המטרה של מדינות המערב: להפיל את דיקטטורת פיפ"א

זאת לפחות הכוונה של האופוזיציה, בראשות ארה"ב ואנגליה; אבל זאת גם הייתה הכוונה של ארה"ב עם משטר פידל קסטרו, לא?

ספ בלאטר, פיפ"א / צלם: רויטרס
ספ בלאטר, פיפ"א / צלם: רויטרס

זוהי בעיה די נפוצה בקרב מדינות המערב: כיצד מפילים משטר מסואב? המטרה החדשה של המערב היא פיפ"א, רשות הכדורגל הבינלאומית. אנשי מערב רבים מחטטים עמוק בארגז שלהם על מנת למצוא כלי שיוכל להעיף החוצה את הנשיא ספ בלאטר ואת התרבות שהנהיג ב-16 שנותיו כנשיא הארגון.

כמו משטרים מושחתים רבים, גם פיפ"א נולדה כיציר המערב. מערב-אירופיים ייסדו את ההתאחדות העולמית בפריז ב-1904, ואלו גם ניהלו אותה עד 1974, אז הברזילאי ז'ואאו הבאלנז' הדיח את האנגלי סר סטנלי רוס מכס הנשיאות. אבל רק בדצמבר 2010 המערב הבין שפיפ"א הפכה אותו לאזרח סוג ב'. זה קרה ביום שבו רוסיה וקטאר נבחרו כמארחות המונדיאלים ב-2018 ו-2022.

בין המאוכזבות שלא קיבלו לידיהן את הטורניר היוקרתי היו בין היתר ארה"ב, אנגליה ואוסטרליה. הייתה זו הבחירה בקטאר שהרגיזה אותן במיוחד: מדינת הנפט הלוהטת נראתה, מכל הבחינות - כבעלת התאמה מינימלית לארח גביע עולמי. המערב צעק ביזיון: לפחות שליש מתוך 24 הגברים המזדקנים שישבו בוועד המנהל של פיפ"א ב-2010 והצביעו על זהות מארחות המונדיאלים - הואשמו מאז בשחיתות. חלקם הושעו מכל פעילות בכדורגל העולמי. אפילו ז'רום ואלקה, מזכ"ל פיפ"א, שלח אי-מייל פרטי, שתוכנו דלף - בו טען כי קטאר "קנתה" את המונדיאל (מאוחר יותר, התפתל ואלקה וטען כי דבריו הוצאו מהקשרם).

פיפ"א מינתה את התובע האמריקאי, עו"ד מייקל גארסיה, על מנת שיחקור את נושא ההצבעות הלא כשרות; אבל בחודש שעבר הודיעה פיפ"א כי הדוח המפורט שהגיש גארסיה מנקה את קטאר ורוסיה מכל אשמה, ושבכל אופן אין בכוונתה לפרסם את הדוח. גארסיה הזועם התלונן, ודרש מפיפ"א להוציא לאור את הדוח המלא, כמו רבים אחרים; כך או כך, אף אחד לא עוצר את נשימתו בציפייה להתבונן בפיפ"א הופכת לארגון שקוף.

השאלה הפתוחה: מה עושים עכשיו.

***

אחד התכסיסים האהובים על המערב כנגדם של משטרים בעייתיים הוא הטלת סנקציות. ריינארד ראובול, נשיא הליגה הגרמנית, אומר כי אופציה שחייבת להישקל ברצינות היא "שאופ"א (התאחדות הכדורגל האירופי) תתנתק מפיפ"א". חרם אירופי על פיפ"א ועל המונדיאל שהיא מארגנת נשמע כמו רעיון שטחי, אך מתקבל על הדעת. מדינות מערב אירופה מהוות אמנם רק 6% מאוכלוסיית כדור הארץ, אבל הצליחו לייצר את שלוש אלופות העולם האחרונות (גרמניה, ספרד, איטליה). יתר על כן, מרבית נותנות החסות של פיפ"א הן חברות מערביות. עסקאות זכויות השידור הכי גדולות של הארגון? גם הן התבצעו מול ערוצי טלוויזיה של מדינות המערב. מונדיאל ללא מספר מדינות מערב-אירופיות מסוימות, ללא ספק לא יהיה אותו הדבר.

יחד עם זאת, חרם מערבי שכזה ככל הנראה ייכשל. נדמה כי רק מעט מדינות שאינן מערב-אירופיות מוטרדות באמת מהסקנדלים שמתרחשים בתוך פיפ"א. הרי רבות מהמדינות האלו מתנהלות, במידת מה - בדיוק כמו פיפ"א. ולמען האמת - מי צריך את נבחרות אנגליה וארה"ב במונדיאל? חרם עליו יכאב בעיקר לאוהדים שלהן, לא יותר מכך.

הרבה לא-מערביים מאמינים (עם קורטוב של צדק בדבריהם) שכל הבכי על התנהלותה של פיפ"א הוא בסך הכל תוצר של התבכיינות לוזרית מצד המדינות שהפסידו את קרב אירוח המונדיאל. חוץ מזה, פיפ"א לא באמת צריכה יותר מדי כספים אירופיים ואמריקאים: המשטר שלה יושב על משאב טבע נצחי ומתחדש שנקרא גביע העולם, שמייצר עוד ועוד הכנסות מכל גורם אפשרי ברחבי העולם. לפיפ"א, בניגוד למשטרים חשוכים אחרים מההיסטוריה - גם אין אזרחים שהיא צריכה לרצות.

בהינתן וארטילריית הסנקציות שלו קצרה במיוחד, האסטרטגיה של המערב תהיה כנראה הגדלה איטית אך עקבית של הלחץ המופעל על פיפ"א. זה כבר התחיל לקרות. פיפ"א יושבת בציריך, גם בגלל העובדה ששווייץ מעניקה הקלות חוקתיות וחופש פעולה לגופי ספורט הפועלים בשטחה; אך הסקנדלים האחרונים היו "די מביכים עבור המדינה", לדברי ז'אן-פייר מיאה, עורך דין שווייצרי המתמחה בשחיתות. בשנה הבאה צפויה שווייץ להעביר חוק שיאפשר לה להעמיד לדין במקרי שחיתות - גם ללא הגשת תלונה. שווייץ, אם כן, עשויה להפוך למעט יותר קשוחה. כך גם לגבי הנציבות האירופית, עוד כוח מערבי שמפחד מהתעלולים של פיפ"א: בבריסל אולי יתקינו רגולציות קפדניות על מכירת זכויות השידור של הכדורגל.

גם גורמים אירופיים בתוך פיפ"א ואופ"א דורשים יותר שקיפות. מחצית מהוועד המנהל של 2010 כבר לא יושב בכיסאות שלו, והחבורה החדשה שם נדמית כפחות מתפשרת. גם לספונסרים של פיפ"א (שחלקם - אמייריטס וסוני - כבר בישרו על התנתקות מפיפ"א, וחלקם האחר - ויזה וקוקה-קולה - הביעו מורת רוח מהתנהלותה האחרונה) ודאי לא יהיה אכפת שכמה רפורמות יצאו לפועל.

"בדרך כלל, הרגע המסוכן ביותר עבור ממשל רע - הוא הרגע שבו הוא מתחיל לבצע רפורמות בתוך עצמו", קבע במאה ה-19 הוגה הדעות וההיסטוריון הצרפתי אלכסיס דה טוקוויל. פיפ"א, בדרכה המגושמת, כבר פתחה ברפורמות בתוך עצמה. היא השעתה חלק מחברי הוועד המנהל שלה, הטילה על עו"ד גארסיה להכין דוח ליקויים, ואפילו קבעה באופן תקדימי שאת מארחת מונדיאל 2026 יבחרו 209 התאחדויות הכדורגל הפועלות תחת המטרייה שלה (במקום אותם חברי ועד מנהל מושחתים). בשבוע שעבר הגישה פיפ"א לרשויות השוויצריות קובלנה פלילית כנגד "מספר אנשים", אולי כדי לוודא שהדוח של גארסיה לא יפורסם בקרוב, או אולי כי היא מעוניינת באמת ובתמים שאינדיבידואלים מסוימים מתוכה יועמדו לדין.

***

בכוונתו של בלאטר להגביל את הרפורמה. הוא דווקא חושב שהביצועים של פיפ"א הם מצוינים. עסקן כדורגל עולמי אמר לי לאחרונה ש"בלאטר אפילו מקווה לזכות בפרס נובל לשלום - בזכות אחדות לכאורה שהפיץ לעולם באמצעות הכדורגל".

במהלך 2015 ייבחר בלאטר, אם לא יתרחשו הפתעות מרעישות, לקדנציה חמישית כנשיא פיפ"א. אך למזלו של המערב - בלאטר כבר בן 78. המערב לא בהכרח יצטרך להמתין ל"פיתרון ביולוגי" לבעיה שלו: כשדיקטטורים מזדקנים, הם הופכים ליותר ויותר חשופים להתקוממות. הכפופים להם מתחילים לשקול מה עדיף להם - לנסות להתקדם באופן מיידי בסולם הדרגות, או ליהנות מיתרונותיה של השררה והמעמד הנוכחי שלהם למשך עוד כמה שנים ספורות. אין סיבה להאמין שהסיטואציה בפיפ"א שונה.

בכל אופן, לא משנה מי יחליף את בלאטר - דברים מסוימים לא ישתנו. פיפ"א לא תיקח מקטאר את המונדיאל, מתוך חשש להרגיז את הקהילה המוסלמית ואת העולם הלא-מערבי, אומר ינס סייר אנדרסן, המנהל הבינלאומי של ארגון הספורט הדני Play The Game. "להצבעה מחודשת על מארחת הטורניר יכול להיות אפקט חומר נפץ, שיכול לגרום להרס של ממש בפיפ"א".

ב-1959 החלה ארה"ב לזמום את הדחתו של פידל קסטרו מהשלטון בקובה. המשימה עדיין לא הושלמה. אבל ה"קסטרוס", כמו בלאטר, לא יכולים לשלוט לנצח. לא?