ביה"ד לעבודה: "אין הצדקה לשלם לעובדים שובתים בונוסים"

גיבוי חלקי להחלטת הנהלת הבנק הבינלאומי לקצץ סכום מסוים מהבונוס השנתי שניתן לפקידי הבנק ששבתו במהלך השנה ■ עם זאת, קבע ביה"ד כי הבנק לא היה רשאי היה לנכות את הבונוס באופן קולקטיבי, ללא אבחנה בין עובד לעובד

עובדי הבינלאומי  / צילום: רוני שיצר
עובדי הבינלאומי / צילום: רוני שיצר

בית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב נתן גיבוי חלקי להחלטת הנהלת הבנק הבינלאומי לקצץ סכום מסוים מהבונוס השנתי שניתן לפקידי הבנק ששבתו במהלך השנה. עם זאת, בית-הדין אסר על קיצוץ קולקטיבי של הבונוס, ללא אבחנה בין עובד לעובד.

בפסק-דין שנתן לאחרונה בית-הדין לעבודה נקבע, כי "גם למעסיק שמורה הזכות להגן על עסקו ולצמצם נזקים שנגרמו בגין צעדי העובדים. משכך, אין בתשלום החלקי של הבונוס משום פעולה של רמיסת זכות השביתה, אלא חלק מפעילות לגיטימית למזעור נזקים כלכלים. על-פי השכל הישר, אין כל הצדקה לשלם לעובדים בונוסים, המהווים פרס ותגמול על הישגם". כך קבעו השופטת ד"ר אריאלה גילצר-כץ ונציגי הציבור בביה"ד בפסק-הדין, שבו התקבלה באופן חלקי בלבד עתירת הוועד הארצי של ארגון עובדי הבנק הבינלאומי וההסתדרות. התובעים ביקשו לבטל את החלטת ההנהלה בנושא ניכוי הבונוס לפקידים השובתים.

בשנת 2013, נוכח הישגי הבנק הבינלאומי ותשואותיו, הוחלט כי יינתן לפקידי הבנק בונוס שבין 0.8% מהמשכורת, זאת, כאשר 20% מהתקציב מוקצה לבונוס קולקטיבי שחולק לכל פקידי הבנק באופן שווה, ו-80% לבונוס האישי שנקבע לפי קריטריונים אישיים של כל עובד. ב-29 באפריל 2013 הכריזו העובדים על סכסוך עבודה בבנק. במסגרת הסכסוך ובמהלך החודשים הבאים, שבתו עובדי הבנק והושבתו מעת לעת סניפים מסוימים או יחידות מסוימות.

כך למשל, הוועד הכריז ב-27 במאי על עיצומים בסניף טבריה, והוא נפתח רק בשעה 11:00. למחרת, שבתו הפקידים בסניף רמלה, ופתחו אותו באיחור. גם סניפי הבינלאומי בתל-אביב, בירושלים ובחיפה הושבתו, לעתים יום שלם, במסגרת עיצומי העובדים.

בחודש פברואר השנה, שבועות ספורים לפני חלוקת הבונוס, ואחרי חצי שנה של עיצומים קשים מצד פקידי הבינלאומי, החליטה הנהלת הבנק, בראשות המנכ"לית סמדר ברבר-צדיק, להקשיח את עמדתה מול השובתים. ההנהלה הודיעה לוועד הפקידים, כי העובדים שנוקטים עיצומים או שביתה יקבלו השנה בונוס מופחת. לפי ההחלטה, יקוזז 5% מהבונוס בגין כל יום עיצומים מלא, וחלק יחסי מהבונוס בגין כל יום עיצומים חלקי.

הפקידים לא השלימו עם רוע הגזירה, ובסיוע ההסתדרות עתרו לבית-הדין לעבודה בטענה כי קיזוז הבונוסים באופן קולקטיבי, אינו חוקי. בין היתר, טענו העובדים כי קיזוז הבונוס על-ידי הבנק הוא פעולה בחוסר תום-לב, שפוגעת בזכות השביתה של העובדים. לטענת הפקידים, אף שכל עובד שבת מספר ימים שונה, נערך בסופו של דבר לכולם קיזוז של 25% מהבונוס.

לטענת העותרים, "כך ביקש הבנק לפגוע בכוחו של ועד העובדים ולשסות את העובדים האחד בשני, בניסיון לפגוע בזכות ההתארגנות".

הבנק טען מנגד, באמצעות עו"ד נחום פינברג, כי הבונוס הוא תשלום וולונטרי של הבנק, וכי תשלום בונוס למי שנוקט לאורך שנים עיצומים הגורמים נזק לבנק, איננו מתקבל על הדעת". לדברי הבנק, בנוסף, לעובדים הנוקטים עיצומים וגורמים נזק אין זכות לקבל תשלום שמשולם כתגמול וכהערכת תודה.

בית-הדין קיבל את הבקשה בחלקה, ודחה את חלקה השני. ביה"ד ציין, כי לפי ההלכה מותר למעסיק להפחית או לשלול שכר בשל שביתה של עובדיו. "הדעת נותנת כי כפי ששלילת שכרם של העובדים בעת שביתה היא לגיטימית, כך גם שלילת תשלום הבונוס במלואו או בחלקו לגיטימית. מול זכותו של העובד לשבות עומדת זכותו של המעביד שלא לשלם את שכרו של העובד, וכן לא תוספות שכר אחרות. על כן, אם בשכר ניתן לפגוע קל וחומר בתשלום בונוס", נכתב בפסה"ד.

יצוין, כי ביה"ד הוסיף וקבע כי בונוס אינו חלק מתנאי העבודה של עובדי הבנק, שכן לבנק עומדת הזכות לשלם או לא לשלם בונוס, וכי תשלום הבונוס לא מעוגן עוד, כבעבר, בהסכם הקיבוצי שבין הצדדים.

עם זאת, קבע בית-הדין, כי הבנק לא רשאי היה לנכות את הבונוס באופן קולקטיבי, ללא אבחנה בין עובד לעובד. "אשר על כן, על הבנק לערוך חישוב מחדש, תוך שמירה על זכותו להפחית או לשלול את תשלום הבונוס לעובדים באופן יחסי, בגין ימי העיצומים שנקט כל עובד ועובד".

הוועד הארצי של עובדי הבנק הבינלאומי יוצג בידי עוה"ד ארי הלל וליאור גרו; חטיבת עובדי הבנקים בהסתדרות יוצגה בידי עו"ד הילה גבר; הבנק הבינלאומי יוצג על-ידי עוה"ד נחום פינברג והילה שליט.