החזון של אריאל: הוזלת הדירות לרמה כפולה מזו שבמערב

(עדכון) - שידור חי מכנס שדרות ■ שר הבינוי מבטיח להוריד את מחירי הדירות לרמה של 100 משכורות לדירה; בארה"ב, אנגליה, הולנד ואירלנד - המספר הזה נמוך מ-60 ■ לפיד: "סוף סוף התקציב לא מוכתב ע"י מרכז הליכוד"

אורי אריאל / צילום: רפי קוץ
אורי אריאל / צילום: רפי קוץ

שר האוצר יאיר לפיד הגן היום (ג') על תקציב המדינה לשנת 2015 וחזר ואמר שמדובר בתקציב חברתי.

"בשבועות האחרונים אנחנו עוסקים במלחמת חפירות בכנסת על העברת תקציב 2015", אמר לפיד בכנס שדרות שנערך במכללת ספיר. "למרות מבצע צוק איתן, למרות הזינוק בהוצאות הבטחון, נקודת המוצא שלו, הנקודה ממנה יצאנו לדרך, היא ההחלטה להוסיף מיליארדים לתקציבים החברתיים ובכל זאת לא להעלות מיסים".

לפיד הודה ש"היו עלינו לא מעט לחצים בנושא הזה, כולל מאנשים שאני מעריך במיוחד כמו נגידת בנק ישראל", אך המשיך לעקוץ את מקצוע הכלכלה כשאמר: "בעיניי זו דוגמא למקום שבו הכלכלה צריכה להזכר שהיא חלק ממדעי החברה, לא מהמדעים המדויקים. השאלה אינה איך לאזן את גליונות האקסל, אלא מה קורה בחוץ, בעולם האמיתי. לאזרחי ישראל העלו מיסים ב-2012, העלו להם מיסים ב-2013, הם ישבו במקלטים ב-2014, הייאוש עומד באוויר.

"מי שאינו לוקח אותו בחשבון, מי שאינו מבין שתפקידנו בעת הזו להקל עליהם, חוטא לחברה הישראלית וחוטא לכלכלה הישראלית. העלאת מיסים פירושה שהמזון בסופר עולה לנו יותר, ושתלוש המשכורת מתכווץ שוב. זה הדבר האחרון שאנחנו זקוקים לו כעת. מה שאנחנו זקוקים לו היא החזרת הצמיחה. צמיחה מתחילה בתקווה. צמיחה מתחילה בזה שאנשים ירצו להשקיע, וליזום, ולהצליח. שהם יאמינו שהם חיים במדינה שרוצה בהצלחתם, ולא במדינה שאורבת להם מאחורי הפינה כדי להכניס את היד לכיסם ולגזול את כספם".

לפיד דיבר על ההוזלות הצפויות בקרוב: "בינואר הקרוב נוריד, יחד עם שר האנרגיה סילבן שלום, את מחירי החשמל ב-12%-15% ואת מחירי המים בלמעלה מ-10%. אנחנו מובילים גם שורה של צעדים כדי להוזיל את מחירי המזון היבש, מכניסים מוצרי יסוד לפיקוח, מסירים מכסים, מטפלים בדמי הניהול בביטוח, וכמובן נמצאים בעיצומה של תוכנית אב גדולה להגדלת היצע הדיור והורדת מחירי הדירות".

"תקציב שלא מוכתב ע"י האינטרסנטים של הליכוד"

שר האוצר תקף את הליכוד ואמר: "תקציב חברתי הוא תקציב שמשרת את החברה, ולא אף אחד אחר. זה תקציב שלשם שינוי לא מוכתב בידי האינטרסנטים שהשתלטו על מרכז הליכוד וחדרו גם למפלגות הישנות האחרות. הממשלות הקודמות לא הביאו תקציבים חברתיים כי הם נכנעו לכל אלה שקרובים לצלחת, או אלה שיצביעו בשבילם בפריימריז. כשאתה מחלק לחברים את הקופה, לא נשאר כסף לבעיות האמיתיות של בריאות, חינוך, רווחה ויוקר המחיה.

"השבוע אמרתי בממשלה שמנחם בגין לא היה מתקבל היום לליכוד. הליכודניקים הוותיקים סביב השולחן הסכימו איתי בשקט. לא התכוונתי רק לחוק הלאום, אלא גם לטוהר המידות, לצניעות, לסדר העדיפויות הלאומי. ברגע שהליכוד התחיל לדאוג למרכז הליכוד הוא הפסיק לדאוג לחברה לכלל החברה. תקציב חברתי צריך לתת סיכוי שווה והזדמנות שווה. הזדמנות שווה לכל ילדי ישראל וסיכוי שווה לכל צעיר שרוצה לפתוח עסק חדש. תקציב חברתי זה MRI גם בצפת. זה רפואה ציבורית חזקה גם למי שגר בחיפה נהריה ובאר שבע. תקציב חברתי זה תרופות חינם לניצולי שואה כי אחרת אנחנו לא יכולים לקרוא לעצמנו חברה צודקת".

יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג קרא בכנס ללפיד לפרוש מהממשלה: "די עם המשחק הכפול. אתה שותפו הבכיר של ביבי ואתה לא יכול לתקוף את הממשלה כי אתה חלק מרכזי בה. לממשלה הזאת אין סמכות מוסרית להמשיך".

אריאל: נגיע לרמה של 100 משכורות לדירה

שר הבינוי אורי אריאל הבטיח שמחירי הדירות יירדו לרמה של 100 משכורות לדירה בממוצע (לעומת כ-130 היום), מה שמשקף ירידה של עשרות אחוזים במחירים. יש לציין כי גם רמה זו גבוהה מאוד בהשוואה למדינות המערב.

שכר חודשי
 שכר חודשי

אריאל התייחס להסכמי הגג ואמר שהם יובילו ל"בניית 150 אלף דירות". נאומו, יש לציין, הופרע מספר פעמים ע"י חלק מהמשתתפים בקהל שמחו נגדו.