישום ההצעה יוביל לעלייה מיידית בביקושים לדירות, לצד קשיחות המאפיינת את ההיצע בתחום. זאת ועוד - יישום ההצעה יטה את הביקושים לטובת רכישת דירות יקרות וגדולות יותר וזאת על מנת ליהנות מערבויות גדולות יותר".

"ערבויות של מיליארדים בשנה"

עוד הם מזהירים מפני ההשלכות של המינוף הגבוה: "הצעת החוק עלולה להוות תמריץ לרוכשים לקחת נטל הלוואה הגבוה מיכולת ההחזר שלהם בהסתמך על ערבויות המדינה, מה שמגדיל את ההסתברות לכך שהלווים לא יחזירו את ההלוואה".

באוצר מתנגדים כמובן גם בשל החשיפה התקציבית שיצטרכו לספוג, שכן במסגרת הצעת החוק, תצטרך המדינה להעמיד ערבות אל מול חלק מההלוואה.

"שיעור הערבויות השנתי שהמדינה תיאלץ להנפיק יעמוד על מיליארדי שקלים בשנה. על כן להצעה עלולה להיות חשיפה עצומה הן במימון הערבויות, הן בהתמודדות עם חילוטי הערבויות והן על מגבלת הערבויות העומדת לטובת הממשלה מדי שנה בחוק התקציב השנתי", נכתב במסמך.

הצעת החוק של לוי אבקסיס מסיעת ישראל ביתנו, מוגשת ביחד עם חברים נוספים מהסיעה שלה, ומקודמת בימים אלה. באמצעות הצעה זו לוי אבקסיס רוצה לאפשר לרוכשי דירה ראשונה לרכוש דירה עם הון עצמי של 10% בלבד, לעומת המצב כיום בו קיים נדרש להציג הון עצמי של 25%.

במאמר שכתבה השבוע לוי אבקסיס ל"גלובס" בנושא זה, היא נימקה את ההצעה בין היתר באומרה: "כתוצאה מהבעייתיות הקיימת היום בתחום רכישת המשכנתאות, אותם צעירים שאין להם הון עצמי נאלצים בלית ברירה לבצע קומבינות של הלוואות על הלוואות מחברים, מבני משפחה, משניים או שלושה בנקים שונים.

יש את מה שכולם - כולל משרד האוצר - יודעים אבל מעלימים עין, וזה שרבים מאלו שלא מסוגלים לגייס הון עצמי הולכים לשוק האפור ולוקחים הלוואות בריביות רצחניות, וזה קורה כל יום ולאור היום".

"באוצר כנראה לא מעוניינים לאפשר לזוגות צעירים לרכוש דירה"

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס הגיבה באומרה כי "הצעת החוק לערבות משכנתאות, שמטרתה המרכזית לאפשר למי שאין בידו הון עצמי גבוה של כ-30% מערך הדירה להיכנס להליך רכישת דירה באמצעות גיוס 10% הון עצמי בלבד, מגובה במחקרים, בעבודת כלכלנים וחוקרים מהאקדמיה וחוקרים ממרכז המחקר והמידע של הכנסת, והרציונל שעומד בבסיסה מקביל לממצאי מחקר שהוגש למשרד השיכון על ידי דר' גילה בן שטרית ופרופ' נעמי כרמון כבר לפני למעלה מעשור. לצערי הרב במשרד האוצר ככל הנראה לא מעוניינים לאפשר לאוכלוסייה עצומה של זוגות צעירים במעמד הביניים לרכוש דירה ועד לרגע זה לא קיבלתי אף נתון או מספר שמגבה את עמדת משרד האוצר המתנגדת להצעת החוק.

"הצעתנו לא מהווה איום על יציבות הבנקים משום שעל המדינה יהיה לערוב ל-20% מגובה המשכנתא בלבד, שכן בלאו-הכי יתרת הסכום אינה דרושה בערבות מיוחד. שנית, כבר בשנת 2006 הזמין משרד השיכון מחקר בנושא: 'הלוואות משכנתא בישראל - כשלים בפירעונן', שם מוצע לאפשר לעומדים בקריטריונים ליטול משכנתא גבוהה ואילו המדינה תבטח חלק מהאשראי ובכך תאפשר ללווים תנאים משופרים. עוד ראוי לציין כי מנתונים ששיתפה חברת EMI לביטוח משכנתאות, עולה כי ממילא ההסתברות שמעמד הביניים הנוטל כיום משכנתאות לא יעמוד בגובה ההחזר נמוכה ונעה בין 0.8%-2% כך שבצעד זה המדינה לא נוטלת סיכון של ממש".