הצעה: למחזר מים מהמקלחת והכיור ולחסוך 30% בחשבון

על פי הצעת החוק, המים שמקורם בכיורים במקלחות ובאמבטיות יעברו למיכל אגירה וטיהור ולאחר מכן יושבו לטובת הדחת אסלות והשקיית גינות, שכיום מושקים במים שפירים

ברז מים / צילום: רויטרס
ברז מים / צילום: רויטרס

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה אמש את הצעת החוק של ח"כ זבולון כלפה (הבית היהודי) למיחזור מים בבתים הפרטיים (חוק "מים אפורים").

על פי ההצעה, המים שמקורם בכיורים במקלחות ובאמבטיות יעברו למיכל אגירה וטיהור ולאחר מכן יושבו לטובת הדחת אסלות והשקיית גינות, שכיום מושקים במים שפירים. נכון להיום, שימוש במים אפורים מחייב קבלת אישור הפעלה פרטני ממשרד הבריאות, אולם אזרחים רבים כלל לא מודעים לכך ומקימים מערכות באופן עצמאי.

מים אפורים, מפרטת הצעת החוק, מהווים כ-30% מתצרוכת המים של משפחה ממוצעת - ואישור הצעת החוק יביא לחיסכון כספי של כ-30% מחשבון המים הפרטי של כל משפחה.

עד כה התקנת מיכל כזה בבתים נאסרה על ידי משרד הבריאות בשל חשש כי המים ישמשו לשתייה ויגרמו לתחלואה. כעת תומך המשרד בהצעת החוק, בכפוף להכנת הצעת חוק ממשלתית בעניין בחודשים הקרובים. "אישור ההצעה יסייע לשתף את הציבור בהתמודדות עם משבר המים", אומר ח"כ כלפה עצמו, "ותהפוך את התושבים לפעילים בצמצום צריכת המים תוך יצירת ערך חינוכי של התנהלות נבונה יותר במים".

מתי זה יקרה? ייקח עוד זמן. בשלב זה היא עוברת לקריאה ראשונה, וברקע מרחף האיום של פיזור הכנסת. למעשה, רק אם תצלח הצעת החוק את הקריאה הראשונה יחול עליה דין הרציפות שיאפשר לה להתקדם גם תתפזר הכנסת.