רוח גבית להנפקות הנדל"ן הזרות: אג"ח ספנסר זינקו היום

עמלות שיא: ספנסר ולייטסטון ישלמו עד 30 מיליון שקל לצמד היועצים ליפא וגל, לעוה"ד ולרוה"ח

רפי ליפא / צילום: תמר מצפי
רפי ליפא / צילום: תמר מצפי

אחרי שתי הנפקות קשות בשבועיים האחרונים, היועצים רפי ליפא וגל עמית התרווחו היום בכיסאם. איגרות החוב של חברת הנדל"ן הזרה ספנסר, שאותה הנפיקו תחת קשיים רבים בשבוע שעבר, זכו היום בשוק לביקושי ענק של 52 מיליון שקל - 18% מהיקף הסדרה כולה.

בתום יום המסחר הראשון של ספנסר, עלו האג"ח שלה ביותר מ-4.4% והתשואה לפדיון ירדה ל-6.1% בלבד (לעומת 6.9% בהנפקה). המוסדיים שהשתתפו בהנפקה, ובראשם קרנות הנאמנות של אקסלנס, אי.בי.אי, מור ואלומות ספרינט, נהנו מעלייה אפקטיבית גבוה יותר בזכות עמלת ההתחייבות המוקדמת שלה זכו על רכישת האג"ח במכרז המוסדי. את הסיבוב האמיתי עשו כנראה שחקני הנוסטרו, דוגמת ענבר נגזרים שרכשה בשלב המוסדי אג"ח ב-30 מיליון שקל וששייכת לחברה הבורסאית איתי פיננסים, של משפחת איתן אלדר וגלי ליברמן.

ליפא ועמית הביאו את ספנסר כחלק מקבוצה של ארבע חברות נדל"ן זרות שפעילות בשוק הנדל"ן האמריקאי, וביקשו לגייס הון דרך הנפקת אג"ח בישראל. ספנסר, שזכתה לדירוג מקדים A, ביקשה לגייס 400 מיליון שקל, אולם ביקוש חלש במכרז המוסדי הביא את החברה לגייס בשבוע שעבר רק 290 מיליון שקל בריבית גבוהה של 6.9%. לאחר המכרז המוסדי טענו ליפא ועמית כי "גופים מוסדיים בחרו שלא להשתתף הנפקה רק משיקולי נראות", והתקשו להבין כיצד בחרו רוב המוסדיים שלא לקנות אג"ח בריבית אפקטיבית של 7.15% (בזכות עמלת ההתחייבות המוקדמת).

גם החברה השנייה שהביאו השניים ארצה, לייטסטון של דיוויד ליכטנשטיין, זכתה לביקושים נמוכים של כ-300 מיליון שקל בשלב המכרז המוסדי, למרות שזכתה לדירוג גבוה עוד יותר של A עבור גיוס של 600 מיליון שקל. ביום רביעי תקיים לייטסטון את המכרז הציבורי בהנפקה, שהיקפה הופחת ל-500 מיליון שקל. אצל יועצי החברה קיימת התחושה כי הזינוק שרשמה אג"ח ספנסר היום עשוי לסייע להם עם ביקושים חזקים מצד המוסדיים, שאולי אף יורידו את הריבית מהרמה הנוכחית של 6.35%.

העלייה תסייע לביקושים?

הגיוסים האחרונים מהווים שיא בתשלומי עמלות הייעוץ לשניים. על פי התשקיף, תשלם לייטסטון 7.5 מיליון שקל בגין עמלות חיתום והתחייבות מוקדמת, ועוד 16 מיליון שקל ישולמו ליועצים ליפא ועמית, לעורכי הדין ולרואי החשבון. סכום זה מצטרף ל-14 מיליון שקל שקיבלו ליפא ועמית, יחד עם עורכי הדין ורואי החשבון, בהנפקת ספנסר, ול-13.5 מיליון שקל שהם אמורים לקבל בהנפקת אול-יר.

התשלומים הללו מצטרפים ליותר מ-20 מיליון שקל עמלות שגבו השניים מהנפקות קודמות של חברות נדל"ן אמריקאיות. השבוע יובילו ליפא ועמית את המכרז הציבורי של חברת אול-יר, שהפחיתה את סכום הגיוס ל-330 מיליון שקל מ-400 מיליון שקל במקור. אול-יר של יואל גולדמן עוסקת בהשכרת דירות למגורים בברוקלין וזכתה גם היא לדירוג A.