הדינוזאורים של חברת החשמל

מנהג צרכני החשמל כמנהג צרכני הקוטג' וצרכני הטלפון הסלולרי

בשנה האחרונה, בדומה לכל השנים בעשור האחרון, עסקו עשרות פקידי ממשלה, רגולטורים, אנשי חברת החשמל ומשק האנרגיה, בניסיון להגיע לרה-ארגון במשק האנרגיה בישראל ובחברת החשמל.

באנלוגיה למימרה ש"הצבא מתכונן למלחמה שהייתה", גם כאן נסבו הדיונים על נושאים שהם נחלת ההיסטוריה. איך יתחלק הייצור? מי יקים את תחנת-הכוח הבאה? איך תתבצע תחזוקת קווי ההולכה, וכיוצא-באלה נושאים שהיו בליבת משק החשמל במשך עשרות שנים.

משק האנרגיה עובר בתקופה זאת שינוי עמוק הנובע משינוי הפרדיגמות העומדות בבסיס המודלים העסקיים של יצרני וספקי החשמל. השינוי במשק האנרגיה אינו תוצאה של טכנולוגיה חדשה מדהימה, או המצאה דוגמת מנוע החיפוש, אלא נובע מהיווצרות שיווי-משקל חדש ביחסי מפעיל-לקוח. כניסת הדיגיטציה, הרשת החכמה והתקשורת הדו-כיוונית, כמו גם הגברת התחרות, הופכות את צרכן החשמל מצרכן פסיבי לצרכן אקטיבי. המידע שיהיה נגיש בזמן אמת לגבי השימוש בחשמל, חבילות תעריפים המותאמות לפרופיל הלקוח, ואמצעים המופעלים מרחוק לשליטה בחשמל הביתי והמפעלי, כל אלה יוצרים דמות של צרכן חדש, ששולט בצריכה ובתשלום.

הימים שבהם 20 רגולטורים ואנשי ממשל קבעו וקובעים "מה נכון לצרכנים" חולפים מהעולם. צרכן החשמל יתנהג היום בדיוק כמו צרכן הקוטג' וצרכן הטלפון הסלולרי. התעריפים וגובה התשלומים יושפעו על-ידי התנהגות הצרכנים. הם, הצרכנים, יכתיבו לחברת החשמל ולרגולטורים מה הם רוצים, כמה מוכנים לשלם, וכדומה.

ה"שלטר" המפורסם יעבור מעובדי חברת חשמל לציבור הצרכנים. משק החשמל הופך לאט אך בעקביות למשק דמוקרטי, שבו סך כל רצונות בתי-האב יכתיבו את התנהגות השוק.

החברות המסורתיות מבינות שעליהן ליצר מנועי-צמיחה חדשים, כי ייצור החשמל כשלעצמו מביא לסטגנציה ולירידה מתמדת בערך החברה. היצרניות הבינו שבאורח פרדוקסלי דווקא מנועי-הצמיחה הם אלו שמפחיתים את צריכת החשמל ואת הכנסותיהן. אך, מאחר שזאת מגמת השוק, עדיף לחפש את ההזדמנויות העסקיות במודל החדש מאשר להילחם בו ולהפסיד לאורך זמן.

ואצלנו, למרבה הצער, ממשיכים להתווכח בלהט - האם הטבת ה"חשמל חינם" שווה 200 שקל יותר או פחות, ובדרך מאבדים את הכיוון שעליו מורה המצפן האנרגטי. אם בכירי משק האנרגיה וחברת החשמל לא יתעשתו ויבינו שעליהם לשנות באורח יסודי ובסיסי את גישתם העסקית, ואם הם לא יכינו את עצמם ולא ייערכו לשינויים במשק, מתוך ראייה לטווח ארוך, כי אז סופה של חברת החשמל יהיה כסופם של הדינוזאורים. וחבל שכך יהיה.

הכותב כיהן כמנכ"ל חברת החשמל