רשות ההגבלים: בזק ניצלה לרעה את מעמדה כמונופול

‎לדברי הרשות, בזק חסמה מתחרים מלהתחרות באופן חופשי בשוק האינטרנט ובתחום הטלפוניה ‏‎‎‏■ ההחלטה מאפשרת לתובעים עתידיים להשתמש בה כראיה בתביעות נגד החברה ‏‎‎‏■ בזק: "להחלטה אין השפעה צרכנית"‏

שאול אלוביץ / צלם: איל יצהר
שאול אלוביץ / צלם: איל יצהר

‎‎הכלכלן הראשי ברשות ההגבלים העסקיים ומי שמשמש כממלא-מקומו של הממונה לענייני בזק, ד"ר אסף אילת, פרסם היום (א') קביעה שלפיה חברת בזק ניצלה לרעה את מעמדה כבעלת מונופולין בתחום האינטרנט ובתחום הטלפוניה, וחסמה את מתחרותיה מלהתחרות באופן חופשי בשוק.

נציין כי ד"ר אילת ממלא את מקומו של הממונה על ההגבלים, פרופ' דיויד גילה, הואיל ויש כמה סוגיות שגילה אינו יכול לעסוק בהן מול בזק, בשל העובדה שבעבר הוא סיפק לה חוות-דעת משפטיות.

הקביעה, שפורסמה בעקבות מדיניות התמחור שבה נקטה בזק בנוגע לשירותי תשתית אינטרנט וטלפוניה, תוכל לשמש ראיה לכאורה בכל הליך משפטי, ויכולה לשמש כלי עזר בהגשת תובענות אזרחיות נגד החברה.

‏‏אילת קבע כי חסימת המתחרים הייתה תוצאה של מדיניות תמחור שבה נקטה בזק, ולפיה תשתית האינטרנט הדרושה למתחרותיה לשם אספקת שירותי טלפוניה נמכרה במחיר גבוה יותר ממחירה של חבילת טלפון ואינטרנט שבזק מכרה במסגרת מבצע לצרכן.

בקביעה נכתב: "הפסול שדבק בהתנהגותה של בזק הוא אופייני לענפים ושווקים שבהם מתחרה ותיק ומבוסס עשוי להשתמש בכוחו ובמעמדו על מנת לדחוק מתחרים, ובפרט בשעה שהוא שולט בתשתית הדרושה להם לשם מתן השירות המתחרה... התנהלותה של בזק הציבה קושי ממשי בפני חדירה לשוק והתרחבות מצד מתחרותיה בתחום הטלפוניה הנייחת, הצרה את מרחב פעילותן ויכולתן להציב תחרות לבזק".

‏‏ברבעון הראשון של 2011 פרסמה בזק הצעה שבמסגרתה יכלו לקוחותיה לרכוש שירותי טלפוניה בתוספת 200 דקות שיחה ליעדים נייחים במחיר של 19.90 שקל לחודש. במקביל גבתה בזק מלקוחות שביקשו לרכוש קו אינטרנט בלבד (‏ADSL Only‏) תשלום נוסף בגובה 25 שקל לחודש - התמחור שקבע משרד התקשורת.

‏לצורך רכישת שירותי טלפוניה מבוססי אינטרנט (‏VoB‏ או ‏VoIP‏) מספקים מתחרים נדרש הלקוח לרכוש שירות תשתית אינטרנט, ולכן נוצר פער מחירים "שלילי" שבו מחיר תשתית אינטרנט בלבד (תוספת של 25 שקל למחיר הבסיסי לתשתית האינטרנט שנקבע בהתאם למהירות הגלישה) גבוה ממחיר תשתית אינטרנט בתוספת קו טלפון (תוספת של 19.90 שקל). תמחור כזה מעמיד את מפעילי הטלפוניה המתחרים בנחיתות תחרותית אינהרנטית.

למעשה, כתוצאה ממדיניות התמחור שבה נקטה בזק לא היה באפשרותם של אותם מפעילי שירותי טלפוניה מתחרים להעמיד בפני חלק משמעותי מציבור הצרכנים הצעות תחרותיות. לדברי הרשות, בדיקת תוצאות מבצע 200 דקות מגלה כי למבצע הצטרף מספר משמעותי של לקוחות - עשרות אלפי לקוחות. במקביל, נרשמה בתקופה הרלוונטית פגיעה בגיוסי הלקוחות של החברות המתחרות.

‏מבזק נמסר בתגובה כי "מדובר במבצע שהוצע לפני יותר מ-3.5 שנים ונמשך תקופה קצרה בלבד. המבצע אושר באופן מלא על-ידי משרד התקשורת, וזאת לאחר בדיקה יסודית. יש לציין כי להחלטה אין כל השפעה צרכנית. בזק לומדת את החלטת הממונה, ובכוונתה לערער בהקדם לבית הדין להגבלים עסקיים". ‏‎‎