אושרה הצעת החוק לפיקוח על פערי התיווך בפירות וירקות

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום את הצעת החוק לפיקוח על פערי התיווך בפירות וירקות, שיזם יו"ר השדולה החקלאית בכנסת, ח"כ זבולון כלפה, בשיתוף עם המועצה הישראלית לצרכנות והתאחדות האיכרים בישראל

ירקות
ירקות

כשקמה בקיץ "מחאת הפלפלים", עלה שוב על סדר היום הציבורי נושא פערי התיווך בפירות ובירקות המייקרים את המחיר לצרכן בעשרות ובמאות אחוזים. קריאת החקלאים הייתה להטיל פיקוח על המחירים במטרה לרסן את דמי התיווך שגוזרים לעצמם המשווקים בדרך, מה שכמובן יוריד את המחיר לצרכן. במועצה לצרכנות מעריכים כי החיסכון למשק-בית יעמוד על 300-600 שקל נטו בשנה.

האם הפיקוח בדרך? ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (א') את הצעת החוק לפיקוח על פערי התיווך בפירות וירקות, שיזם יו"ר השדולה החקלאית בכנסת, ח"כ זבולון כלפה, בשיתוף עם המועצה הישראלית לצרכנות והתאחדות האיכרים בישראל.

עוד חתומים על ההצעה: חברי הכנסת איציק שמולי (עבודה), עמר בר-לב (עבודה), יעקב מרגי (ש"ס), משה גפני (יהדות התורה), עדי קול (יש עתיד), איילת שקד (הבית היהודי), יפעת קריב (יש עתיד) ועליזה לביא (יש עתיד).

שרשרת השיווק של התוצרת החקלאית מהשדה לצלחת מתחילה בחקלאי ועוברת במתווכים (סיטונאים) בדרך לרשתות. חלק מהרשתות מבצעות את הרכישה ישירות מהחקלאים. המחיר הסיטונאי נקבע מדי יום, והוא מושפע ממספר גורמים, בהם מזג-האוויר, היצע וביקוש ועוד - המחיר הזה קובע פרמיה סמלית לחקלאי.

לא בכדי טוענים החקלאים כי המחירים שהם מקבלים בעבור התוצרת ביחס למחיר הסופי לצרכן מעיד על פערים בלתי מידתיים שנופלים על כיסו של הצרכן. הרעיון הוא שהצעת החוק תצמצם את מרווח השיווק בין החקלאים לקמעונאים, שיש בו כדי להכתיב את ההיצע והביקוש ואת רמת המחירים הגבוהה לצרכן והנמוכה לחקלאי.

בקרב יוזמי הצעת החוק יש תקווה שאם החוק יעבור, שני קצוות השרשרת - כלומר הצרכנים והחקלאים - ייצאו נשכרים ממנו.

ח"כ זבולון כלפה, יו"ר השדולה החקלאית, מסר: "ב-6 השנים האחרונות זינקו מחירי הירקות בארץ ב-30%, בעוד שבמדינות גוש האירו עלו המחירים באותו הזמן ב-12% בלבד. קצב ההתייקרות הזה מדאיג מאוד.

"הצעת החוק שהגשנו תשים סוף לחזירות של המתווכים, שמרוויחים על חשבון החקלאים והצרכנים. אני שמח שוועדת השרים מצאה לנכון לתמוך בחוק, שנתמך על-ידי חברי כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית".

מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, מסר כי ההצעה תשים קץ לפערי התיווך הגבוהים המקפחים את החקלאים ואת הצרכנים כאחד. "כשאין ריסון עצמי, דרוש ריסון חיצוני, להבטחת שוק הוגן בישראל של פירות וירקות".

נשיא התאחדות האיכרים בישראל, דובי אמיתי, מסר: "פער התיווך הוא החולייה המרכזית בשרשרת יוקר המחיה. מדובר בחיסכון של משכורת וחצי בשנה במונחי שכר מינימום. הצעת החוק תשים קץ לחזירות הקמעונאית ולכשלי השוק, שבגינם הצרכן משלם מאות אחוזים יותר על מוצרים בסיסיים כמו פירות וירקות מהמחיר אותו מקבלים המגדלים. כל ניסיון להוזיל מחירים ללא פיקוח, כמו יבוא למשל, מועד לכישלון, והוכחנו זאת כבר עם מחירי התפוחים והבקר, המיובאים במחיר מוזל ונמכרים לצרכן במחירי עושק".