תלונה ליועמ"ש: דובר צה"ל מפלה בין כלי תקשורת

התלונה הוגשה על-ידי עמותת "הצלחה" ■ בין היתר מתוארים מקרים שבהם ניתנה בלעדיות על ראיונות עם קצינים

יהודה וינשטיין / צילום: איל יצהר
יהודה וינשטיין / צילום: איל יצהר

האם היועץ המשפטי לממשלה יתערב במדיניות חלוקת הסיפורים לעיתונות של יחידת דובר צה"ל? עמותת "הצלחה" הגישה תלונה לעו"ד יהודה וינשטיין, היועץ המשפטי לממשלה, בטענה ל"פגמים מהותיים בדפוסי העבודה של דו"צ". העמותה טוענת כי היחידה מפלה כלי תקשורת לטובה כשהיא מעניקה להם אייטמים ובכך עוברת על כללי האתיקה.

התלונה הוגשה לאור סמכותו של היועץ המשפטי לממשלה להנחות גופי שלטון שונים באופן הנכון לפעול בנסיבות שונות, והיא מהווה גם תלונה רשמית בפני ועדת האתיקה לדוברים בשירות הציבורי ובקשה לקיים הליך מסודר של טיפול בפנייה.

"במהלך השנים נתגלו מופעים המעידים על מדיניות פעולה פסולה של דובר צה"ל בכל הנוגע לעבודה מול גופי התקשורת השונים, תוך העדפת אחדים מהם ופגיעה בעקרונות השוויון, התחרות החופשית וזכות הביטוי והציבור לדעת", כתבו היועצים המשפטיים של העמותה, עוה"ד אלעד מן ויובל יועז ליועמ"ש. על-פי התלונה, יחידת דו"צ היא רשות ציבורית, הפועלת לתכלית ציבורית ולא לשם השגת רווחתו, וכראיה מוצגת פסיקת בית-המשפט העליון שקבע כי קיים פסול שגוף תקשורת כלשהו יקבל יחס שונה (הארץ נ' הרמטכ"ל 181/96).

דו"צ: "פועלת בשוויון והוגנות"

התלונה שוטחת שורה ארוכה של עדויות, לכאורה, למגמתיות - החל משנת 2008 ועד למבצע "צוק איתן". בין היתר הוא מתאר "משבר" בין חטיבת דו"צ לחדשות 10 בשנת 2013, על רקע התנהלות החטיבה בנוגע לחלוקת האייטמים המיוחדים לתקופת חגי תשרי. אז, קיבלה חדשות 2 גישה לבית החולים הארעי שהקים הצבא ליד גבול סוריה.

במהלך "צוק איתן", לפי "הצלחה", מתוארים מקרים כמו ראיון עם מח"ט גולני אל"מ רסאן עליאן, שניתן רק לחדשות 2 ול'ישראל היום', "על אף פניות כלי תקשורת נוספים לקיום ראיון איתו", וכך גם ראיון עם סגן איתן מפלוגתו של סגן הדר גולדין ז"ל, שניתן לחדשות 2 ו'לידיעות אחרונות'".

ביחידית דובר צה"ל דחו את הטענות. בתשובה לעמותה כתבו, כי בשל "טיבם של ראיונות מסוג זה (כמו של סגן איתן ואל"מ עליאן, ל"א), הם ניתנים לגוף תקשורת מסוים, כשלכל גופי התקשורת הרלוונטיים, ניתנת הזדמנות שווה באופן מהותי לקבל אייטמים בעלי ערך דומה". כדוגמה ניתנו ראיונות עם מח"ט הנח"ל, מח"ט בנימין, כתבה על התצפיתניות ואחרות.

מדובר צה"ל נמסר ל"גלובס" בתגובה, כי "חטיבת דובר צה"ל חרתה על דגלה לפעול בשוויון והוגנות, ללא משוא פנים. מפקדי החטיבה מקפידים על מימוש עיקרון זה מדי יום ביומו, הן בחלוקת האייטמים והן במתן בלעדיות. הדבר נכון גם למהלך מבצע 'צוק איתן'".