תוצאות הבנקים ברבעון השלישי יהיו טובות, האתגר - ב-2015"

לקראת פתיחת עונת הדוחות של הבנקים מחר, האנליסטים לא צופים זעזוע כלשהו ■ מדד הבנקים איבד 5% מתחילת 2014, לעומת עלייה במעו"ף

מחר תיפתח עונת הדוחות בבנקים, כאשר מזרחי טפחות יהיה הראשון לפרסם את דוחות הרבעון השלישי. הבינלאומי ובנק דיסקונט יפרסמו בהמשך השבוע, וביום שני הבא יפרסמו שני הבנקים הגדולים - הפועלים ולאומי .

בימים האחרונים פרסמו חלק מהאנליסטים תחזיות לתוצאות הקרובות. נראה כי האנליסטים די אופטימיים בסך הכול, וחוזים לחמשת הבנקים הגדולים רווח של קרוב ל-2 מיליארד שקל ברבעון השלישי.

נזכיר כי במהלך הרבעון השלישי התרחש מבצע "צוק איתן", אך האנליסטים מעריכים כי לא צפויה השפעה מהותית שלו על תוצאות הבנקים. "חרף מבצע 'צוק איתן', הסקטור יציג תוצאות טובות, עם תשואה על ההון של 7.2% ועד 11.2%", כותב אמיר אדר ממיטב דש ברוקראז'.

עם זאת, הוא מוסיף כי לבנקים יש לא מעט אתגרים להמשך: "לכל בנק מצבור 'כאבי הראש' שלו, חלקם כואבים יותר, חלקם פחות".

מאיר סלייטר מבנק ירושלים ברוקראז' מוסיף כי "החשיבות בתוצאות הרבעון הנוכחי היא המבט ל-2015, שצפויה להיות מאתגרת מאוד. מהתוצאות ניתן יהיה להבין באופן ברור יותר כיצד הבנקים מתמודדים עם אתגרי השוק, ובהם: רמת הריבית הנמוכה, הדרישה להון ליבה גבוה יותר, הגדרת שוק האג"ח כעמוק או לא, ההאטה במשק וסיום צפוי של רווחי ההון בשוק האג"ח. אתגרים אלו מעמידים את הבנקים לקראת שנה לא פשוטה".

נזכיר כי מניות הבנקים מסיימות שנה חלשה למדי. מתחילת השנה נחלש מדד הבנקים בקרוב ל-5%, בשעה שמדד המעו"ף דווקא עלה בקרוב ל-9%. "למרות האתגרים, מחירי המניות כיום כבר מגלמים חלק נכבד מכך, כאשר מכפיל ההון הממוצע עומד על 0.75", כותב סלייטר.

"הפרשות נמוכות להפסדי אשראי"

אז מה צפוי בדוחות הרבעון הקרובים? סלייטר מעריך כי: "המרווח הפיננסי יילחץ כלפי מטה בשל הורדת הריבית והמדד הנמוך. מנגד, רווחים משוק האג"ח יעניקו רוח גבית לתוצאות. ההכנסות מעמלות יעלו בזכות הגידול במחזורים בשוק ההון".

עוד להערכתו, "ההפרשות להפסדי אשראי יישארו נמוכות, אך לא יירשמו הכנסות בסעיף זה בניגוד לרבעון הקודם. תיק האשראי צפוי לצמוח בשיעור נמוך. האשראי העסקי שהתכווץ ברבעונים האחרונים, עשוי לצמוח בזכות התחזקות הדולר (חלק לא מבוטל מתיק האשראי העסקי ניתן בדולרים, ע' א')".

באשר לבנקים עצמם, גם אדר וגם סלייטר מעריכים שבנק הפועלים יציג תוצאות טובות, עם יציבות עד שיפור קל ביחס היעילות. גם ללאומי צפויות תחזיות טובות על רקע מכירת מובילאיי, שהונפקה במהלך הרבעון. אדר מעריך כי ייתכן שהבנק יבצע בדוחות הפרשות נוספות בגין פרשת חקירת הרשויות בארה"ב.

האנליסטים אופטימיים לגבי תוצאות מזרחי טפחות, שיפרסם כאמור מחר דוחות, ומאמינים כי העסקים בו יימשכו כרגיל, והבנק יציג צמיחה. ואולם, אדר מסייג ואומר כי "אמנם צפוי רבעון טוב ושיפור ביחס היעילות, אך גם קיים חשש שהנחיות המפקח על הבנקים בתחום ההון והמשכנתאות עדיין לא הסתיימו, ומנגד החקירות לגבי מזרחי בארה"ב מתקדמות, כך שנראה כי מניית הבנק לא תתוגמל באותה מידה על הפתעות לטובה לעומת הפתעות לרעה, וזה בלשון המעטה".

באשר לדיסקונט, התחזית פושרת יותר: "הבנק נסחר על רקע הציפיות בדבר יכולת ההנהלה להוציא אל הפועל את התוכנית האסטרטגית שלה. כך, שבטווח הקצר הנתון שמעניין אותנו הוא 'מד הדציבלים' בינה לבין הוועד", כותב אדר.

סלייטר מוסיף כי "אובדן הרווח מההחזקה בבנק הבינלאומי, שלא חילק דיבידנד בחצי שנה האחרונה, מוצא את ביטויו בתשואה הנמוכה על ההון של דיסקונט, שצפויה לעמוד על פחות מ-6%".

גם התחזית לגבי הבנק הבינלאומי היא לתוצאות טובות, בין היתר בזכות העלייה במחזורי המסחר בשוק ההון - תחום פעילות מרכזי של הבנק.

תחזיות הברוקרים
 תחזיות הברוקרים