כמה עולים שיעורים פרטיים לילדים - ומה האלטרנטיבות?

יותר משליש מהתלמידים נעזרים בשיעורים פרטיים, כשאצל חמישית מהתלמידים מדובר בתגבור קבוע - כך עפ"י סקר גיאוקרטוגרפיה ל"גלובס" ■ מה מביא את ההורים להוציא על כך מאות שקלים מדי חודש, ומה החלופות העומדות לרשותם?

ילדים / צלם: Benis Arapovic/Shutterstock.com א.ס.א.פ קראייטיב
ילדים / צלם: Benis Arapovic/Shutterstock.com א.ס.א.פ קראייטיב

כ-36% מהתלמידים נוהגים לקבל שיעורים פרטיים, ו-20% מתוכם נוהגים להסתייע במורים פרטיים באופן קבוע - כך עולה מסקר שביצע מכון גיאוקרטוגרפיה עבור "גלובס". היקף הענף מוערך במיליארד שקל (רובו ככסף שחור) והיצע הפתרונות נע ממורה פרטי בשיעור יחידני, שיעור קבוצתי, שיעורים מקוונים פרטיים, שיעורים מצולמים ועוד.

המחיר לשיעור פרטי (בן 45 דק') נע מ-50 ועד 170 שקל, ומושפע מכמה גורמים: ראשית, המחיר עולה ככל שעולה גיל הילד ומורכבות השיעור (שיעור הכנה לבגרות הוא היקר ביותר), ניסיון ומיומנות המורה (סטודנט/תלמיד תיכון יגבה את המחיר הזול, מורה עם תואר אקדמאי את המחיר הגבוה בסקאלה), היכן מתקיים השיעור (בבית התלמיד או המורה), באיזה איזור בארץ והאם השיעור הוא יחידני או בקבוצות קטנות. מנתוני לוח WINWIN, שבו מתפרסמות מאות מודעות של מורים פרטיים, נרשמה השנה עלייה של כ-10% במחירי השיעורים הפרטיים באזור המרכז ושל כ-7% באזורי הפריפריה. לפי מודעות שפרסמו מורים באתר עולה שמחיר לשיעור פרטי במקצועות האנגלית והמתמטיקה בערי המרכז עומד על 100-170 שקל לעומת 80-120 שקל בפריפריה.

500-1,000 שקל בחודש לפחות

ממצאי הסקר מלמדים שההוצאה השבועית עבור שיעורים פרטיים עבור 23% מהנשאלים נאמדת ב-50-100 שקל (200-400 שקל בחודש), 22% מהמשיבים ציינו שהם משקיעים 150-200 שקל בשבוע (600-800 שקל בחודש), 14% ציינו שהם מוציאים 250-300 שקל בשבוע (1,000-1,200 שקל בחודש) ו-15% ציינו שהם מוציאים יותר מ-350 שקל מדי שבוע (יותר מ-1,400 שקל בחודש). המחקר נערך במסגרת סקר אומניבוס טלפוני בקרב 310 משיבים (במסגרת 2 סבבי אומניבוס), גברים ונשים, הורים לילדים בגילאי 6-18, המהווים מדגם ארצי ומייצג של אוכלוסייה זו במדינת ישראל. הסקר בוצע במהלך חודש אוקוטבר 2014.

מדוע מוציאים ההורים כסף על תגבור למערכת החינוך החינמית שלנו? הסיבה השכיחה היא הצורך לקדם את הילד, אותה ציינו 38% מהמשיבים. 25% ציינו כי הסיבה היא קושי בהבנת החומר הנלמד, 22% ציינו כי הרמה בבית הספר לא מספיק טובה או שהמורה לא מספיק טוב או ברור, 13.5% התייחסו להישגים ולציונים נמוכים של התלמיד, ו-10% ציינו כי הילד הוא שמבקש לקבל עזרה.

באילו מקצועות נעזרים התלמידים במסגרת שיעורים פרטיים? 72% מהתלמידים נעזרים במקצועות המתמטיקה/גיאומטריה, 56.5% באנגלית או בשפות אחרות, 13.5% במקצועות לשון/דקדוק, 7% במקצועות כימיה, פיסיקה וביולוגיה.

"לפני מבחן בגרות אני מעריך שיותר מ-50% מהתלמידים מסתייעים בשיעורים פרטיים בעיקר במקצועות מתמטיקה, אנגלית ולשון, שבהם המניע הוא לא רק ההצלחה במבחן הבגרות אלא גם הצורך להפגין ידע בכיתה. בשנים האחרונות יש זליגה גם למקצועות אזרחות והיסטוריה, ולצד זה אנחנו רואים עלייה מתמדת במחירי השיעורים הפרטיים משום שככל שעולה רמת הנואשות של התלמיד - כך המורה דורש ומקבל יותר", מספר ישראל גלסנר, מורה פרטי להיסטוריה, המכהן כסמנכ"ל פדגוגי בקבוצת קידום וממייסדי מיזם הלימודים yschool.co.il. "ככלל, יש מי שנעזר במורה פרטי באופן קבוע לאורך כל השנה, יש מי שמרכז סיוע לפני מבחנים ויש מי שמסתייע במורה פרטי לכמה מקצועות במקביל".

- האם המניעים השתנו לאורך השנים?

"כן. אם בעבר שיעורים פרטיים נבעו בעיקר מאמביציה של הורים או מחולשה של תלמידים ספציפיים, היום נוספה לכך ההטרוגניות של הכיתה שהיא כמעט בלתי ניתנת לטיפול על-ידי המורה: ראשית כמעט ואין הנשרה במערכת הציבורית (הכוונה היא להעברת תלמיד חלש לבית ספר אחר), ושנית, יש מגוון של לקויות שמשרד החינוך מחייב להתייחס אליהם: תלמידים שזקוקים להארכת זמן המבחן, אחרים הזקוקים להסבר איטי וכד'. לא מדובר בתלמידים גרועים או במורים גרועים, או בהורים פחות טובים.

"המסגרת היא שחסרת תמיכה בשעות הוראה: אם המורה בעבר דשדש בין הקצוות של המצוינים ושל החלשים עם רוב בינוני באמצע, היום הכיתה מאוד מגוונת מבחינת רמה ונוסיף על זה שיושבים 40 תלמידים בכיתה. התוצאה היא שמתוך שיעור של 45 דקות, אולי במשך 10-15 דקות תתקיים למידה משמעותית. התלמידים הולכים הביתה מבלי שהם זוכרים מה היה בשיעור ובבית אין את מי לשאול כי המרחק בין מה שההורה יודע ובין התוכן בבית הספר הוא עצום.

"על כל זה יושב הלחץ למצוינות. אם בעבר היו רבים שמסתפקים בציון 6-7, היום הלחץ של ההורים ושל המורים שנמדדים על הצלחות של תלמידים, לא מאפשר זחיחות. מה שקורה בתחום הזה לא שונה מכל מערכת ממלכתית אחר ת: ברפואה אנשים משלמים לרופא פרטי מומחה ולא ממתינים בתור לרופא של הקופה. משלמים 100 שקל שהקופה עצמה מסבסדת ונגמר הסיפור".

- עד כמה מקצועיות המורה היא המניע לתגבור הפרטי?

"יש בתי ספר שיש בהם יש בעיה עם המורים למתמטיקה, ושם רואים בברור שגשוג של מורים פרטיים בקרב התלמידים. אני לא אתפלא אם יש מורים למתמטיקה שבחישוב קצב ההתקדמות שנדרש מהם בכיתה לוקחים בחשבון את השלמת החומר על-ידי מורים פרטיים".

רן רחימזאדה, מבעלי המיזם All Teachers המציע מאגר מורים פרטיים בכל הארץ, מוסיף: "הרבה פעמים שורש הבעיה הוא המורה בכיתה. להרבה מורים שמשתייכים למערכת החינוך ושפונים אלינו במטרה להיכלל במאגר, אנחנו משיבים בשלילה משום שאנחנו לא סבורים שיש להם את הגישה הנכונה ללימוד ילדים - ומזה אפשר להקיש הרבה". יצוין אגב שדפוס שיעורי עזר פרטיים נפוץ בכל העולם.

צפיפות בכיתות, צורך בתגבור

בארגון ההורים הארצי מפנים את האצבע המאשימה לצורך הגובר בשיעורים הפרטיים, ולנטל הכספי שנופל על ההורים מפאת הצפיפות בכיתות ובהיעדר היכולת של המורה להקדיש זמן איכותי ומספק לכל תלמיד. נושא זה מטופל בין השאר על ידי הורים שמתאגדים למאבק להורדת הצפיפות בכיתות (התקן מאפשר עד 40 ילדים בכיתה).

מורה פרטי למתמטיקה לתלמידי תיכון מספר כי לקראת בגרות, הצורך בשיעור פרטי גובר, אבל לא באופן גורף. "כיתה שיש לה ביטחון, שבה התלמידים עברו הכנה טובה, פחות נזקקת להכנה נוספת לבגרות. במקרה אחר, שהמורה ניסה לדחוף חומר לקראת המבחן והרבה תלמידים לא מסוגלים להדביק את החומר- לא תהיה להם ברירה". עוד הוא מזכיר את בעיית הצפיפות בכיתה, את העומס הלימודי שמוטל היום על התלמידים ביחס לשנים קודמות, לצד סיבות כמו חוסר חיבור למורה, חוסר יכולת/זמן של ההורים לסייע".

מורה אחרת מציינת מידה רבה של זחיחות מצד התלמידים בשיעור היות והם יודעים שאת החוסרים ישלמו בשיעור פרטי. ומוסיף מורה אחר: "תופעה שאני נלחם בה קשה היא שתלמידים מחסירים בצורה בלתי סבירה. האח מתגייס, לסבתא יש יומולדת ומשפחות שיוצאות לנופש במהלך שנת הלימודים במקום בחופש הגדול. זה הזוי וזה מייצר פער שתלמידים צריכים להשלים בלית ברירה במסגרת פרטית".

- מה באשר לתוכניות סיוע בבית הספר?

"מורה שמזהה תלמיד חלש מפנה אותו לתגבור בבית הספר ללא תשלום. מי שחלש במיוחד יופנה לשיעור פרטי. תכניות סיוע של משרד החינוך הם פלסטר. אם הייתה נעשית רפורמה אמיתית עם שכר גבוה משמעותית למורים וכיתות לא צפופות, היה נעשה סינון בחומר האנושי וביכולת של המורים המעולים ללמד, וזה שורש הבעיה".

משרד החינוך: נקטין את הכיתות

תגובת משרד החינוך: "משרדי החינוך והאוצר פועלים לגבש תוכנית אסטרטגית, אשר תתמקד בהקטנת גודל הכיתות וביחס מורה-תלמיד. התוכנית תשים דגש על חיזוק הדיאלוג של מורה-תלמיד, העצמת התלמיד וצמצום פערים. בעקבות החלת הרפורמות 'אופק חדש' ו'עוז לתמורה', ניתנות לתלמידים שעות פרטניות לצורך תגבור לימודי והעשרה הן לתלמידים מצטיינים והן לתלמידים מתקשים. בשנת הלימודים תשע"ד 75% ממורי חטיבות הביניים דיווחו על מתן שעות פרטניות לתלמידים".

לומדים לחסוך: אילו שיעורים יעלו לנו פחות?

אל הדרך המסורתית של לימוד פרונטלי בידי מורה מצטרפים אמצעים דיגיטליים שמסייעים לתלמידים: היתרון: חיסכון משמעותי בהוצאות, החיסרון: חוסר התאמה אישית לצורכי התלמיד והאפשרות לשאול שאלות או התעכב על חומרים בהתאם לצורך. "גלובס" מקבץ כמה דרכים לצמצם את ההוצאה על שיעורים פרטיים:

■ למידה קבוצתית:

מרכזים 3-5 תלמידים שזקוקים להשלמה באותו הנושא. כל תלמיד ישלם חצי או שליש מחיר. "זו דרך שהיא לא בהכרח רעה, למשל בחשבון: ממילא המורה נותן תרגיל וממתין שהתלמיד יפתור, כך עושים את זה בסבב", אומר גלסנר. חיסרון: חלוקת הקשב והזמן בין כמה תלמידים.

■ שיעורים מתמשכים:

בתי ספר למורים פרטיים מרכזים מצבור של מורים במקצועות שונים, בעלי ניסיון בתחומם. מחירי השיעורים זולים משמעותית מהשוק הפתוח ועומדים לדוגמה באול טיצ'רס על 70-75 שקל לשיעור פרטני, מה שמוביל למחיר הזול היא התחייבות למינימום 20 שיעורים ולכן החיסרון: לא ניתן להזמין שיעור חד-פעמי.

■ השוואת מחירים:

גם בשוק הזה יש תחרות. אפשר להיעזר באתרים כמו limudnaim.co.il, שבו מצבור של מורים פרטיים שמפרסמים עצמאית, כולל מחיר. השקיפות והחשיפה למחיר יכולה לעזור במקח ולגרום למורים המפרסמים במאגרים אלה לנסות להיות תחרותיים עד כמה שניתן. "כל סטודנט שמציע שיעור ב-50 שקל הוא מתחרה בשוק המאוד תחרותי הזה", אומר רחימזאדה, "מה שמחייב את המורים להיות קשובים לרמת מחירים אחרת".

■ קבוצות תגבור בבתי הספר:

יותר ויותר בתי ספר יוזמים קבוצות תגבור אחרי שעות הלימוד במימון ועד ההורים או קרן חיצונית. המורים לרוב נמנים על סגל בית הספר והשיעורים נערכים אחר הצהריים. בחלק מהמקרים מדובר על מורים חיצוניים. חיסרון: קבוצה גדולה של תלמידים והיעדר גיוון במורה.

■ למידה מקוונת בשיעור פרטני:

הנגישות של התלמידים למסך הובילה לפיתוח של עזר פרטי דיגיטלי בכמה רבדים: שיעורי וידאו מלאים או תמצית לפי נושא, שיעורים אינטראקטיביים "אחד על אחד". על היתרונות נמנים היכולת לצפות בשיעור ללא הגבלה ובכל זמן נוח (וגם ההורים יכולים להיות מעורבים בחומר). בחלק מהתכניות נפתח פורום תלמידים ששם ניתן לדון בחומר הנלמד. החיסרון הוא העדר גישה אישית ויכולת להתעכב על חומרים או להציג שאלות. לדוגמה: במיזם yschool.co.il מצאנו שיעור מוקלט שהוא מצגת מקוריינת שבה מורה המסביר את החומר בכיתה וירטואלית. זהו ערוץ יעיל גם למי שהחמיץ את החומר הנלמד בכיתה וזקוק לשיעור חוזר או לריענון בלבד. הסרטונים מוצעים במגוון נושאי לימוד במסגרת חבילות: 35 שקל לחודש, 75 שקל ל-3 חודשים או 250 שקל לשנה. באתר הישראלי של אקדמיית קאהן, hebrewkhan.org שפתחה את העולם האקדמי לכל חפץ ובחינם, מוצעים אלפי שיעורים מקוצרים גם לתלמידי יסודי במגוון נושאים. השיעורים בני 8-10 דקות ניתנים לבחירה לפי נושא - חינם.

באתר matchcal.co.il יש שיעורים מצולמים להכנה לבגרות למתמטיקה, חלקם חינמיים, או ב-200 שקל לתכנית מלאה להכנה לבגרות.

המספרים שמאחורי השיעורים הפרטיים
 המספרים שמאחורי השיעורים הפרטיים

שיעורים פרטיים
 שיעורים פרטיים