שר האוצר לפיד מנסה להרגיע: "לא רואה שום סיבה לפירוק הממשלה. אני לא איימתי לפרוש"

שר האוצר בראיון לחדשות ערוץ 10: "אנחנו הגשנו לממשלה תקציב, אולי התקציב החברתי ביותר שהיה פה מזה שנים" ■ "אני לא חושב שיש אזרח ישראלי אחד שאומר לעצמו 'יופי עברה שנה וחצי בוא נלך עוד פעם לבחירות'"

יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור
יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור

שר האוצר יאיר לפיד, יו"ר "יש עתיד", מנסה הערב להוריד את גובה הלהבות במשבר הקואליציוני שפרץ סביב אישור התקציב וחוק הלאום ואומר: "אני לא איימתי לפרוש מהממשלה, כך שזה לא איום רציני".

"אנחנו הגשנו לממשלה תקציב, אולי התקציב החברתי ביותר שהיה פה מזה שנים. תוספת של 4 מיליארד שקל לבריאות, 3.2 מיליארד שקל לחינוך, 2 מיליארד שקל לרווחה, לניצולי שואה, לביטחון פנים. כל מה שצריך כדי לעשות חברה אנושית טובה יותר. הממשלה אישרה את זה, רה"מ תמך בזה והצביע בעד, והממשלה עכשיו צריכה להעביר את זה. אני לא רואה שום סיבה - לא לאיומים ולא לפירוק של ממשלות. מדינת ישראל לא זקוקה לבחירות בעת הזאת", אמר לפיד לחדשות ערוץ 10.

בריאיון לאושרת קוטלר אומר לפיד: "אני לא חושב שראש הממשלה נתניהו הפסיק לגבות, אני חושב שאנחנו נמצאים בתוך תהליך של תקציב, זה תמיד תהליך מסובך. אני אגיד לך מה קורה - כמו תמיד נכנסו עכשיו כל האינטרסנטים וכל חברי המרכז וכל הבוחשים וכל המכרים, כל האנשים שבגללם הלכתי לפוליטיקה, מפני שאת זה צריך להפסיק, מפני שאם יש תקציב חברתי אז מה שצריך לעשות בו זה לקחת 190 אלף קשישים ולעלות אותם מקו העוני, לא לספק את מהווייו של חבר מרכז כזה או אחר"

"זה לא רק עניין של יש עתיד, זה לא עניין שלי, כל הממשלה העבירה את התקציב הזה, רה"מ העביר את התקציב הזה ואנחנו עכשיו צריכים להעביר אותו בכנסת ותוך דיאלוג עם הכנסת שאני מכבד אותו ומאמין בו. אני לא עוסק באיומים ואני לא עוסק באולטימטומים ואני לא אומר לך, אני חושב שזה רעיון רע מאוד ללכת לבחירות. אני לא חושב שיש אזרח ישראלי אחד שאומר לעצמו 'יופי עברה שנה וחצי בוא נלך עוד פעם לבחירות', בשביל מה זה טוב? מה שצריך לעשות זה להעביר תקציב שהוא טוב לאזרחי ישראל. מה שאני לא אסכים לו, ואולי על זה אנשים הבינו את זה כאולטימטום ואולי את יודעת מה? אם הם רוצים שיבינו מה שהם רוצים, אני לא אסכים שיעשו עכשיו מהלכי תקציב, ויעבירו פה מיליארד שם מיליארד לכל מיני מקורבים ובסוף יבואו אליי ויגידו עכשיו צריך לעשות קיצוץ רוחבי ברווחה או קיצוץ רוחבי בחינוך ובבריאות. זה לא יקרה! אנחנו צריכים להוריד את יוקר המחיה. צריך להתעסק במהות, לא במשחקים הפוליטיים".

באשר למשבר סביב חוק הלאום אמר לפיד - "אני לא בהכרח נגד חוק לאום רק לא חוק הלאום הזה ולא בנוסח הזה. אני בעד מדינת ישראל כמדינה יהודית, אבל אני גם בעד מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית וחלק מדמוקרטיה זה לשמור ולהגן על מיעוטים וברגע הנפיץ הזה שבו גם ככה יש התפרעויות ומלחמות ומשטרה וזורקים אבנים ובירושלים דוקרים ודורסים. זה הרגע לעשות חוק לאום? למה?"

בהתייחס לשאלה האם "יש עתיד" מתואמת עם "התנועה" באשר לחוק הלאום אמר לפיד: "אנחנו מתואמים לא פעם, בדברים שאנחנו חושבים אותו דבר. אני חושב שפוליטיקה עוסקת לעיתים קרובות בלמצוא מי מסכים איתך ויכול לעבוד איתך על דברים שהם נכונים למדינה. מי שעובד איתי ורוצה ללכת על דברים שהם נכונים אני תמיד שמח".

בתשובה לשאלה מה עמדתו באשר לכניסתו של משה כחלון לפוליטיקה, מה שעלול לפגוע ב"יש עתיד" בבחירות הבאות השיב לפיד: "אני מוכן לעבור בדיקה בפוליגרף על כך שאני שמח על זה שכחלון חוזר לחיים הפוליטיים, הוא איש טוב והוא איש שאכפת לו וזה טוב שאנשים כאלה בפוליטיקה כך שאני מהבחינה הזאת אין לי שום בעיה עם זה".

לסיום נתבקש לפיד להגיב על "קלטות שולה" והאופן שבו נחשף דרכן ידידו, וחברו הטוב של אביו המנוח, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט: "אני חושב שההקלטות האלה מחלקות את המדינה בין אלה שצוחקים לבין אלה שבוכים, אני מאלה שבוכים." - דברי לפיד.