פייסבוק למשווקים: רוצים להכניס פרסומת? שלמו עליה

הרשת החברתית תחל להוריד מהניוז-פיד של הגולשים פוסטים של חברות מסחריות שנראים כמו קידומי מכירות או הגרלות

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: רויטרס

פייסבוק דורשת מהמשווקים להפסיק להעלות פוסטים שנראים כמו פרסומות, אלא אם כן מדובר בקידום מכירות בתשלום. בפוסט שהעלתה שלשום (ו') הרשת החברתית בבלוג שלה, נאמר כי החל מהשנה הבאה תקצץ הרשת בחשיפה בניוז-פיד של המשתמשים לפוסטים שממריצים את הקוראים לרכוש מוצר, להתקין יישום או להצטרף להגרלה.

כבר היום פייסבוק מגבילה את מספר הפרסומות שמופיעות בכל ניוז-פיד. בחברה טוענים כי סקר שערכה מצא כי אנשים מתלוננים כי פוסטים חינמיים שנראים כמו פרסומות, פוגעים בחוויית הצרכן.

הגנה על חוויית המשתמש

לא מדובר בקיצוץ החשיפה לכל הפוסטים הממותגים, אלא רק אלה הפחות קריאטיביים שמתאימים לקריטריונים מסוימים כמו אלה שדוחקים באנשים להוריד אפליקציה או להשתתף בתחרויות למיניהן.

אלוגריתם מיוחד של החברה יבדוק למשל כמה אנשים מעורבים בפוסט, או לוחצים דווקא על כפתור ה"החבא" (hide) כחלק מההחלטה אם לאפשר לפוסט להופיע בפיד של גולשים אחרים.

זוהי חדשה רעה נוספת עבור המשווקים, שמשקיעים שנים בצבירת לייקים בדפי המותג שלהם בפייסבוק. כעת יגיעו הפוסטים החינמיים שלהם למספר קטן יותר של אנשים, מכיוון שהניוז-פיד הולך ונהיה צפוף יותר.

מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, התייחס לנושא באירוע שאלות ותשובות לפני יותר משבוע, ואמר כי למרות שיש לו "אמפתיה" לעסקים שנחשפו לשינוי, חשוב יותר להגן על חוויית המשתמש בפייסבוק.

"התפוצה האורגנית של דפים שבהם מועלה חומר פרסומי לצורך קידום מכירות תרד משמעותית עם הזמן", נאמר בפוסט של פייסבוק. "שינוי זה נועד להעניק לאנשים את חוויית הפייסבוק הטובה ביותר שניתן, תוך היענות למה שהם מספרים לנו".

צוקרברג אמר כי למשתמשי פייסבוק יש בממוצע 1,500 פוסטים שהם יכולים לראות מדי יום. כדי להיות אחד מהפוסטים הבודדים שבהם יצפו המשתמשים, ההימור הבטוח ביותר של עסק הוא לשלם עבור פרסומת.

"מדי יום מתברר יותר ויותר שפייסבוק נוטשת את השיווק החברתי, והיא משמשת רק כמקום לרכישת פרסומות מסורתיות", כתב נייט אליוט, אנליסט בפורסטר ריסרץ', בעדכון שנשלח בדואר האלקטרוני. "אם אתה מותג, אז 98% מאוהדיך לא יראו את הפוסט הבא שלך בפייסבוק, ו-99.9% לא ייכנסו למעורבות כלשהי עם הפוסט הזה. השינוי הזה רק יחריף עוד יותר את המצב".