הצילו, אני לא מכיר את הצופים

"הצילו אני לא יודע לבשל" היא דוגמה לפער בין האנשים שיוצרים טלוויזיה ובין האנשים שצורכים אותה

"הצילו אני לא יודע לבשל" - תוכנית הגמר, יום ג' 21:00, ערוץ 2 קשת

יש דרכים נוספות, חוץ מרייטינג, לבדוק אפקטיביות של תוכנית טלוויזיה. יחד עם זאת, כאשר הפרק האחרון של תוכנית ריאליטי זוכה לרייטינג נמוך יותר מפרק ההשקה שלה, סימן שמשהו בה היה פגום - זה בדיוק מה שיקרה ל"הצילו אני לא יודע לבשל" הערב.

למה זה קרה? קודם כל - הפרופיל הנמוך של חלק מ"הכוכבים". נכון שכוכבי ענק לא משתתפים בתוכניות ריאליטי גם בארצות אחרות ובפורמטים אחרים (כמו למשל "רוקדים עם כוכבים"), ובכל זאת, אפשר וצריך היה לכוון גבוה יותר.

אלא שגם ליהוק טוב יותר כנראה שלא היה מציל הפעם את המצב: "הצילו אני לא יודע לבשל" הייתה דוגמה מעולה לפער בין האנשים שממציאים את הטלוויזיה לאנשים שצורכים אותה. כשאתה עובד ברמת-החי"ל, מתקיים מתפריט שכולל בעיקר דיאט קולה ומרלבורו לייט ומזמין טייק-אווי מאחת המסעדות הסמוכות כדי להעביר שעות עבודה ארוכות - אתה לא רק שלא יודע לבשל, אלא גם מאבד כבוד לאוכל.

בינתיים, ביקום מקביל, זה שבו חיים צרכני הטלוויזיה, אוכל הוא דבר כמעט קדוש: הוא הזיכרון מבית ההורים, הוא המרכז שמגבש את המשפחה מדי ערב סביב שולחן אחד. הוא לא צורך אלא טקס.

"מאסטר שף" קלעה היטב למקום הזה. התוכנית של אותה זכיינית, שהשיגה כמעט פי 2 (!) רייטינג בדיוק על אותה משבצת שידור, הצליחה לרגש את המשתתפים, את השופטים ואת הצופים. הייתה בה דרמה מתוקף היותה ריאליטי, שבו יש מנצח ומודחים (מה שלא היה בתוכנית שתסתיים הערב, להלן: "הצילו"). אבל התחרות הייתה כמעט משנית נוכח התחרות על מקום בליבם של הצופים.

לעומתה, כוכבי "הצילו" עוררו אנטגוניזם כמעט מהרגע הראשון: רובם ילדים מפונקים, שניצלו את מעלותיהם כדי לגרום לאחרים לבשל עבורם. מבחינה קולינארית הם לא היוו אתגר לחובבי הבישול (או סתם גרגרנים) שמול הטלוויזיה, וכבני אדם, נוכחותם לא עוררה בצופה צורך ללוות בנשימה עצורה את "המהפך" שעברו: מקושי בבישול ביצה קשה ליכולת הכנת פסטה סבירה. זאת ועוד - כחובב בישול כמעט נעלבתי מהעובדה שמישהו מתפאר בכך שהצליח להגיע לאמצע החיים מבלי לדעת לבשל.

צריך לומר: 20, לפעמים 20 וקצת אחוזי רייטינג אינם התרסקות, אבל עבור קשת, שהייתה מורגלת בפריים-טיים של לפחות פי 1.5, מדובר בכישלון.

מוקדם כמובן לקבוע שהזכיינית המצליחה איבדה את מגע הקסם המפורסם שלה. אבל על רקע עונת ההשקה הלא-מאוד-מוצלחת של "הכוכב הבא", על רקע עונה בינונית של "האח הגדול" (פחות במדד הרייטינג, יותר ברמת הבאז) ועכשיו אחרי "הצילו", גובר הלחץ על הזכיינית להוכיח שהיא יודעת לא רק להמציא פורמטים שימכרו לגויים-פתאים, אלא גם לשווק אותם בהצלחה למי שהם הלחם והחמאה שלה - הצופים בישראל.

* ציון: 6