מתקן שפכים בעזה זקוק לחשמל - ישראלים חשופים לסכנות

בהיעדר הסכמה ישראלית לאספקת חשמל ייעודית לתפעול המתקן לטיהור שפכים בעזה, נשפכים מדי יום יותר מ-90 אלף מטרים מעוקבים של ביוב אל הוואדיות בעזה, ומי התהום עושים את דרכם מדי יום אל הים התיכון

תחנת הכוח בעזה / צילום: רויטרס
תחנת הכוח בעזה / צילום: רויטרס

סכנה בריאותית מתגלגלת: בהיעדר הסכמה ישראלית לאספקת חשמל ייעודית לתפעול המתקן לטיהור שפכים בעזה, נשפכים מדי יום יותר מ-90 אלף מטרים מעוקבים של ביוב אל הוואדיות בעזה, ומי התהום עושים את דרכם מדי יום אל הים התיכון ומגיעים קילומטרים ספורים מחופי אשקלון, בקרבת אחד ממתקני ההתפלה הגדולים של ישראל.

מצבורי השפכים וזיהום עתודות מי השתייה יוצרים התפרצויות נקודתיות של מחלות מידבקות דוגמת טיפוס וכולרה, ועל-פי מומחים, הסיכויים גוברים שהם יתפשטו בשיעורים רחבי היקף אל יישובי עוטף עזה.

יותר משנה חלפה מאז הסתיימה הקמתו של מתקן אזורי ראשון מסוגו בעזה לטיפול בשפכים, בהשקעה של יותר מ-80 מיליון דולר מצד הבנק העולמי והקהילה הבינלאומית, אך המתקן עומד ללא שימוש, משום שאין די חשמל להפעילו.

חברת החשמל מספקת כיום 120 מגה-ואט לרצועה, אך הם לא מספיקים להפעלת מתקן הטיהור. באפריל אשתקד שלח יו"ר רשות האנרגיה ברשות הפלסטינית, ד"ר עומר קיטנה, מכתב למנכ"ל החברה דאז, אלי גליקמן, וביקש להרחיב את האספקה מישראל לעזה ב-10 מגה-ואט, שישמשו רק להפעלת המתקן. לפי הערכות הבנק העולמי, גם 3 מגה-ואט מישראל יספיקו להפעלתו ב-3 השנים הקרובות, לפחות עד שיקום מתקני הייצור ברצועה. שנה וחצי מאז הפנייה, חשמל עדיין אין, ולא רק זאת, במבצע צוק איתן הוא הופצץ ונגרמו לו נזקים המוערכים בכ-150 אלף דולר.

הסכנות הבריאותיות במצב שנוצר קיבלו ביטוי בדוח יוצא דופן בחריפותו שפרסמו המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) וארגון "אקופיס ידידי כדור הארץ" בספטמבר האחרון. מחברי הדוח, גדעון ברומברג, ד"ר עודד ערן ומיכל מילנר, הגדירו את מצב השפכים ומחסור המים ברצועה "בעיה אסטרטגית קיומית ממדרגה ראשונה עבור ישראל" והוסיפו כי "מגפות שיפרצו בעזה לא יעצרו בגבול - הן יסכנו גם כל ישראלי".

גם המכון הישראלי לחקר ימים ואגמים מזהיר מפני הסכנות הבריאותיות ומצביע על עלייה במספר החיידקים במים הרדודים של אשקלון. אחת ההשערות היא שהגורם הוא שפכים מכיוון עזה.

רשות המים הכירה בעבר באפשרות של זיהום חלקי האקוויפר המצויים תחת ישראל כתוצאה מחלחול ביוב מעזה, וכזכור ביוב היה הגורם להתפשטות מקרי הפוליו שהתגלו בישראל השנה.

מאקופיס ידידי כדור הארץ, הפועל להידוק שיתוף הפעולה בנושאי סביבה, מים ואנרגיה לצורכי שלום בין ישראלים, ירדנים ופלסטינים, נמסר: "אנו קוראים לישראל להיענות לבקשה לפרק זמן מוגבל, לאור הפגיעה המסיבית הצפויה בסביבה, במי הים והתהום בשני הצדדים". משרד האנרגיה וחברת החשמל מסרו כי הנושא בבדיקה.

ממתאם הפעולות בשטחים נמסר: "המט"ש נמצא בהליכי בנייה ולכן טרם התחיל לפעול. תחנת הכוח בעזה פועלת לסירוגין בשל קשיי מימון של הרשות הפלסטינית שנעזרת בתרומות. ישראל הציעה פתרונות להגדלת הספק החשמל כדי להסדיר את הפעילות של המט"ש, שלא הסתייעו. ישראל מספקת לרצועה חשמל באמצעות 10 קווים למרות החובות של הרשות לחברה".