תעצרו את הרכבת!

תחבורה ציבורית בשבת אינה ויכוח בין חילונים לדתיים, ממש לא

מיטל להבי / צילום: שלומי יוסף
מיטל להבי / צילום: שלומי יוסף

לפני כשבועיים נערך מכרז בעניין הרכבת הקלה שתפעל בתל אביב ובפרברי גוש דן. הפרויקט יצא לדרך, ולכאורה מדובר על חדשה משמחת. לאחר למעלה מ-30 שנות ציפייה, סוף כל סוף אפשר לראות באופק את השימוש המתבקש ברכבת הקלה. אם כך, מדוע החדשה משמחת "לכאורה"? כיוון שכבר עכשיו נקבע במכרז, ללא דיון ציבורי כלל, כי הרכבת תפסיק לפעול בחצות הלילה, ולא תפעל בשבתות ובחגים.

מדובר במהלך מאכזב ומקומם, שכן הוא מבטל מראש את השינוי הנחוץ שלו הציבור בישראל מייחל: ניתוק התלות מהרכב הפרטי, שחרור מההכרח לבלות שעות רבות בפקקי תנועה, מהם סובלים גם נוסעי האוטובוסים, ופתרון למגבלות התנועה בשבת ובחג המתקיימות כעת גם באוטובוסים וגם ברכבת ישראל.

מחקרים הראו כי השימוש בתחבורה ציבורית בישראל עומד על כ-23% בלבד. אחוזי השימוש הולכים ויורדים בשיטתיות מאז שנות ה-70. בהסתכלות על ערים מערביות מודרניות ברחבי העולם, מדובר על ממוצע של כ-40%. בערים הללו כן פועלת תחבורה ציבורית בסופי שבוע וביניהן ניו יורק, לונדון, ו-וושינגטון. כנראה שלא ניתן להתחמק גם מן ההשוואה הפופולארית לאחרונה לברלין, שם פועלת הרכבת 7 ימים בשבוע, 24 שעות ביממה.

אל תטעו, אסור לנו להפוך את הדיון בנושא זה לויכוח בין דתיים וחילוניים. יש לכבד האחד את אורח חייו של האחר, ואפשר לנהוג ברגישות ולא להפעיל תחבורה ציבורית בשבת בשכונות דתיות. יתרה מכך, בניגוד לפעילות אוטובוסים בשבת שעדיין שנויה במחלוקת, במקרה של הרכבת אפשר בהחלט למצוא את דרך המלך. הרכבת הקלה שקטה באופן משמעותי מאוטובוסים ולא תפריע לאווירת השבת, והטכנולוגיות העכשוויות מאפשרות תפעול ממוחשב ואוטומטי גם ללא חילול שבת.

מעבר ליתרונות הכלכליים של החיסכון האפשרי לאזרח על רכב פרטי והחיסכון האדיר בכספי ציבור, ישנם יתרונות נוספים שניתן לציין, כאשר את הערך של אחד מהם לא ניתן למדוד בכסף. אם הרכבת הקלה תפעל בשעות הלילה ובסופי שבוע, הדבר יעודד את אנשים שמבלים או עובדים בשעות הלילה להשתמש בה. המשמעות היא שבכוחה של הרכבת הקלה למנוע תאונות דרכים הנגרמות עקב נהיגה בשכרות או עייפות.

זאת ועוד, בהיעדר תחבורה ציבורית בפרקי זמן מהותיים נפגעות האוכלוסיות החלשות יותר, כמו סטודנטים, קשישים ומעוטי יכולת אשר מהווים, בצורה אירונית, את הרוב הגדול של המשתמשים בתחבורה הציבורית. כיום לא מוצבות בפניהם אפשרויות בשבת ובחג, מלבד - שלמו ביוקר על מוניות או הישארו בבית.

הורדת אחוזים נכבדים של רכבים פרטיים מהכביש, כפי שציינתי כי עתיד לקרות בהפעלת הרכבת במתכונת זו, תסייע רבות לא רק ליוקר המחיה אלא גם לאיכות הסביבה ולזיהום האוויר בעיר. הרכבת הקלה כמעט ואינה מזהמת, וביכולתה לשנע מספרים גבוהים בהרבה של נוסעים מאוטובוסים. כל מי שאיכות הסביבה חשובה לו צריך לתמוך בהפעלה של הרכבת 24/7.

הרכבת הקלה הינה פרויקט מבורך שיכול להביא עימו שיפורים ניכרים ברבים מתחומי חיינו. לבלום מראש, עוד בשלב המכרז, וללא כל דיון ציבורי, את יכולתה לסייע להקלה ביוקר המחייה, על אחת כמה וכמה כאשר זו ממומנת ע"י כספי משלמי המיסים, זה לא מוסרי ולא דמוקרטי. נדמה שהחלטה זו נעשית כמחטף מתחת לאפו של הציבור, ויש להוביל לשינוי החלטה שרירותית זו, בתקווה לעתיד טוב בהרבה, מהמצב הקיים בתחום התחבורה הציבורית בישראל כיום.

הכותבת היא סגנית ראש העיר ת"א, ומחזיקה בתיק התחבורה במועצת העיר מטעם מפלגת מרצ