אפילו עונג הסינון נלקח מאיתנו

שמעתם על הזוג שהתגרש בגלל שני קווים כחולים בוואטסאפ?

בשבוע שעבר, אפליקציית "מאגר כלבים" של משרד החקלאות עוררה סערה, כשחשפה, לא במכוון, את כתובותיהם ומספרי הטלפון של כל בעלי הכלבים הרשומים בארץ. הדבר נתגלה כמטריד במיוחד, כאשר כתובתם ומספרי הטלפון הפרטיים של חברי כנסת, ידוענים ובכירים נוספים, נחשפו בלחיצת כפתור לכל מי שהוריד למכשיר הטלפון שלו את האפליקציה.

זוהי עדות נוספת בים של מקרים שבהם הטכנולוגיה מתגלה כפולשנית, חסרת גבולות ובעלת פוטנציאל לנזקים. המפתחים, שמטרתם להנגיש את המידע, שוכחים לעיתים לעצור במקומות שבהם הנגישות הזו הופכת למטרד. אפליקציית "מאגר הכלבים" היא דוגמה לכך - כן, פה קבור הכלב.

עוד לא סיימנו לכשכש בזנב בהתרגשות מהאפליקציה הקודמת, וכבר אפליקציית וואטסאפ ממתינה לנו בסיבוב עם פיצ'ר חדש. הופתענו לגלות לאחרונה שני סימני "וי" כחולים על המסך לאחר שיגור ההודעה. לכל אלה שתהו אם וואטסאפ משיקה שירות בדיקת הריון גלובלי - התשובה היא לא. אך אל תנשמו לרווחה עדיין, שכן מתבצע כאן משהו אינטימי מטריד לא פחות. שני סימני ה"וי" הכחולים מאשרים כי הנמען שאליו שגרתם את הודעת הטקסט אכן קרא אותה.

כך שאם עד כה היינו "ניתנים לסינון", כעת נבצר מאיתנו העונג הזה. סימני ה"וי" החדשים, ששולחת לנו אפליקציית וואטסאפ, צובעים את אי-הבהירות בכחול כהה. ואיש לא יכול להתחמק ממנה, גם לא אותה גברת סעודית, שהקלה ראש בסימני האישור הכחולים ששגרה האפליקציה לבעלה, בעת שסיננה אותו, דבר שהוביל לגירושים. הגירושים המתועדים הראשונים עקב שירות חדש באפליקציה. כלומר, אם בעבר זוגות היו מתגרשים בגלל שני קווים כחולים בבדיקת הריון - היום זה בגלל שני קווים כחולים בוואטסאפ.

ומה אם אתם לא בהריון, אלא סתם מרגישים לא טוב, ובתמימותכם שיתפתם בכך את חבריכם בפייסבוק? הו, כאן אתם מסתבכים עם אפליקציית Sickweather. האפליקציה ההיפוכונדרית הזאת, שעלתה השבוע לפרסומים, עוקבת אחרי "דיווחי המחלה" שלכם ברשתות החברתיות, וחושפת אותם לכל מי שסביבכם. ממש כמו "ווייז" למסלולי חולים, רק ש"מפגע דיווח בהמשך הדרך" מתייחס, אבוי, לבני אדם. למישהו שחש ברע באותו רגע, וכעת מסומן לכל כפצצת מגפה מתקתקת, למען יראו וייראו.

אבל כל אלה מתגמדים לעומת חברת Chiaro שהלכה הכי רחוק שאפשר. האפליקציה הזו נכנסת לנו לתחתונים. היא מתממשקת למכשיר דמוי טמפון, הבודק - לא תאמינו - את חוזק שרירי רצפת האגן הנשי. את התוצאות המכשיר שולח לאפליקציה בטלפון הנייד. כעת חשבו על המבוכה, לו מישהו יציץ לנו בנייד ויבחין באפליקציה.

השתלטות הטכנולוגיה על חיינו מסכנת את פרטיותנו ומותחת לקצה את גבולות חופש המידע. בשנים האחרונות נחקרה השפעת הטכנולוגיה על האנושות, על-ידי מדענים, מומחים, פסיכולוגים ורופאים. יתרונותיה בקיצור תהליכים ובנגישות המידע הפכו למוטלים בספק. "ההלאמה" שהטכנולוגיה מבצעת בנו הופכת לקיצונית ולמאיימת, לעיתים אף מסוכנת.

אמצעים טכנולוגיים כגון דואר אלקטרוני, מחשבי כף-יד, מחשבים ניידים וטלפונים סלולריים, אשר הופכים אותנו לזמינים בכל עת ובכל מקום, מרחיבים בעוצמה את פרצת המציצנות, מגמישים את גבול החדירה לפרטיות ומרפים את ההתנגדות שלנו למקרים שבהם אנחנו כן מנסים ומעוניינים למסך את עצמנו מהציבור.

בעולם עתידני, הטכנולוגיה עוד תקבע במדויק מתי אנחנו יכולים להזדווג, כמה ילדים יוכלו להיות לנו, כיצד נגדל אותם וכיצד ייראו חיינו וחייהם.

אטימת בורות המידע היא בידיים שלנו. אין זה מסובך לצייר את קו הגבול בין החדשני לפולשני. צריך רק תקן פיקוח מחמיר לאישור אפליקציות היוצאות לשוק, כך שהן לא יחשפו פרטים חסויים של המשתמשים בהן ללא אישורם.

נוסף לאותו פיקוח מקצועי נדרש גם שיקול-הדעת שלנו. אולי השהיה של 2-3 דקות ומחשבה שנייה בטרם נלחץ על כפתור "הורד אפליקציה", כדי שנוודא באילו מהנתונים האישיים שלנו היא תעשה שימוש - ורק לאחר שכל אלה יובהרו, ניתן את האישור הסופי.