הקומבינה הקטארית: נעניק ספונסרשיפ - ונזכה באירוח אירועי ספורט

רגע לפני שנבחרה לארח את אליפות העולם ב-2019, העבירה המדינה לאיגוד האתלטיקה העולמי הצעה שאי אפשר לסרב לה - בסך 37 מיליון ד'

אצן קטארי חוגג זכייה במדליית זהב במשחקי אסיה 2014 / צלם: רויטרס
אצן קטארי חוגג זכייה במדליית זהב במשחקי אסיה 2014 / צלם: רויטרס

רגע לפני ש-27 החברים בהתאחדות האתלטיקה הבינלאומית (IAAF) התכנסו ב-18 בנובמבר להצביע על זהות מארחת אליפות העולם של 2019, הגישה להם קטאר הצעה שאי אפשר לסרב לה; הצעה שמעלה כמה שאלות אתיות קשות.

סוכנות הידיעות "בלומברג" מפרסמת כי בסמוך להצבעה, העבירו נציגי קטאר לחברי ה-IAAF מסמך בן שני עמודים, בו מפורטת התרומה העתידית האופציונלית שלהם להתאחדות האתלטיקה הבינלאומית: הענקת חסות בסך 30 מיליון דולר לחמש השנים הקרובות, עד לאחר אליפות העולם, שתגיע מאחד הבנקים בקטאר; 4.5 מיליון דולר עבור מכירות מרצ'נדייז; ו-2.5 מיליון דולר מזכויות שידור, שיגיעו מ-beIN, ערוץ הספורט של רשת אל-ג'זירה, השייך למשפחת המלוכה הקטארית. גסטה דה מלו, הנציג הברזילאי מבין 27 חברי ה-IAAF, סיפר ל"בלומברג" כי בנוסף לסכומים אלו - הבטיחו בקטאר לבנות 10 מסלולי ריצה סינטטיים במדינות עניות.

חוזה מאריה אודריאוזולה, נציג ספרדי בהנהלת ה-IAAF, התלונן כי "כל מה שיש לקטאר להציע זה כסף". בסופו של דבר, חברי ה-IAAF אכן הצביעו לטובתה של דוחא, בירת קטאר - שזכתה באירוח האליפות ב-2019, לאחר שגברה על ההצעות של ארה"ב וספרד. הנציג הקטארי ב-IAAF, דחלאן אל-חמאד, טען כי "מבחינתי, אין שום בעיה עם הכסף שהצענו. הכל מפוקח ותחת הרגולציות של ה-IAAF".

כזכור, זכתה קטאר באירוח אירוע ספורט גדול אף-יותר, מונדיאל 2022 - אך בהליך הבחירה של פיפ"א דבקו חשדות כבדים לשחיתות ופרשיות שוחד.

אגב, בעבר בחרה ה-IAAF במוסקבה הרוסית כמארחת אליפות העולם באתלטיקה של 2013, לאחר שקיבלה התחייבות ספונסרשיפ מבנק ההלוואות הרוסי VTB.

דובר ה-IAAF מסר כי קטאר לא עברה על התקנות עם הצעתה הכספית. עם זאת, הלמוט דיגל, הנציג הגרמני - מסר כי בכוונתו לדחוף לשינוי החוקים המאפשרים לערים שמעוניינות לארח את אליפות העולם, להגיש הצעות כספיות מפתות להתאחדות האתלטיקה במסגרת קמפיין הבחירות שלהן - שיטה שלטענתו "קיימת כבר 25 שנה".