החשבת הכללית: חייבים לשנות את מודל השכר בצה"ל

מיכל עבאדי-בויאנג'ו: "הגישה בצה"ל היא שירידה בהוצאות השכר תהיה באמצעות פיטורי 4,000 אנשי קבע. זה אולי מביא לחיסכון חד-פעמי, אבל בטווח הארוך זה לא נכון זה לא מספיק"

"מודל השכר בצה"ל לחלוטין לא מתאים ליחס בין שוק העבודה המודרני והדינמי לבין הצבא" - כך אמרה היום (ג') החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, בכנס האגף.

החשבת מתחה ביקורת על תכניות ההתייעלות של הצבא ואמרה כי "הגישה בצה"ל היא שירידה בהוצאות השכר תהיה באמצעות פיטורי 4,000 אנשי קבע. זה אולי מהלך חד-פעמי שמביע לחיסכון, אבל בטווח הארוך זה לא נכון זה לא מספיק וזה לא מאוזן".

הביקורת שמתחה היום עבאדי-בויאנג'ו באה בתום תהליך של שנתיים וחצי מאז החלטת הממשלה להגביר את השקיפות והבקרה של האוצר בצבא. עבאדי-בויאנג'ו סיפרה כי רק לאחרונה סיימו בחשכ"ל לעבד את נתוני השכר של צה"ל והושלמה הקמת בסיס נתונים אחיד לאוצר ולצבא, תהליך שהושג לדבריה מתוך "הקפדה על אמון מוחלט ביננו לצבא בכל הקשור לשמירה על חיסיון הנתונים שהועברו אלינו".

לדבריה, "רק עכשיו אנחנו מסוגלים לעבור לבקרה, עשינו בקרות על ירידת כוח האדם בצה"ל הצגתי בוועדת לוקר מסמך שמדבר גם על מתווה השכר בצבא וגם כלל המלצות. תקציבי השכר והגמלאות מהווים חלק נכבד מתקציב הביטחון. בשיח הציבורי נוטים להדגיש את הנושא הפנסיוני, אבל צריך לטפל גם במודל השכר וגם במודל הפנסיה, כי מודל השכר קובע בעוד כמה שנים את תזרימי הפנסיה אי-אפשר לנתק בין השניים. מסבירים לנו שתקציבי השכר והפנסיה קשיחים - אני אומרת שלא.

בצה"ל מתקבלות החלטות יומיומיות על קידום אנשים ועל תוספות שכר שמשפיעות גם על השכר וגם על הפנסיה בעתיד".

עבאדי-בואינג'ו פירטה את נקודות הביקורת המרכזיות שלה על מודל השכר הקיים ואמרה "המודל לא מבדיל מספקי בין קרביים ללא-קרביים - הנתונים שראינו הרבה יותר דרמטיים ממה שדובר עליו בתקשורת. אני לא חושבת שמח"ט גולני צריך להשתכר כמו אדם שלא מסכן את עצמו ביום יום. גם הקפיצה בשכר בין הדרגות לא הגיוניות. הדבר הכי גרוע במודל השכר בעיני זה שלראש אכ"א אין גמישות לתגמל קצינים מצוינים. קצינים צעירים ב-8200 שמציעים להם משכורות גבוהות מחוץ לצבא - התקציב שאפשר לתגמל אותם הוא במיליונים בודדים, אחוז אפסי מהתקציב הכולל. התוצאה היא שאי-אפשר להשאיר את הטובים והמוצלחים בשירות הצבאי".