יעלון הודיע: גדי איזנקוט הרמטכ"ל הבא, יאיר גולן ימונה לסגנו

לאחר שבועות ארוכים סיכמו בניהם שר הביטחון משה יעלון וראש הממשלה נתניהו כי האלוף גדי איזנקוט ייכנס לנעליו של הרמטכ"ל גנץ ■ יאיר גולן שהיה בין המועמדים לתפקיד ימונה לסגנו

משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי
משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון סיכם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי ימליץ למנות את סגן הרמטכ"ל, האלוף גדי איזנקוט, לתפקיד הרמטכ"ל ה-21 של צה"ל. איזנקוט ייכנס בכך לנעליו של רא"ל בני גנץ כבר בחודש אפריל הקרוב. במקביל סוכם בין השניים כי יאיר גולן, שהיה בין המועמדים לתפקיד, ימונה לסגן הרמטכ"ל.

בשבועות האחרונים קיים שר הביטחון סדרת התייעצויות עם ראש הממשלה נתניהו, והשניים נפגשו עם שלושת המועמדים המובילים למספר ראיונות בטרם קבלת ההחלטה. במקביל התייעץ יעלון בנושא גם עם הרמטכ"ל גנץ ושורה של בכירים לשעבר בצה"ל. ההחלטה קיבלה את אישורו של היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, בשל חלקו המינורי של איזנקוט בפרשת מכתב הרפז.

ראש הממשלה נתניהו הדגיש היום כי "האלוף איזנקוט נבחר מתוך קבוצה מצוינת של אלופים להוביל את צה"ל מול האתגרים הביטחוניים המורכבים שמדינת ישראל ניצבת בפניהם. בשם אזרחי ישראל, אני מאחל לו בהצלחה".

שר הביטחון יעלון, שאיזנקוט היה המועמד המועדף עליו לאורך התקופה האחרונה אמר היום כי "ההחלטה הייתה בין מועמדים מצוינים, ראויים ומנוסים. אני סבור כי האלוף גדי איזנקוט הוא האיש המתאים בעת הזו להוביל את צה"ל בשנים הבאות. אני מכיר את האלוף איזנקוט שנים ארוכות, והוא מביא עמו מקצועיות, יכולות פיקוד ומנהיגות גבוהות, תבונה רבה, אחריות ושיקול דעת".

עוד הוסיף יעלון כי "מדינת ישראל וצה"ל יעמדו בשנים הקרובות בפני אתגרים ביטחוניים מורכבים ביותר בכל הגזרות, לאורך הגבולות, בתוכם ואף הרחק מהם, ואלוף גדי איזנקוט הוא הקצין הראוי ביותר ליטול את המקל מידיו של הרמטכ"ל בני גנץ, ולהוביל בשנים הקרובות את צה"ל בהתמודדות עם אתגרים אלו".

איזנקוט, בן 54, נשוי ואב לחמישה, החל את שירותו הצבאי בשנת 1978 בחטיבת גולני, בה החל להתקדם גם בסולם הפיקודי: מפקד כיתה, מפקד מחלקה ומפקד פלוגה, קצין אג"ם חטיבתי, מפקד פלוגת "עורב" וגדוד 13, סמח"ט ומח"ט. כמו כן פיקד על חטיבת חי"ר במילואים ושימש כקצין מודיעין של פיקוד הצפון.

בשנת 1999 מונה תא"ל איזנקוט לתפקיד המזכיר הצבאי לראש הממשלה ושר הביטחון באותם ימים, אהוד ברק, ולאחר מכן פיקד על עוצבת "עמוד האש" ואוגדת יהודה ושומרון. בשנת 2005 הועלה איזנקוט לדרגת אלוף ועמד בראש אגף המבצעים בצה"ל - תפקיד בו כיהן גם במלחמת לבנון השנייה.

לאחר התפטרותו של אלוף אודי אדם מפיקוד הצפון בעקבות חקירת מלחמת לבנון השנייה, מונה איזנקוט בשנת 2006 למחליפו. בתפקיד זה כיהן במשך שש שנים - תקופה ארוכה עבור אלוף מכהן. בשנת 2010, כאשר הועלתה האפשרות שיואב גלנט ימונה לרמטכ"ל, העדיף איזנקוט להישאר בפיקוד צפון ולא להתמנות לסגנו של גלנט, שלא מונה לבסוף.

בדצמבר 2012 הוא מונה לסגן הרמטכ"ל על ידי שר הביטחון דאז אהוד ברק, בעקבות המלצת הרמטכ"ל גנץ. ההחלטה עוכבה בשל ההמתנה למסקנות דוח הרפז, שנגעו גם לאיזנקוט. לבסוף קבע מבקר המדינה כי "לא נמצא פגם" בהתנהלותו של איזנקוט בפרשת המסמך.