עוכב חלקית תשלום הקנס של הוט מובייל להסתדרות

הוט מובייל חויבה לאחרונה לשלם להסתדרות מיליון שקל בגין פגיעה בהתאגדות עובדיה ■ החברה ערערה וביקשה לעכב את התשלום - ובקשתה התקבלה חלקית

הוט מובייל / צילום אייל יצהר
הוט מובייל / צילום אייל יצהר

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב קבע לאחרונה כי הוט מובייל ניסתה לפטר את מובילי המהלך להתארגנות העובדים בה, חסמה את הגישה לאתר האינטרנט המאפשר הצטרפות לארגון וניסתה להעביר עובדים שונים להעסקה בחברה אחרת - הכול כדי למנוע את התארגנות העובדים; בין היתר, לאור המעשים הללו, הטיל בית הדין על הוט מובייל לשלם להסתדרות סכום של מיליון שקל. מדובר בפיצוי הגבוה ביותר שבו חויבה חברה בגין פגיעה בהתארגנות עובדיה.

כעת עושה הוט מובייל מאמץ כדי להימנע מתשלום הסכום. הוט מובייל הגישה ערעור על הפסיקה, יחד עם בקשה לעיכוב ביצוע התשלום, שהתקבלה באופן חלקי: 700 אלף שקל מתוך מיליון השקלים שנפסקו יופקדו בקופת בית הדין במקום שישולמו להסתדרות.

כאמור, בית הדין לעבודה קבע בסוף ספטמבר האחרון כי הוט מובייל הפרה באופן גס ובוטה את זכויות עובדיה ואת הוראות חוק הסכמים קיבוציים.

בין היתר פסקו השופטת נטע רות ונציגי הציבור נירית אשכר טולקובסקי ואהוד מטרסו, כי הוט מובייל ניסתה לפטר 3 עובדים אשר הובילו את המאמץ להכריז על ההסתדרות כארגון העובדים היציג של העובדים, ערב ההכרזה של ההסתדרות על איסוף מספר החתימות הנדרש לצורך ההכרזה בגובה שליש מעובדי החברה.

פסק הדין מפרט אף כי ביום 8.4.2014, היום בו הודיעה ההסתדרות להוט מובייל על הפיכתה לארגון היציג, חסמה הוט מובייל את הגישה לאתר האינטרנט של ההסתדרות, כדי למנוע מעובדיה להירשם לארגון העובדים באופן מקוון.

עוד נקבע כי לקראת סוף אפריל עשתה הוט מובייל מאמץ כדי לשכנע קבוצת עובדים מחטיבת מכירות השטח העסקית בחברה לחתום על הסכם העסקה חדש עם חברה אחרת בקבוצת הוט, חברת הוט טלקום, מתוך מטרה להפחית את שיעור העובדים שהצטרפו לארגון העובדים מתוך סך עובדי הוט מובייל.

על אף מאמץ זה - המעיד לכאורה על כך שהוט מובייל מכירה בכך שאת שיעור העובדים החברים בארגון יש למנות מתוך סך עובדי הוט מובייל - טענה הוט מובייל במקביל כי "יחידת המיקוח" הרלוונטית, שממנה יש למנות את שיעור העובדים המצטרפים, היא כלל עובדי קבוצת הוט.

עוד נקבע כי הוט מובייל ניהלה מעקב אחרי ההצטרפות למאבק באמצעות מנהלים זוטרים אשר שאלו את עובדיהם אודות כוונתם להצטרף לארגון ודיווחו על תוצאות השיחות להנהלה. צוין אף כי ההנהלה עשתה מאמץ לקדם ארגון עובדים אלטרנטיבי, הנוח לה.

לבסוף נפסק כי לגבי הוט מובייל, שהינה "יחידת המיקוח", ההסתדרות היא הארגון היציג, ולאור ההפרות - הוטל על הוט לשלם להסתדרות סכום של מיליון שקל.

כאמור, בית הדין הארצי לעבודה קיבל היום (ד') באופן חלקי את הבקשה לעיכוב ביצוע שהגישה הוט מובייל יחד עם הערעור על פסק הדין של בית הדין האזורי. לפי ההחלטה, החברה תפקיד 700 אלף שקל מתוך הסכום של מיליון שקל שנדרשה לשלם בקופת בית המשפט, במקום להעבירם להסתדרות.