הממשלה תצביע על "חוקי הלאום"; נתניהו: "יוזמה חיונית"

לפי הפשרה שגובשה, השרים יצביעו על ההצעות של הח"כים לוין, אלקין ושקד והקואליציה תתמוך בהן בטרומית ■ בתמורה, הן ימוזגו בהמשך עם הנוסח המרוכך של ראש הממשלה

בנימין נתניהו - מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו - מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס

מתיחות מורגשת בקואליציה לקראת ההצבעה היום (א') בממשלה על "חוקי הלאום". על פי פשרה שגובשה בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבין חברי הכנסת זאב אלקין ויריב לוין מהליכוד ואיילת שקד מהבית היהודי, הממשלה תצביע היום על שני חוקים שיזמו השלושה, ולאחר מכן גם תתמוך הקואליציה באישורן של ההצעות בקריאה טרומית. בתמורה, התחייבו שלושת הח"כים למזג את שתי ההצעות עם נוסח מרוכך של ראש הממשלה בהמשך הליך החקיקה.

שתי הצעות החוק של לוין, אלקין ושקד, הדומות בעיקרן, קובעות בין היתר מדרג בין הזהות היהודית והדמוקרטית של המדינה, כך שהזהות היהודית תגבר ותשמש מקור פרשנות לחוק. ההצעה גם מגדירה את העברית כשפה רשמית ואת הערבית כ"שפה בעלת מעמד מיוחד", וכן קובעת כי "הממשלה תפעל ליישוב יהודים בתחומיה", מבלי להזכיר את אזרחי ישראל הערבים.

הצעתו המרוככת של ראש הממשלה מבטלת את המדרג בין הזהות היהודית לזהות הדמוקרטית של המדינה, ושתי הזהויות מופיעות באותו סעיף. הצעת נתניהו, בדומה להצעות האחרות, אינה מזכירה בפירוש כי למיעוטים בישראל יינתן שוויון זכויות מלא, אך נכתב בה כי "המדינה תפעל לאפשר לכל תושב ישראל, ללא הבדל דת, גזע או לאום לפעול לשימור תרבותו, מורשתו, שפתו וזהותו". בהצעת ראש הממשלה גם לא מופיע הסעיף המגדיר כי עברית היא השפה הרשמית במדינה, בזמן שלערבית יינתן מעמד מיוחד. נוסף על כך, נמחק הסעיף הקובע כי המדינה תפעל ליישוב יהודים בתחומיה.

ההחלטה של נתניהו לקדם את חוקיהם של השלושה מגיעה אחרי שבשבוע שעבר הסירה שרת המשפטים, ציפי לבני, את ההצעות מסדר היום של ועדת השרים לענייני חקיקה. ראש הממשלה החליט להשתמש בסמכותו כדי לעקוף את לבני, ולעלות את ההצעות למליאת הממשלה, במקום לוועדת השרים, שבראשה עומדת שרת המשפטים.

"ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית. אני אגן על ערכי מדינת ישראל כפי שנקבעו במגילת העצמאות, ולא אתן את ידי לפגוע בהם", כתבה אמש לבני בעמוד הפייסבוק שלה לקראת ההצבעה.

לבני הבהירה כי היא "תומכת בחוקה שמעגנת את הערכים האלה, ואתנגד לכל הליך או שמעוותים אותם - כמו שעושה הצעת החוק המסוכנת והאנטי-ציונית של אלקין, או כל הצעה דומה שעושה דיל פוליטי על חשבון הערכים האלה. מדינת ישראל היא יהודית ודמוקרטית - לא יהודית פחות מדמוקרטית, ולא דמוקרטית על-חשבון יהודית, ובהתאם לכך בלבד אקבל את החלטותיי בכל דיון בנושא".

בשישי פרסם היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, חוות דעת חריפה הקובעת כי "בעייתי מאוד בעיני כי הממשלה תתמוך בהצעות, המעוררות קשיים של ממש". בחוות הדעת קובע וינשטיין כי בהצעות החוק ישנו "שינוי של ממש את עקרונות היסוד של המשפט החוקתי כפי שעוגנו במגילת העצמאות ובחוקי היסוד של הכנסת, ויש בהן כדי לרדד את המאפיין הדמוקרטי של המדינה".

חוות הדעת של וינשטיין מבקרת בחריפות את ההחלטה של נתניהו לתמוך בהצעות חוק פרטיות בנושא שמעצב את זהות המדינה, במקום לקדם חקיקה ממשלתית. "הצעות החוק הפרטיות לוקות בקשיים מהותיים משמעותיים ביותר ועל כן אני סבור כי אין זה ראוי שהממשלה תתמוך בהן", כתב היועץ.

וינשטין קובע כי "המציעים מפצלים את הנוסחה המקובלת 'יהודית ודמוקרטית' (..) בעוד שהיסוד הנוגע למדינה היהודית זוכה לבולטות ופירוט, גודרות ההצעות את היסוד השני בתחום צר, "משטר דמוקרטי. יתר על כן, ליסוד הראשון יש מעמד בכורה פרשני". ויינשטיין אף מתנגד לעבודה שהחוק לא קובע שוויון אזרחי מלא, וכותב: "ההגנה על זכויות הפרט, שהיא מנשמת אפה של הדמוקרטיה, מוגבלת לאזרחים בלבד". היועץ מסכם את חוות הדעת וכותב "הקשיים המפורטים לעיל אינם קלי ערך".