אריאל: בשבוע הבא ננתק את "מחיר מטרה" ממע"מ 0%

אריאל: "לאור ההתפתחויות הפוליטיות ולצורך הרגעת השוק, מניעת עליית מחירי הדירות ומתן פתרון משמעותי בטווח הקצר, נוציא את תכנית מחיר מטרה באופן מיידי בהיקף של אלפי דירות בשבועות הקרובים"

אורי אריאל / צילום: איל יצהר
אורי אריאל / צילום: איל יצהר

הממשלה מתפרקת, מע"מ אפס כבר לא רלוונטי ועיניהם של הרוכשים נשואות כעת לתוכנית אחרת שהבטיחה להוזיל את מחירי הדירות - מחיר מטרה. כדי להפיג את אי-הוודאות, שר השיכון, אורי אריאל, הבטיח היום (ד') לכנס את מועצת מקרקעי ישראל כבר בשבוע הבא כדי לערוך שינויים בהחלטת המועצה ולהוציא לפועל את התוכנית.

בהודעה שהפיץ היום משרד הבינוי נכתב כי "מועצת מקרקעי ישראל תכונס ביום שני הקרוב לישיבה מיוחדת לאישור יציאתה לדרך של תוכנית מחיר מטרה באופן מיידי. לאור ההתפתחויות הפוליטיות והעובדה שחוק מע"מ אפס לא יקודם, ולצורך הרגעת השוק, מניעת עליית מחירי הדירות ומתן פתרון משמעותי בטווח הקצר - בכוונת משרד הבינוי ורשות מקרקעי ישראל להוציא את תוכנית מחיר מטרה באופן מיידי בהיקף מכרזים של אלפי יחידות דיור בשבועות הקרובים".

עוד נמסר, כי "ביום שני הקרוב, ה-8 בדצמבר, תתכנס מועצת מקרקעי ישראל ושר הבינוי ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל, אורי אריאל, יודיע על ניתוק הקשר בין תוכנית מחיר מטרה ובין חוק המע"מ, והפעלתה על פי העקרונות שאושרו בממשלה זה מכבר. בהתאם לעמדת הגורמים המקצועיים במשרד הבינוי, השר יודיע למועצה על המהלכים החדשים ועל הנחייתו לרשות מקרקעי ישראל לדחיית מכרז הקרקע בשכונת נופים במודיעין הכולל 1,725 יחידות דיור, אשר היה צפוי להיסגר בשבוע הבא, על מנת לשווק אותו בשיטת מחיר מטרה, לצד כ-1,500 יחידות דיור נוספות בעיר מודיעין, כ-3,000 יחידות דיור בראש העין ומאות דירות בערים נוספות ברחבי הארץ".

נציין, כי בעוד שבמשרד הבינוי אופטימיים לגבי הפעלתה של התוכנית, יש הטוענים כי המהלך לא יהיה כל כך פשוט. במקביל, ל"גלובס" נודע, כי במשרד הבינוי נערכות ישיבות קדחתניות כדי לנסות ולמצוא פתרון מלא להתנעת התוכנית, ובמשרד אף ניסו לשכנע את שר האוצר היוצא לחתום על החלטת המועצה טרם עזיבתו את התפקיד. גורמים הבקיאים בתוכנית מחיר מטרה מעלים היום סימני שאלה לגבי היכולת של שר הבינוי להפעיל את התוכנית: "קשה לדעת מה הסבירות ליציאה לדרך של מחיר מטרה לאור ההתפתחויות האחרונות", אמר היום ל"גלובס" גורם מקצועי במשרד האוצר, "עלול להיווצר גם קושי בשינוי החלטת הממשלה המאגדת את שתי התוכניות יחד. במקביל, יש עוד שינויים שיצטרכו לעשות בתוכנית שהוגדרה מראש כמשלימה למע"מ אפס וכעת תעמוד בפני עצמה".

בנוסף, יש הטוענים כי לאור ביטול מע"מ אפס יש לערוך שני שינויים בתוכנית מחיר מטרה - האחד נוגע לקהל הזכאים שיהיה זכאי לרכוש דירה מוזלת, והשני מתייחס להגרלות. כזכור, על פי התוכנית המקורית, מי שיהיה זכאי לרכוש דירה מוזלת יהיו רוכשי דירה ראשונה, אבל גם משפרי דיור. החלטה זו התקבלה לאור העובדה שרוכשי דירה ראשונה יקבלו עדיפות במסגרת מע"מ אפס, אולם כאשר מחיר מטרה יעמוד לבדו לא בטוח שהחלטה זו עדיין תתאפשר, או יותר מכך - תהיה נכונה כפתרון אמיתי למצוקת הדיור.

במקביל, העובדה שמע"מ אפס לא עומד כבר על הפרק צפויה להוביל לביקושים גדולים יותר לרכישת דירות במסגרת מחיר מטרה, מה שיחייב את משרד הבינוי לערוך הגרלה למכירת הדירות כבר מהרגע הראשון, ולא כפי שהוחלט במועצת מקרקעי ישראל לעשות זאת במועד מאוחר יותר. נציין, כי במשרד הבינוי התייחסו היום לסוגיית ההגרלות ומסרו כי "בכוונת המועצה לבחון אפשרות לבצע הגרלות בין הזכאים לרכישת דירה במחיר מטרה כבר במכרזים הראשונים שיצאו". לגבי סוגיית קהל היעד לתוכנית, במשרד מסרו כי נכון לרגע זה לא צפוי שינוי.

נזכיר, כי תוכנית מחיר מטרה עתידה להוביל לפרסום מכרזים על ידי המדינה בהם יחויב הקבלן או היזם שיזכה למכור כ-80% מהיצע הדירות האפשרי במסגרת התב"ע, במחיר קבוע מראש שיהיה זול בכ-20% ממחיר הדירות באותו האזור. המחיר יקבע על פי חישוב שיעשה השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים, טל אלדרוטי.

במסגרת המכרז, יתחרו הקבלנים והיזמים על מחיר הקרקע, ומי שיזכה יהיה מי שיציע את הסכום הגבוה ביותר על הקרקע בהתחשב בתנאים הנוספים הכוללים עמידה במפרט ובמחיר המוזל של הדירות. על פי נוסח מכרזי מחיר מטרה, המכרזים יהיו מיועדים אך ורק לקבלנים ויזמים ולא לקבוצות רכישה ועמותות.

זכאים לרכישת דירות מוזלות במסגרת התוכנית יוכלו לרכוש אותן רק לאחר קבלת היתר בנייה לפרויקט, כלומר, לא יימכרו דירות לזכאים "על הנייר".

המכרז גם קובע כי היזמים או הקבלנים לא יוכלו לדרוש מרוכשי הדירה כל תשלום נוסף על הדירה מעבר למחיר הדירה שיקבע עוד במכרז, כלומר, לא ניתן יהיה לערוך שינויים או תוספות בתוך מפרט הדירה. הדירה שתימכר במסגרת מחיר מטרה תהיה חייבת לעמוד במפרט ספציפי אותו יקבע ויאשר משרד הבינוי. הזכאים לרכישת דירה מוזלת במסגרת תוכנית מחיר מטרה הם כאמור מחוסרי דירה או משפרי דיור. רוכש דירה יהיה חייב להחזיק בה במשך 5 שנים וייאסר עליו למכור אותה, אך הוא יוכל להשכיר אותה בתקופה זו.

עוד נזכיר, כי על פי החלטת קבינט הדיור, כמו גם החלטת מועצת מקרקעי ישראל, צריך לעמוד משרד השיכון ביעדי השיווק שהציב לעצמו במסגרת מחיר מטרה. יעדים אלו קובעים כי עד סוף 2014 אמור המשרד לשווק כ-6,000 יחידות דיור במסגרת מחיר מטרה, ועוד כ-12 אלף יחידות דיור בכל אחת מהשנים עד שנת 2019.

את מיקום שיווק המכרזים במסגרת מחיר מטרה יקבעו ברשות מקרקעי ישראל, באישור משרד הבינוי, פעם בחצי שנה.

מהי תוכנית מחיר מטרה ומי ייהנה ממנה?

1. שיווק מכרזים שבמסגרתם כ-80% מהדירות שייבנו על ידי קבלנים ישווקו במחיר הנמוך בכ-20% ממחיר השוק באותו אזור; את שאר 20% הדירות בפרויקטים יוכלו הקבלנים למכור במחירי שוק

2. הדירות המוזלות מיועדות לרוכשי דירה ראשונה ומשפרי דיור שימכרו את הדירה שברשותם עד שנה מיום הרכישה

3. קבוצות רכישה לא יוכלו לגשת למכרזי מחיר מטרה

4. שיווק קרקעות במסגרת מחיר מטרה יתבצע בין השנים 2014 ל-2019

5. משרד הבינוי התחייב לשווק 66 אלף יחידות דיור במסגרת מכרזי מחיר מטרה עד 2019

6. רוכש דירה מוזלת לא יוכל למכור אותה ב-5 שנים הראשונות אך יוכל להשכירה

7. מכרזי מחיר המטרה לא יחולו בשווקים של מתחמי מחנות ובסיסי צה"ל העתידים להתפנות

8. המיקומים שבהם יפורסמו מכרזי מחיר מטרה ייקבעו אחת לחצי שנה על ידי רשות מקרקעי ישראל