טליט תקש' תסייע לגוגל לממש את "האינטרנט של הדברים"

השתיים הכריזו על תחרות במסגרתה מפתחי אפליקציות אינטרנט ומובייל יעשו שימוש במידע הנצבר בענן של שתיהן, כדי לפתח אפליקציות חדשניות

ענקית החיפוש גוגל הפכה כבר מזמן למודל לחיקוי; אין חברה שלא רוצה לשכפל את הצלחתה ועוצמתה, ואין חברה שלא רוצה לשתף עמה פעולה, ולא משנה באיזו צורה. כשגוגל מסמנת חברה כלשהי כשותפה ראויה לפעילות כזו או אחרת, להכרה כזו יכול להיות ערך כלכלי לא מבוטל, לפחות "על הנייר".

לא מעט חברות ישראליות חברו לגוגל במהלך העשור האחרון (בעיקר חברות אינטרנט), ועכשיו הגיע התור של טליט תקשורת, מהחברות הישראליות הבודדות שעדיין נסחרות בשוק ההון הבריטי. טליט, נזכיר, היא שחקנית ה-M2M המובילה בעולם. טכנולוגיית ה-M2M - Machine to Machine מאפשרת להעביר מידע בין שתי מערכות אלקטרוניות דרך תקשורת ניידת (בעיקר סלולרית), וללא התערבות אנושית. דוגמה לכך היא חיבור של מונה חשמל בבית של צרכן פרטי לשרת של חברת החשמל, שמאפשר לחברה לקרוא את נתוני המונה, ואפילו לשלוט על רמת צריכת החשמל באותו בית פרטי, כדי לשלוט ברמת צריכת האנרגיה הכוללת באותה מדינה, וכך להימנע מבניית תחנות כוח נוספות.

אך M2M לא מתחיל ונגמר במוני חשמל. בעידן האינטרנט - וליתר דיוק Internet Of Things כפי שנהוג לומר כעת - כל מכשיר, כל מערכת וכל שירות יהיו מחוברים לרשת, וטכנולוגיית M2M כמו זו של טליט צפויה להיות חלק בלתי נפרד ממהפכה זו. כחלק מכך, טליט מציעה ללקוחותיה שירותי ענן במסגרת פלטפורמת השירות שלה, m2mAir.

וכאן נכנסת לסיפור גוגל. טליט הודיעה בשבוע שעבר כי תשתף עמה פעולה בתחרות שנקראת IoT Big Data Challenge - תחרות ראשונה מסוגה שנועדה להאיץ את החדשנות בעידן ה"אינטרנט של הדברים". במסגרת התחרות, מפתחי אפליקציות אינטרנט ומובייל יוזמנו להציע אפליקציות חדשניות שיבוססו על אינפורמציה אותה ניתן לשלוף מהענן של גוגל והענן של טליט יחדיו. שיתוף הפעולה בין שתי החברות אמור לסייע במיצוי הפוטנציאל של IoT.

שת"פ זה, כאמור, עדיין אינו עסקי, אך לדברי עוזי כץ, מייסד ומנכ"ל טליט, מדובר בצעד ראשון בדרך להכרה של גוגל בנחיצות טכנולוגיית M2M של טליט, כדי לממש את הפוטנציאל של IoT. "לגוגל חסרה נוכחות במה שנקרא Last Mile", אומר כץ. Last Mile הוא המושג בתעשיית התקשורת והאינטרנט שמתאר את החלק שבו התקשורת מגיעה לצרכן הסופי, לתוך הבית שלו. "גוגל עוקבת אחרינו, כשאנחנו ניידים - דרך הסמארטפון, כשאנחנו במשרד, דרך המחשב הנייח, וכשאנחנו במכונית דרך google earth. אבל כשאנחנו מגיעים הביתה, יש לה בעיה".

"הכרה בנו כשחקן M2M מוביל בעולם"

כץ מזכיר שבמהלך 2009 ניסתה גוגל להכניס את כף רגלה באותו "מייל אחרון" דרך Google PowerMeter, כאשר כחלק מפעילות Google Energy ניסתה לסייע לצרכן הסופי לעקוב אחר צריכת החשמל הביתית שלו, במסגרת מאמציה לחנך לשימוש באנרגיה מתחדשת. פעילות זו לא צלחה, בין היתר מכיוון שחברות החשמל לא ששו לשתף את גוגל במידע על צריכת החשמל, ובמהלך 2011 הופסקה הפעילות של Google PowerMeter.

גוגל לא אמרה נואש, ובתחילת השנה רכשה את Nest שפיתחה תרמוסטטים (מדי-חום ביתיים) וגלאי עשן חכמים, תמורת 3.2 מיליארד דולר. Nest, למעשה, מנסה להפוך את הבית לחכם, והחיבור בינה לבין גוגל הוא עוד צעד בדרך למימוש הפוטנציאל של IoT. "גוגל לא משלה את עצמה וחושבת שרק דרך Nest היא תיכנס לכל בית", אומר כץ, "ומכאן השת"פ איתנו. המודול הסלולרי של טליט, אותה יחידת M2M, הוא למעשה ה-Last Mile. בתיאוריה, שיתוף מידע בין זה שנקלט מהמודול ונמצא בענן שלנו, לבין זה שנמצא בענן של גוגל, יכול לשמש בסיס מצוין לאפליקציות חדשות כמו נטרול אזעקה לפני הגעה לבית".

ואכן, באותה תחרות שתמומן על ידי גוגל מזמינה ענקית החיפוש מפתחי אפליקציות לנסות להמציא יישומים שבין היתר ישפרו טרנספורמציה עסקית ויהוו תועלת למין האנושי. "אנחנו רק בשלב ההיתכנות של הרעיון, אבל להכרה של גוגל בנו כשחקן M2M המוביל בעולם, יכולה להיות חשיבות רבה בהמשך", מסכם כץ. טליט נסחרת כרגע לפי שווי של 433 מיליון דולר.