הצעת חוק: לכפות על דיירים סרבנים להשתתף בפינוי-בינוי

הצעת החוק הונחה על שולחן הכנסת בשבוע שעבר ועתידה לעלות לדיון בוועדת שרים לחקיקה בעוד כחודש וחצי

פינוי בינוי ברמה"ש / צילום: יריב לוין
פינוי בינוי ברמה"ש / צילום: יריב לוין

הצעת חוק חדשה מבקשת לשנות את הסמכות שבידי בית המשפט בכל הנוגע לדיירים המסרבים להשתתף בפרויקטים של פינוי בינוי. לפי ההצעה, שהוגשה על ידי חברי הכנסת יואל רזבוזוב ובועז טופורובסקי (יש עתיד), בית המשפט יוכל לכפות על סרבן להשתתף בפרויקט. היום החוק מאפשר להגיש תביעת נזיקין כספית נגד הדייר, אבל אינו מאפשר לכפות עליו השתתפות בפרויקט.

"מטרת ההצעה היא להתמודד עם תופעת הדייר הסרבן, שמהווה אחד החסמים העיקריים המונעים את הוצאתם לפועל של פרויקטים במסגרת חוק פינוי ובינוי", נכתב בדברי ההסבר לחוק. "על פי הצעת החוק, יידרש ביהמ"ש לתת למתנגדים הזדמנות להשמיע את טענותיהם, בדומה לקבוע בחוק המקרקעין, ולבחון אם ההתנגדות מקורה בטעם סביר, בהתאם לאמות מידה הקבועות בחוק זה. כך יתאפשר איזון בין זכות הרוב לבין זכותם של המתנגדים".

הצעת החוק הונחה על שולחן הכנסת בשבוע שעבר ועתידה לעלות לדיון בוועדת שרים לחקיקה בעוד כחודש וחצי.

"היום דיירים יכולים לתבוע נזיקין, אבל מה התביעה הזאת תעזור להם?", אומר רזבוזוב. "גם אם בית המשפט יקבע שהם צודקים, אין זה אומר שיתאפשר להם לחדש את הבניין ולהמשיך את פרויקט הפינוי בינוי. בגלל ריבוי מקרים שבהם דייר מונע מאינטרס כלכלי, או כל אינטרס לא מוצדק אחר, אני מבקש בהצעה החוק הזו לקבוע מנגנון שיחייב את פינויו. כפי שבפרויקט של תמ"א 38, המפקח על המקרקעין רשאי לכפות על דייר ביצוע של הפרויקט, כך הצעת חוק זו מבקשת שבית המשפט יקבע אם מניעיו של הדייר הסרבן מוצדקים, ולפיכך יוכל לקבוע את פינויו".

עו"ד אברהם ללום, שותף ומנהל מחלקת המקרקעין וההתחדשות העירונית במשרד ERM , מסכים שמדובר ביוזמה חשובה שיכולה לסייע בקידום פרויקטים, אך מוסיף כי "עלולה להיווצר בעיה. הצעת החוק סותרת לכאורה את חוק המקרקעין וייתכן שיש לשנות את החוק עצמו כפי שעשו בתמ"א 38 וכך לאפשר לבית המשפט להשפיע על הדייר הסרבן".