תקדימי: יבוטלו שתי תוכניות וד"ל שלא כללו דיור בר השגה

‎‎ביהמ"ש לעניינים מינהליים קיבל את עתירת הקואליציה לדיור בר השגה ופסק שהווד"ל תדון שוב בתוכניות להקמת 860 יח"ד בעיר‏‏

‎‎הישג לקואליציה לדיור בר השגה: בית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים קיבל הבוקר (ב') את עתירות העמותה וקבע שעל הוועדה לדיור לאומי (וד"ל) לשוב ולדון בתוכניות להקמת כ-400 יחידות דיור במלחה ו-460 יחידות בשכונת משואות בעיר. השופט ארנון דראל הורה לוועדה לייעד קרקע בתוכניות לדיור בר השגה להשכרה לטווח ארוך במחיר מפוקח, וכן להעמיד את גודלן של יחידות הדיור הקטנות בתוכנית על 75 מ"ר לכל היותר, כהוראות החוק.

‏השופט דראל קבע כי נימוקי הוועדה שלא להפעיל את סמכותה לקביעת דיור בר השגה לא היו מבוססים על תשתית עובדתית משכנעת אלא על הנחות חסרות ביסוס של חברי הוועדה. עוד אמר דראל כי חברי הוועדה חטאו לתכלית החוק, שהיא לא רק האצת התכנון אלא גם קידום בנייה של דיור המותאם למשפחות מעוטות הכנסה וזוגות צעירים. כמו כן פסק בית המשפט כי הוראות בנוגע לדיור בר השגה צריכות למצוא את מקומן בתוכנית עצמה, ולא ניתן לתקן את הפגם באמצעות הוראות שיוכנסו בשלב השיווק, כפי שהציעה המדינה. השופט גם דחה את טענת המדינה, ולפיה אין מקום לייעד קרקע לדיור בהישג יד להשכרה כל עוד לא נקבעו הכללים שלפיהם ישווקו יחידות הדיור.

‏הקואליציה לדיור בר השגה (שחברים בה האגודה לזכויות האזרח, "במקום - מתכננים למען זכויות תכנון", האגודה לצדק חלוקתי ו"איתך-מעכי"), עתרה לפני כשנתיים נגד הווד"ל בדרישה שתיישם את סמכותה לקביעת דיור בר השגה בתוכניות המובאות בפניה.

‏‏"חוק הווד"לים נחקק בזמן המחאה החברתית והוצג כאחד המענים המרכזיים למצוקת הדיור, אך הוועדות לדיור לאומי התעלמו באופן גורף מהסמכות שניתנה להם לייעד קרקע לדיור בר השגה לזכאים", אומר עו"ד גיל גן מור, ראש תחום הזכות לדיור באגודה לזכויות האזרח, שייצג את הקואליציה לדיור בר השגה. "למעשה, הוועדות הפכו סמכות זו לאות מתה. בעקבות פסק הדין הן לא יוכלו לעשות זאת יותר. פסק הדין הזה מעביר מסר ברור לממשלה - לא ניתן לנפנף במילים 'דיור בר השגה' למטרת יחסי ציבור בלבד ובפועל להתעלם מהחקיקה, אלא יש להגשים אותה, ויש להפעיל הסמכויות בעניין בכובד ראש. אני מאמין שלפסק הדין תהיה השלכה רוחבית על כל ועדות התכנון העוסקות בהפעלת סמכותן בתחום של דיור בר השגה, שהוא תחום תכנוני מובהק ובעל חשיבות רבה".