הפרקליטות מתקדמת בטיפול בפרשת השחיתות בנמל אשדוד

פרקליטות מחוז דרום העבירה לאלון חסן ולשאר המעורבים בפרשת השחיתות לכאורה הודעה שבה הם מזמינים אותם להגיע ולהעלות טענות הגנה בפני הפרקליטות ששוקלת האם להעמידם לדין פלילי

אלון חסן / צילום: אמיר מאירי
אלון חסן / צילום: אמיר מאירי

הפרקליטות מתקדמת בקצב מהיר בטיפול בפרשת שחיתות לכאורה בנמל אשדוד. ל"גלובס" נודע כי פרקליטות מחוז דרום העבירה היום (ב') לאלון חסן, יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד המושעה, ולשאר המעורבים בפרשת השחיתות לכאורה הודעה שבה הם מזמינים אותם להגיע ולהעלות טענות הגנה בפני הפרקליטות ששוקלת האם להעמידם לדין פלילי. "הנך רשאי תוך 60 יום מקבלת הודעה זו להגיש בקשה מנומקת מדוע להימנע מהגשת כתב אישום נגדך", נאמר בהודעה. בנוסף על חסן זומנו למשרדי הפרקליטות יתר החשודים בפרשה ובהם יהושע סגיס, מנכ"ל נמל אשדוד לשעבר, דוד חסן, אחיו של אלון, ויניב ואורי בלטר.

יודגש כי לדברי הפרקליטות לא מדובר עדיין במכתבי זימון לשימוע לפני העמדה לדין למעורבים או בכתבי חשדות מגובשים אלא במכתבים שהם מחויבים לשלוח לחשודים לאחר שהחומר מועבר לידי הפרקליטות מהמשטרה וכי עדיין לא התקבלו החלטות סופיות בתיק. עם זאת, לדברי כמה מעורכי הדין שמייצגים את הנאשמים, מדובר בפנייה חריגה שנעשתה במהירות שיא שמלמדת על כך שהפרקליטות כבר מוכנה ונחושה להעמיד לדין את המעורבים.

נזכיר כי לפני כשבועיים המליצה המשטרה לפרקליטות על העמדתם לדין של המעורבים בפרשה. לפי ההמלצה, חסן יועמד לדין בגין ביצוע עבירות של סחיטה באיומים, קבלת דבר במירמה, הפרת אמונים בתאגיד ועבירות נוספות. בכך אימצה הפרקליטות, במהירות שיא, את המלצת המשטרה בנושא.

לפי ההמלצה, יהושע סגיס יועמד לדין בגין עבירות של מירמה והפרת אמונים בתאגיד.

כן המליצה המשטרה להעמיד לדין את דוד חסן, אחיו של אלון, ואת יניב ואורי בלטר, בעלי חברת דנה, בגין עבירות של סחיטה באיומים, קבלת דבר במירמה ועבירות נוספות.

ההמלצה נוגעת ל-3 פרשיות משנה: א. פעילות חברת דנה שירותי נמל ולוגיסטיקה שסיפקה שירותי תפעול ולגוסיטיקה בנמל. ב. פרשיית חברת הניקיון הופס שבבעלות אלון חסן. ג. פרשיית חברת צ'יף אסיה.

"מחומר החקירה עלה כי ההתקשרות בין חברת דנה לגופים שהיו זקוקים לשירותיה, חברות כיל, שמן ונשר, נכפתה לכאורה באמצעות הפעלת לחץ והצגת מצג-שווא בפני החברות תוך ביצוע עבירות פליליות, לרבות סחיטה באיומים על-ידי מנהלי חברת דנה, תוך מעורבותו של חסן ותוך ניצול השפעתו ומעמדו של חסן ללחץ על החברות להתקשר בחוזים אלה. כל זאת באופן בו היה ברור לחברות כי ללא ההתקשרות עם דנה לא תתאפשר עבודתם בנמל".

אם לא די בכך, המשטרה מצאה כי ההתקשרויות עם חברת דנה נעשו למרות שהן גרמו לפגיעה משמעותית בהכנסותיה של חברת נמל אשדוד הציבורית, ובידיעה או עצימת עיניים של סגיס ובעלי תפקידים נוספים.

עוד מצאה המשטרה כי "מנהלי חברת דנה וחסן עשו שימוש בכספים שהושגו כתוצאה מביצוע העבירות הפליליות בשווי המוערך בלמעלה מ-20 מיליון שקל במסגרת ההתקשרויות של חברת דנה עם חברות ששכרו את שירותיה".

בנוגע לפרשיית חברת הניקיון הופס המוכרת את חומרי הניקוי שלה לחברת קלחיר, המשטרה מצאה בחקירתה כי חסן ניצל את השפעתו בנמל כדי להביא לזכייה חוזרת ונשנית של קליר במכרזים לעבודה בנמל. בחלק מהמקרים, כלל לא בוצע מכרז.

בנוגע לפרשייה השלישית המכונה "צ'יף אסיה", נמצא על-ידי המשטרה כי אנשי חברת דנה התקשרו עם אנשי צ'יף אסיה בקשר לרכישת דלק לתדלוק אוניות החשוד כגנוב, כאשר שווי ההתקשרות בפועל היווה מחצית בלבד מסכום ההשקעה שדווחה כמתחייב.

הפרקליטות תקבל לידיה את חומרי החקירה ותשקול האם לזמן את חסן, סגיס ומעורבים נוספים לשימועים, והאם לאמץ את הממלצות המשטרה ולהעמידם לדין פלילי.

בשלהי מאי 2014 נעצר אלון חסן ביחד עם אחיו, דוד, עם מנכ"ל נמל אשדוד לשעבר, שוקי סגיס, ועם חשודים נוספים, בחשד לסחיטה באיומים, קבלת שוחד, הלבנת הון ומירמה והפרת אמונים.

על-פי החשד, חסן פעל בכוח כדי לקדם את עסקיו הפרטיים בנמל אשדוד וכן קיבל לכאורה לכיסו כספים כדי לקדם את האינטרס העסקי של אחרים, תוך הסתרת מקור הכספים שקיבל במסגרת עסקים אלה. ‏

נזכיר כי במהלך חקירת הפרשה היא הסתעפה לחקירה נוספת שמתנהלת נגד עו"ד רונאל פישר, סנגורו לשעבר של חסן, החשוד בביצוע עבירה של תיווך בשוחד.

חסן מיוצג בידי עו"ד בני כץ, יניב בלטר בידי עוה"ד רונן רוזנבלום ודניאל קליין ואורי בלטר בידי עוה"ד נבות תל צור וטל שפירא.