חברות דירוג האשראי בונות על הגז הטבעי מ"לוויתן"

חברות הדירוג הבינ"ל – פיץ', S&P ומודי'ס - קובעות כי דירוג האשראי של ישראל תלוי במידה רבה בהמשך פיתוח משק הגז: "הפקת הגז תאזן את ההשפעות השליליות מצוק איתן"

קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר
קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר

חברות דירוג האשראי הבינ"ל בתזכורת לראשי המשק: המשך פיתוח תעשיית הגז קריטי לדירוג האשראי של מדינת ישראל. ביום ו' האחרון הורידה חברת הדירוג פיץ' את תחזית הדירוג של ישראל לאופק "יציב", והדגישה כי המשך פיתוח תעשיית הגז קריטי לשמירה או העלאה עתידית של דירוג האשראי של ישראל.

כך, מציינת החברה בדוח כי יש חשיבות רבה לתגליות הגז הטבעי לצמיחת התוצר ולשיפור במשתנים המאקרו-כלכליים של ישראל. לדעת פיץ', הפקת הגז הטבעי יוצרת "שיפור מבני" במאזן התשלומים, שיפור שיתמוך בעודף בחשבון השוטף; בצד הריאלי, הפקת הגז שהחלה ב-2013 מביאה עמה יציבות וודאות באספקת האנרגיה ותומכת בתעשייה.

גם בדוח של חברת S&P שפורסם בספטמבר 2014, מיד לאחר "צוק איתן", צויינה הפקת הגז הטבעי כגורם בולט התומך בחוזק הכלכלי של ישראל וככזה שמאזן את ההשפעות השליליות על המשק הישראלי.

פיץ' גם מתייחסת לשורת הסכמי ההבנות שחתמו השותפויות ב"לוויתן" ו"תמר" לייצוא גז למדינות האזור ואומרת כי היא צופה שאלו יגדילו את הכנסות המדינה באופן משמעותי החל מ-2019, עם שיפור כבר בשנים 2017 ו-2018. חברת הדירוג מודי'ס מצהירה במפורש בסקירתה מספטמבר 2014 כי ייצוא של גז טבעי למדינות האזור יכול להוות גורם מחזק משמעותי החל מ-2018, תוך שהיא מציינת את ראשי הפרקים של ההסכמים שנחתמו עם חברת החשמל הירדנית ועם חברות הפועלות במצרים ואת הצורך ההולך וגובר של טורקיה במקורות אנרגיה, צורך שצפוי לגרום לממשלת טורקיה לשקול שוב את חשיבות הגז הטבעי הישראלי לכלכלת טורקיה.

בפרסום מקדים שהוציאה פיץ', לקראת פרסום דוח מקיף, נטען כי ייצוא גז טבעי מישראל יעמיק את הקשרים הכלכליים של ישראל עם שכנותיה ובכך יסייע להפחתת הסיכונים הגיאופוליטיים עמם מתמודדת ישראל (חמאס, איראן, זליגת העימותים בסוריה למדינות האזור ועוד).