דלק ונובל במגעים לעסקת מיליארדי דולרים במצרים

שותפויות הגז מנהלות מגעים לקראת חוזה נוסף בהיקף מיליארדי דולרים מול השוק המצרי, כאשר הגז יסופק גם ממאגר "לוויתן" הישראלי וגם מ"בלוק 12" הקפריסאי

קידוח   / צלם: חיים אזולאי
קידוח / צלם: חיים אזולאי

מקפריסין, דרך "לוויתן" ומשם למצרים - זאת תכנית הפיתוח העדכנית שמציגות שותפויות הגז של קבוצת דלק , דלק קידוחים ואבנר , ביחד עם נובל אנרג'י האמריקאית, המחזיקות במאגרי "לוויתן" ובמאגר "בלוק 12" בקפריסין.

ל"גלובס" נודע כי שותפויות הגז מנהלות מגעים לקראת חוזה נוסף בהיקף מיליארדי דולרים מול השוק המצרי, כאשר הגז יסופק גם ממאגר "לוויתן" הישראלי וגם משדה הגז "בלוק 12" (אפרודיטה) שנמצא במים הכלכליים של קפריסין. נזכיר כי שותפויות הגז הישראליות עדכנו לאחרונה כי עתודות הגז במאגר אפרודיטה עומדות על 4.5 TCF - גידול של 10% לעומת הערכת המשאבים הקודמת.

במקביל, שר האנרגיה המצרי שריף איסמעיל ערך ביקור ממלכתי בקפריסין בו נפגש עם שר האנרגיה הקפריסאי יורגוס לאקוטריפיס ואמר כי ארצו "מאיצה את המגעים עם ממשלת קפריסין במטרה לייבא ממנה גז לשוק המקומי וכן למתקני ההנזלה". לדבריו, "מצרים תוכל לקבל כל כמות שקפריסין תוכל לייצא".

תכנית הפיתוח החדשה של "בלוק 12", במשותף עם פיתוח מאגר "לוויתן", היא שינוי מהותי לעומת השאיפות הקודמות של ממשלת קפריסין להקמת מתקן הנזלת גז (LNG). ג'ון טומיץ', מנהל פעילות נובל בקפריסין, אמר לאחרונה כי "ייצוא אזורי בצינור הוא האופציה המועדפת לפיתוח התגליות בקפריסין", וטען כי אופציית הקמת מתקן LNG יקרה מדי ביחס לכמויות המשאבים שנמצאו בקפריסין עד כה.

לא מדובר בחוזה הגז הראשון עם השוק המצרי. כזכור, שותפות "תמר" כבר חתמה על מזכר הבנות לייצוא של עד 7 BCM בשנה למתקן ההנזלה של חברת יוניון פנוסה הספרדית במצרים, וגם שותפות "לוויתן" נמצאת במגעים מתקדמים עם חברת בריטיש גז לייצוא של 7 BCM בשנה למתקן ההנזלה של BG בסיני.

בנוסף, שותפות "תמר" מקדמת מגעים עם חברות דולפינוס לאספקה מיידית של גז לתעשייה המצרית, תוך שימוש בצינור הקיים של חברת EMG.