הולכים לבחירות: הנה הלו"ז שכל בוחר צריך להכיר

בשבוע הבא תתכנס מליאת הכנסת לאשר את הצעת החוק לפיזורה בקריאה שנייה ושלישית

תהליך הקדמת הבחירות יחל מחר עם פיזורה של הכנסת בקריאה טרומית. בהצעת החוק שהגישו אתמול (ב') סיעות מרצ והעבודה, תתמוך גם סיעת הליכוד ובכך יתחיל סופה של הכנסת ה-19.

בשבוע הבא תתכנס מליאת הכנסת לאשר את הצעת החוק לפיזורה בקריאה שניה ושלישית. טרם הוחלט אם ההצבעה תתקיים כבר ביום שני הקרוב או שתדחה ליום רביעי במטרה לאפשר לכנסת לאשר הצעות חוק נוספות שעומדות בקנה ובראשן חוק המסתננים שהליכוד מבקש להספיק לאשר בקריאה שניה ושלישית לפני פיזורה.

על פי החוק, על הצעות חוק שעברו בקריאה טרומית לא חל דין רציפות והן יסיימו את דרכן בכנסת הנוכחית. מנגד, הצעות חוק שהספיקו לקבל אישור בקריאה ראשונה, יוכלו להמשיך את מסלול החקיקה בכנסת הבאה, ולכן, סביר להניח שבליכוד יבקשו לאשר כמה שיותר הצעות חוק בשבוע הבא.

החוק קובע כי מרגע פיזור הכנסת חייבות להתקיים בחירות בתוך שלושה עד חמישה חודשים. ככל הנראה יגיעו סיעות הקואליציה לתאריך מוסכם לבחירות שיהיה בסוף חודש מארס, אך ייתכן שהמרוץ לבית הנבחרים יגלוש לאפריל. התאריכים הנבחנים כרגע הם 17 במארס או 24 באפריל. מירב הסיכויים שהליכוד, שמבקש לתפוס את שאר המפלגות לא ערוכות, יעדיף לקיים את הבחירות מוקדם ככל האפשר.

עד יום הבוחר ישלימו המפלגות שמקיימות בחירות לרשימה את הפריימריז. בליכוד נקבע הפריימריז לראשות המפלגה ל-6 בינואר, וככל הנראה יתקיימו הבחירות לרשימה באותו התאריך או שבועיים לאחר מכן. במפלגת העבודה אין צורך בבחירות לראשות המפלגה, אולם טרם נקבע מועד לפריימריז לרשימה עצמה. במקביל, יגבשו משה כחלון, אביגדור ליברמן, ש"ס ויאיר לפיד את רשימותיהם ויציגו אותן לציבור.

לאחר הבחירות יחל תהליך ההמלצה בפני הנשיא, ולאחר שיוחלט מי ירכיב את הממשלה יחל המשא ומתן הקואליציוני. במקביל, תושבע הכנסת ולאחריה שתקום גם הממשלה. דיוני התקציב יחלו רק לאחר פגרת הפסח, וככל הנראה יאושר התקציב סופית רק בסוף חודש יולי 2015.