רשות הגבייה נגד גביית אגרת הטלוויזיה ע"י חברות פרטיות

‎רשות האכיפה והגבייה זועמת על החלטת רשות השידור להעביר את גבייה האגרה לגובים חיצוניים ■ מנכ"ל רשות האכיפה, דוד מדיוני, טוען כי הדרך ההוגנת היא לגבות באמצעות רשות ממשלתית, הפועלת ללא כוונת רווח

דוד מדיוני / צלם: איל יצהר
דוד מדיוני / צלם: איל יצהר

האם נשוב ונראה שיטות גבייה כוחניות ואגרסיביות של אגרת הטלוויזיה? ברשות האכיפה והגבייה זועמים על החלטת מפרק רשות השידור, הכנ"ר פרופ' דוד האן, לפנות ולהיעזר בחברות גבייה חיצוניות במקום באנשי הרשות, לטובת מבצע גביית אגרת הטלוויזיה המתוכנן לשבועות הקרובים.

כפי שפורסם ב"גלובס", האן אישר ליואב אשכנזי, סמנכ"ל הגבייה של רשות השידור, לבחון שימוש בחברות חיצוניות פרטיות לטובת הגבייה, וזה כבר החל במגעים עם חברות בשוק.

"מזה למעלה משנה שרשות האכיפה והגבייה באה בדברים עם רשות השידור במטרה לסייע לה בגביית חובות האגרה העומדים לזכותה", כתב מנכ"ל רשות האכיפה, דוד מדיוני, לכנ"ר האן, במכתב שהגיע לידי "גלובס".

לדבריו, "במהלך תקופה זו בכירי הרשות נפגשו מספר פעמים עם סמנכ"לים ברשות השידור, עם נציגי המחשוב ועם נציגי המחלקה המשפטית, במטרה לאפיין את החובות, להבין את הכשלים שנפלו במהלך הטלת החובות והגבייה ולגבש מתווה להעברת החובות לגבייה באמצעות רשות האכיפה. מפגשים אלה קדמו בהרבה לתיקון חוק רשות השידור, ולמעשה אף קדמו להחלטת הממשלה שבה הוצהר על הפסקת הגבייה באמצעות עורכי דין פרטיים".

על-פי מדיוני, עם אישור חוק רשות השידור בכנסת, נערכה עוד סדרה ארוכה של מפגשים בין הגופים, בהם "אופיינו החובות ודרך הטיפול בהם, נקבע המתווה להעברת החובות, ואופיינה מערכת המחשוב במרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות".

לדבריו, רשות האכיפה השקיעה הן משאבי כוח-אדם והן תקציבים בקידום העברת החובות.

"במפגשים שקיימנו התברר כי ברשות השידור ישנם כ-900 אלף חובות חדשים הממתינים לגבייה. קליטת חובות אלה תכפיל את מספר התיקים הפתוחים כיום במרכז לגביית קנסות".

"ברור כי לא ניתן יהיה לפעול בצורה יעילה לגביית החובות של רשות השידור בכוח-האדם המצוי כרגע במרכז, ומן ההכרח להוסיף תקני כוח-אדם כפי שסוכם עם אגף התקציבים בעבר", כתב מדיוני והוסיף כי "רשות האכיפה והגבייה סברה ועודנה סבורה כי הדרך היעילה וההוגנת ביותר לגביית החובות הינה באמצעות רשות ממשלתית, הפועלת ללא כוונת רווח והמקפידה לפעול בהגינות ובסבירות כלפי חייבים, לעיתים אף מעבר לשורת הדין".

המשך תשלום עד ספטמבר הבא

רשות השידור חייבת לצאת למבצע גבייה, לאור התחושה הציבורית כי ניתן להפסיק לשלם את אגרת הטלוויזיה. ואולם, לפי שעה התאריך המתוכנן לביטול האגרה סופית הוא חודש ספטמבר 2015. עד אז מחייב החוק המשך תשלום, גם של חובות העבר.

עם כניסתו לתפקיד, הורה השר הממונה על רשות השידור, גלעד ארדן, להפסיק מיידית את השימוש במשרדי עורכי דין לגביית האגרה, זאת לאור ביקורת ציבורית קשה על אופן הגבייה האגרסיבי והלא מאורגן שלהם מהאזרחים. ארדן המליץ לעשות שימוש ברשות האכיפה הממשלתית.

ואולם, גם נגד חברות הגבייה הפרטיות עומדות ביקורות על צורת גבייה כוחנית. בעבר ביקר מבקר המדינה את השימוש שעשו רשויות מקומיות לגביית חובותיהם באמצעות חברות אלה, אשר עיקלו רכוש והגיעו לבתיהם של חייבים ונהגו באופן אגרסיבי.

השימוש בחברות חיצוניות גם הביא לגלגול עלויותיהן אל הציבור, מה שהביא לניפוח החוב בסופו של דבר - מצב דומה לזה שהתקיים בתקופת הגבייה באמצעות משרדי עורכי דין.