ברגע האחרון: ארדן פותח התקשורת הקווית לתחרות

ביומו האחרון בתפקיד החליט שר התקשורת היוצא לסיים את הסאגה שנמשכת כמה שנים - קיבל את עמדת הדרג המקצועי במשרד בנושא רפורמת השוק הסיטונאי, לפיה אין מניעה לקבל החלטה גם ללא שימוע פרונטלי לבזק ■ בזק עשויה לעתור לבג"ץ

גלעד ארדן / צילום: איל יצהר
גלעד ארדן / צילום: איל יצהר

שר התקשורת גלעד ארדן השלים היום (ב') את אחד המהלכים הדרמתיים בשוק התקשורת לדורותיו. ביום האחרון לתפקידו, סגר ארדן והוציא לדרך את הרפורמה בשוק התקשורת הקווית, רפורמה שהייתה תקועה שנים במשרד התקשורת, וזאת בניגוד מוחלט לכל התחזיות ולכל הערכות בשוק. המהלך של ארדן מטלטל את שוק התקשורת וקובע בו כללי תחרות חדשים שמשנים לחלוטין את תנאי התחרות בשוק ומסדיר את היחסים בין בזק לבין כל השחקנים האחרים בשוק באופן שבו יוכלו להשתמש בתשתיותיה תמורת מחיר שקבע המשרד.

כפי שנחשף ב"גלובס", בימים האחרונים, ולמעשה בשבועות האחרונים כאשר היה ברור שארדן עוזב את משרד התקשורת, הבהיר ארדן לאנשי המשרד שמה שישלימו מבחינת רפורמות עד הרגע שיעזוב, הוא ייתן לכך גיבוי ויחתום על כל הדברים שייסגרו במידה ויושלמו כראוי.

היום בבוקר, ושוב, בניגוד לכל הציפיות, הוצגה בפניו הרפורמה בשוק הקווי, הקרויה שוק סיטונאי, ולאחר שארדן התרשם שהמשרד שלם ועומד מאחוריה, הוא אישר אותה וחתם עליה. איש לא האמין שארדן יילך כה רחוק ולא ימצמץ, אלא להיפך. כל הערכות היו שבימיו האחרונים במשרד הוא לא יסתכן ויילך לתפקידו החדש בשקט, אך בסופו של דבר כל מה שניתן היה לגמור מבחינת רפורמות הוא גמר.

לגבי החשש מפני תגובה של בזק לכך שארדן לא נתן לה מספיק זמן להגיב, דחו במשרד התקשורת את האיום של בזק ללכת לבג"ץ. לדעת המשרד לבזק ניתן די והותר זמן על מנת שתוכל להגיב כראוי וגם אם בשימוע האחרון היא לא קבלה הזדמנות להציג את עמדתה בצורה פרונטלית, בסופו של דבר החברה השמיעה את טענותיה בכתב וזה היה מספיק.

גורמים בבזק אמרו היום כי בזק מעולם לא התנגדה למהלך השוק הסיטונאי, אבל היא מתנגדת לתהליך בו התקבלו ההחלטות בעניין, במיוחד לאור המחטף שבוצע היום, בניגוד לתהליך שימוע מסודר. מעבר לכך, איך ייתכן שהוחלט על מחיר שירות פסיבי עוד בטרם תצורת השירות נקבעה, ובעוד שהדבר נמצא בדיונים במשרד? יש לציין כי כלל לא וודאי שתיקי השירות שנקבעו ישימים על רשת בזק. יחד עם זאת, בזק תתמודד עם כל החלטה בעניין השוק הסיטונאי.

היום לאחר ישיבה עם ראשי המשרד אישר ארדן, את התעריפים בהם תהיה מחויבת בזק למכור את השימוש בתשתיות האינטרנט שלה ובשרותי הטלפוניה לחברות תקשורת מתחרות.

הרפורמה תאפשר לחברות השונות (חברות תקשורת, ספקיות האינטרנט ואחרות) לרכוש תשתית אינטרנט וטלפון מבזק במחיר "סיטונאי", ובכך תאפשר להן להציע לציבור את כל שרותי התקשורת במחיר מוזל, לרבות שידורי טלוויזיה על גבי האינטרנט.התמחור אותו אימץ השר קובע מחיר סיטונאי של כ- 42 שקלים לחודש (לא כולל מע"מ) עבור חיבור לאינטרנט, ומהירות גלישה של 20 מגה. התחרות תתמקד במרווח שייווצר כתוצאה מהפער בין המחיר הסיטונאי עבור תשתית האינטרנט, אשר ישלמו החברות השונות לבזק והוט, לבין מחירי השוק שמציעות החברות לציבור הרחב.

רשימת השירותים הסיטונאיים, אשר על תעריפיהם החליט ארדן כוללת את שירות גישה רחבת פס מנוהלת, לרבות העברת נתונים בתצורת Multi Cast, שירות טלפוניה, שירות גישה לקנים, חכירת סיבים אפלים ושירות פירוק למקטעים (subloop (unbundling.בהתייחס לשירות גישה רחבת פס מנוהלת, הוחלט על מתן אפשרות לרכישת קו לשירותי אינטרנט בלבד (Naked ADSL), מבלי שבעל הרישיון יחויב ברכישת שירות טלפוניה, בתשלום נוסף, וייקר את מחיר החבילה ללקוח שאינו חפץ בקו נייח, או המבקש לקבל שירותי טלפוניה בשיטת VOB. התעריף החודשי לקו ללא טלפוניה יעמוד על 32.56 שקל לחודש (כל התעריפים ללא מע"מ) והתעריף לקו כולל טלפוניה יעמוד על 39.43 שקל לחודש. בנוסף לתשלום עבור הקו, יידרש בעל הרישיון לתשלום עבור נפח הגלישה הכולל שהוא ירכוש עבור לקוחותיו בסך 30.36 שקל למגה ביט לחודש.

שירות Multicast יאפשר לחברות תקשורת אחרות להעביר שידורי טלוויזיה בתצורת Broadcast על גבי הרשת של חברת בזק. שירות זה יאפשר לשדר תוכניות בשידור חי לקהל לקוחות רחב במחיר סביר, דוגמת שידורי ספורט, אירועים המוניים, ועוד. תעריף זה אשר נקבע עבור 1 מגה ביט לחודש בהפצה ל-1000 ארונות התקשורת הראשונים ((MSAGs שיבחר בעל הרישיון, נקבע על סך 15,517 שקלים. ככל שבעל הרישיון ירכוש את השירות בהפצה להיקף רחב יותר של ארונות תקשורת יפחת התעריף באופן משמעותי.

מבנה התעריפים החדש יאפשר לחברות למכור חבילת גלישה במהירות נמוכה יחסית (5 -10 מגה) למהירויות המשווקות כיום (20 מגה) במחירים הנמוכים מאלה הנהוגים היום. יש לציין, כי נכון לספטמבר 2013 כ- 16.5% מלקוחות רשת בזק עשו שימוש במהירות של 5 מגה.

לאחר תחילת יישום השוק הסיטונאי, יסיר משרד התקשרות בהדרגה את דרישות ההפרדה המבנית ויאפשר לחברה למכור חבילות שירותים כוללות ("באנדלים") ויפעל לשינוי שיטת הפיקוח על מחירי הטלפוניה של בזק.