ההלוואות בכרטיסי אשראי חצו את רף ה-6 מיליארד שקל

היקף התיק של לאומי קארד גבוה פי 3 מישראכרט, אך הכנסות הריבית שלהן דומות ■ למרות המלחמה: צמיחה בשימוש בכרטיסי אשראי

במהלך מבצע צוק איתן דיווחו חלק מחברות כרטיסי האשראי על ירידה בשימוש בכרטיסי אשראי של 6-8% לעומת התקופה המקבילה. מדובר לכאורה בנתון טריוויאלי, אך במונחים של ענף כרטיסי האשראי זה נחשב כזעזוע, לענף שרגיל מדי שנה לצמוח בכ-8% בממוצע.

אלא שכעת, לאחר שהתפרסמו הדוחות הכספיים של הרבעון השלישי של חברות כרטיסי האשראי, נראה כי חודש ספטמבר פיצה באופן יפה על החולשה של תקופת המלחמה, והרבעון השלישי הסתיים בצמיחה.

ברבעון השלישי עמד השימוש בכרטיסי אשראי על 62.6 מיליארד שקל, צמיחה של 4.5% לעומת הרבעון המקביל. שלוש החברות הרוויחו בתשעת החודשים הראשונים של השנה 512 מיליון שקל, עלייה קלה של 2.6% לעומת התקופה המקבילה.

"נכון שספטמבר נתן דחיפה חזקה לנתונים, אבל עדיין זה לא נכון לומר שלא הרגשנו את המלחמה", אומר חגי הלר מנכ"ל לאומי קארד. "קצב הצמיחה בענף הוא 8%, וברבעון השלישי הוא ירד בחצי ל-4%", הוא מוסיף.

התקופה האחרונה הייתה רוויית אירועים בענף כרטיסי האשראי. בתחילת השבוע פורסם כי קבוצה של עובדים לשעבר בלאומי קארד נעצרו בחשד כי ניסו לסחוט את החברה ואיימו לפרסם את פרטי כרטיסי האשראי של הלקוחות. מדובר במחדל אבטחה בחברת כרטיסי האשראי, ובנושא שהיא עוד תידרש להתעסק בו. בישראכרט, הודיע לפני כחודש המנכ"ל דב קוטלר על פרישה מהתפקיד לאחר כ-6 שנים, ולמעשה זו הפעם האחרונה שהוא חותם על דוחות החברה, ואת מקומו צפוי לתפוס בתחילת השנה הבאה רונן שטיין מבנק הפועלים. "החלטתי לעזוב אחרי 6 שנים מוצלחות כי מן הראוי שאבחן חלומות חדשים", אמר היום קוטלר ל"גלובס".

בלאומי קארד נעשו באחרונה שינויים בדירקטוריון. בין הדירקטורים החדשים שהצטרפו דן ללוז, לשעבר יו"ר מגדל שוקי הון ובשמת בן צבי, המשמשת כראש המטה של מנכ"לית לאומי רקפת רוסק עמינח.

6.04 מיליארד שקל זה היקף האשראי החוץ בנקאי בענף, שממשיך לצמוח בקצב גבוה, וחצה ברבעון זה את רף ה-6 מיליארד שקל. תיק האשראי של החברות צמח ב-22% בתשעת החודשים הראשונים של השנה.

את הצמיחה בתיק מובילה לאומי קארד, השחקנית הגדולה בתחום, שתיק האשראי שלה זינק מתחילת השנה בכ-30% לכמעט 3 מיליארד שקל. גם בישראכרט נרשמה צמיחה של קרוב ל-30%, אך היא עדיין קטנה בתחום עם תיק של 840 מיליון שקל בלבד.

למרות שהתיק של לאומי קארד גדול ביותר מפי 3 מזה של ישראכרט, הרי שהכנסות הריבית של שתי החברות דומות למדי - 39 מיליון שקל ברבעון האחרון בלאומי קארד, לעומת 36 מיליון שקל בישראכרט.

- דב קוטלר, ממה הפער? האם אתם גובים מחירים יקרים יותר?

"להפך. ישראכרט גובה בממוצע ריביות נמוכות מהמתחרות. ההסבר היחידי לפערים נשען על העובדה שאחד המתחרים לקח כאסטרטגיה פעילות שבה הוא גורם מתפעל בלי מרווח מימוני משמעותי, ולכן חלק מהתיק נושא מרווח מצומצם ביותר".

בהקשר זה נזכיר, כי מלבד ההלוואות הרגילות ללקוחותיה, ללאומי קארד גם שיתוף פעולה עם מימון ישיר, שבו מימון ישיר אחראית על שיווק ההלוואות ולאומי קארד עוסקת בחיתום ובתפעול שלהן. בנוסף, עוסקת החברה במתן מימון לרכישת כלי רכב. היקף תיק זה עומד בחברה על מעל 800 מיליון שקל, קרי קרוב לשליש מתיק החברה. הריבית בהלוואות אלה נמוכה יותר, מכיוון שיש בה ביטחונות בדמות הרכב הנרכש, ולכן ההכנסות של לאומי קארד משתי פעילויות אלה נמוכות לעומת ההלוואות הרגילות.

8.6% זו הריבית הממוצעת בתיק האשראי, וזאת לעומת ריבית ממוצעת של 10.2% בספטמבר אשתקד. הירידה בריבית נובעת מהירידה בריבית במשק, וכן משינוי בתמהיל התיק, הכולל לא מעט הלוואות לתחום הרכב. המשקל הגבוה של הלוואות הרכב בלאומי קארד מובילות לכך שהריבית הממוצעת בתיק החברה הוא 6.9% לעומת 9.3% בספטמבר המקביל. לדברי הלר, גם בריביות בהלוואות הרגילות של החברה נרשמה ירידה, כאשר רק בשוליים ישנן הלוואות בריבית דו ספרתית. מי שממשיך להציג ריבית גבוה היא כאל, שם הריבית הממוצעת עדיין דו ספרתית ועומדת של 10.9%.

1.03 מיליארד שקל זה היקף ההכנסות של שלוש חברות כרטיסי האשראי ברבעון. מדובר בעלייה של 3% לעומת הרבעון המקביל. נציין כי העלייה בהכנסות מתונה יותר לעומת העלייה בשימוש בכרטיסי אשראי, והיא נובעת מכך שברבעון השלישי נרשמה ירידה נוספת בעמלה הצולבת (העמלה המהווה את הרצפה לעמלת הסליקה).

נציין כי בעוד בלאומי קארד ובכאל ההכנסות עלו בפחות מ-2%, בישראכרט נרשמה דווקא עלייה חדה יחסית של כ-5%, שהיא אפילו גבוה יותר לעומת העלייה במחזורי השימוש בכרטיסי האשראי של החברה.

"יש הבדל בינינו לבין המתחרים במדיניות הסליקה. הורדנו מחירים בתחום הסליקה פחות מהמתחרים", אומר קוטלר. "סליקה היא תחום מורכב לניהול, ואם מורידים הרבה את המחיר זה עלול לבוא על חשבון השירות. כשפוגעים בשירות, באיזשהו שלב הלקוח יחזור אליך", הוא מוסיף.

172 מיליון שקל זהו הרווח המצרפי של שלוש החברות ברבעון. אם השימוש בכרטיסי אשראי עלה, וההכנסות עלו בצורה מתונה, הרי שבשורת הרווח נרשם קיפאון. למעשה בישראכרט ובלאומי קארד אף נרשמה ירידה. מי שבלט לטובה היא כאל, שלרוב מדשדשת אחרי המתחרות. חברה זו הציגה קפיצה של 16% ברווח ברבעון השלישי, על רקע ירידה בהוצאות.

בישראכרט הרווח ירד בעיקר בשל עלייה של 8% בתשלומים לבנק ובראשם בעלת השליטה בנק הפועלים. בלאומי קארד הרווח ירד בשל הפרשה בסעיף הפסדי אשראי, שנבעה מהפרשה קבוצתית שבוצעה.

תוצאות חברות כרטיסי האשראי 11-14
 תוצאות חברות כרטיסי האשראי 11-14