תלונה נגד קמפיין של ההסתדרות: מנציח סטראוטיפים

יו"ר המועצה הארצית לפיתוח חברתי, פרופ' שמעון שטרית: כל העובדים במקצועות המוחלשים המוצגים בקמפיין ההסתדרות הם בני עדות המזרח - בעוד שעובדת המוצגת כחלק מענף ההיי-טק היא ממוצא אשכנזי

הפרסומת של ההסתדרות
הפרסומת של ההסתדרות

יו"ר המועצה הארצית לפיתוח חברתי, השר לשעבר פרופ' שמעון שטרית, דורש מהרשות השנייה לפסול את התשדיר של ההסתדרות, במסגרת מסע הפרסום "ההסתדרות מובילה שינוי חברתי".

שטרית, במכתבו למנכ"ל הרשות השנייה שי באב"ד, קובל על כך שכל העובדים במקצועות המוחלשים המוצגים בתשדיר הם בני עדות המזרח - בעוד שעובדת המוצגת כחלק מענף ההיי-טק היא ממוצא אשכנזי.

"מתברר כי דווקא הסתדרות העובדים היא זו המנציחה את הסטראוטיפים הנמוכים, הפשטניים והמחלישים ביותר בחברת הישראלית", כתב מי שהיה שר בממשלתו של רבין. "כיצד יעלה על הדעת שדווקא הסתדרות העובדים הכללית, הרואה את עצמה כמייצגת את כלל העובדים במדינה, תוציא תחת ידיה תשדיר כה מקטב? איך ייתכן שדווקא ההסתדרות הכללית, המציגה את עצמה כנלחמת למען זכויות העובדים במשק, תתייג בצורה כה בוטה אנשים העובדים במקצועות מוחלשים? עובדי ישראל לשבטיהם ראויים לייצוג הולם יותר גם בתקשורת וגם בזכויותיהם".

הקמפיין, שעלה בימים האחרונים לאוויר, כולל ציטוטים של עובדים אמיתיים במקצועות שונים. בין היתר מופיעים בו מאבטח בחברת טבע, עובדת ניקיון בארכיון המדינה, מנכ"ל המרכז לעיוור, עובדת בחברת התוכנה SAP ותלמידת תיכון שעומדת בראש ועדת העובדים הארצי של רשת בורגראנץ'.

מהרשות השנייה נמסר בתגובה כי "הפרסומת המדוברת אינה משודרת החל מיום רביעי האחרון. עם זאת, הנושא נמצא בבחינה מול המפרסם, וצעדים יינקטו במידת הצורך עם מיצוי התהליך. הרשות השנייה מגנה גילויי גזענות והנצחת סטראוטיפים ותוסיף לפעול למען גיוון וייצוג של כלל האוכלוסיות והמגזרים בישראל על המסך בצורה ראויה ומכבדת".

תגובת ההסתדרות לא התקבלה.